نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

رئیس اداره اوقاف شهرقدس: صدورسند مالکیت تک برگی با مالکین شهر قدسی

به گزارش خبرشهر، حجت الاسلام یاسین شریفی از ارائه سند تک برگی به مالکان شهر قدس خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه شهروندان شهر قدس طی سال های گذشته از شرایط اداره اوقاف برای ارائه اسناد استقبال چشمگیری نداشتند که با پی گیری های صورت گرفته املاک مسکونی با متری ۱۰ هزار تومان، املاک صنعتی با متری ۲۰ هزار تومان و املاک تجاری با متری ۱ میلیون تومان تبدیل به احسن شوند.
وی ادامه داد: در اوایل دهه هشتاد با توجه به مشکلاتی که شهر قدس داشت رئیس وقت سازمان اوقاف ورود کرده و مجوز تبدیل به احسن برای املاک را صادر می کند و باید به این موضوع هم توجه داشت زمانی که ملکی وقف شود تا قیامت موقوفه باقی می ماند و قابلیت تغییر ندارد مگر اینکه در موارد خاصی با اجازه ولی فقیه باشد که آن هم در مواقع خاص مجوز صادر می شود علی رغم این موضوع مردم استقبال چندانی برای دریافت سند نمی کنند.
شریفی افزود: جلسات متعددی جهت علت عدم استقبال مردم از این طرح صورت می گیرد و بحث تبلیغ نیز تاثیر چندانی تاکنون نداشته و دلایل مختلفی از جمله هزینه های سنگین اوقاف و شهرداری مطرح می شود که جلسات متعددی برای تسهیل و تشویق مردم برگزار می شود و تا چند سال اخیر مسئولان وقت سازمان همه متقاعد شدند که املاک مسکونی با قیمت منطقه متری ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار تومان تبدیل به احسن شود که این موضوع هم مشوق موثری نبود.
وی به تبلیغات منفی افرادی که دوست ندارند وضعیت ملکی شهرستان قدس سر وسامان یافته و منافع آنها از نبود سند تامین می شود اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه کسانی هستند که نمی خواهند وضعیت ملکی شهر سر و سامان پیدا کند و سود آنها در نابسامانی شهر است پس با تبلیغات منفی مردم را از اخذ سند دلسرد می کنند.
شریفی در رابطه با اعتبار سند تک برگی که اداره اوقاف در قبال درخواست شهروندان ارائه می دهد گفت: سند عرصه و عیان اداره اوقاف و امور خیریه هیچ تفاوتی با اسناد تهران ندارد و در وضعیت تبدیل به احسن شدن (اخذ سند)، املاک کاملاً از وقفیت خارج شده و سند تک برگی شش دانگ عرصه و عیان دریافت می کنند.
وی ادامه داد: اگر شهروندان برای اخذ سند ملکی خود اقدام نمایند دست زمین خواران کوتاه خواهد شد و آنها با خیال آسوده و راحت می توانند از مزیت های آن در دریافت وام و استفاده از آن برای وثیقه وسایر موارد استفاده نمایند.
رئیس اداره اوقاف قدس به یکی از چالش های قولنامه ای بودن املاک شهر قدس اشاره کرد و گفت: املاک در شهر قدس با یک صلح نامه قطعی خرید و فروش می شود و این صلح نامه قابل جعل است و به راحتی می توان پاره و از دوباره نوشت که مکرر از این جور موارد بسیار دیده ایم و خیلی وقت ها شده یک نفر ملک را به ۳ الی ۴ نفر فروخته است و خودش هم متواری شده است.
وی ادامه داد: امروز در شهر قدس ۶۰ الی ۷۰ هزار ملک مسکونی داریم که شاید تا ۱۰۰ هزار تا هم باشد و دلیل این سردرگمی به خاطر نبود سند مالکیت است و این موضوع باعث شده است که دست زمین خوارها باز مانده و بتوانند ملک مردم را تصاحب کنند واین وضع تا زمانی که مردم سند نگیرند وجود دارد.
شریفی از محدودیت زمانی ارائه اسناد تک برگی اوقاف هم خبر داد و گفت: اگر مردم طی بازه زمانی (سال جاری) اقدام نکنند در سال آتی با قیمت کارشناسی شده که ده ها برابر این شرایط است ارائه خواهد شد.

 

منبع: فرمانداری قدس

خروج از نسخه موبایل