نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

اعتیاد چیست ؟

به گزارش خبرشهر، اعتیادعبارت است ازوابستگی جسمی وروانی نسبت به مصرف موادمخدر به نحوی که شخص ناچار به استفاده از این موادبه منظور کسب لذت ویا دوری از خماری ( ناراحتی هایی که در صورت قطع مصرف مواد بوجود می آید) می باشد .

مراحل شکل گیری

درنگاهی کلی به روند شکل گیری اعتیاد در فرد،از آشنایی اولیه تاسقوط به ورطه آلودگی امل به مواد این روند دارای سیری نزولی بوده وشامل مراحل ذکر شده می باشد.
در مرحله ابتداء فرد برای نخستین بار با نوعی ماده مخدر آشنا شده و آن را مصرف می کند،مرحله بعد مصرف نامنظم یا همان مصرف تفریحی است،در این مرحله فرد ادعا داردکه معتادنیست و قدرت کنترل مصرف را دارد.
اماطولی نمی کشد که با سقوط به مرحله بعدی،مصرف منظم آغازمی شود،در این مرحله فرد اشتغال ذهنی نسبت به مواد پیدا کرده و دائما در فکر تهیه و مصرف مواداست به عبارتی وابستگی روانی نسبت به ماده مخدر ایجادشده اماهنوزهم مصرف کننده خودرامعتادنمی داند وبه خود واطرافیان گوشزد می کند هرلحظه قادر به کنار گذاشتن مواد خواهدبود.درآخرین مرحله از روند نزولی اعتیاد شخص دچار وابسنگی شدید جسمی و روانی به مواد شده و به صورت هر روزه ناچار به مصرف مواد است.
آسیب های ناشی از اعتیاد
۱-آسیب های جسمی :شامل بیماری های تنفسی،قلبی،عروقی آتروفی مغزوتشنج،اختلال درعملکرددستگاه گوارش،ضعف عضلانی،ضعف عمومی بدن،کاهش وزن،اختلالات هورمونی احتمال عقیم شدن در مردان،اختلال قاعدگی در زنان،عفونت های ریوی،اختلال درنظم خواب،اختلال در سیستم جنسی و… می باشد.
۲- آسیب های روحی و روانی:ازمهمترین عوارض روحی روانی اعتیاد که هر یک به نوبه خود سبب ایجاد آثار مخرب زیادی در روح و روان فرد می گردد.
بی علاقگی به زندگی،یاس و ناامیدی، بی قراری،اضطراب،احساس گناه،خودملامتگری کاهش
اعتمادبه نفس،اختلال حواس،فراموشی،مردم گریزی ومیل به انزوا،کاهش میزان ابرازاحساسات وعواطف نسبت به اطرافیان،بی توجهی به وضعیت ظاهری،آشفتگی فکری،کندی تصمیم گیری،به تعویق انداختن انجام امورودرنهایت ایجاداحساس پوچی ومیل به مرگ وخودکشی ازجمله این آسیب هاست .
۳- آسیب های اجتماعی :فردمعتادبه دلیل عدم توجه به برآوردن نیازهای خود وخانواده ونیز توسل به دروغگویی وافکار واستدلال های بی اساس جهت توجیه رفتارهای ناسازگارانه خود،سبب تخریب روابط خودودیگران وسلب اعتماداعضاء خانواده،دوستان آشنایان،اطرافیان واقشارمختلف جامعه می گردد که بالطبع باعث از دست رفتن جایگاه ومنزلت وی نزد آنها خواهد شد،این امر بی ارزش و بی اعتباری خود معتاد رانیزبه همراه داردتا جایی که گاه کلام و حتی وجود وی نادیده گرفته شده واغلب درپی بروز این مشکل از دست رفتن موقعیت شغلی،همسر،فرزندان واعضاء خانواده و در نهایت طرد شدن معتادازحیطه روابط اجتماعی را باعث می گردد.

درمان اعتیاد

درمان اعتیادبه صورت کلی شامل دو مرحله است که در هریک ازاین مراحل قابلیت اعمال روش های متفاوت وجود دارد.
مرحله اول : بازگیری (سم زدایی )
مرحله دوم : بازتوانی ( روان درمانی )
بازگیری یا سم زدایی به دو صورت سرپایی وبستری انجام می گیرد،در روش درمان سر پائی ابتدا بیمارتوسط پزشک متخصص ویزیت شده وباتوجه به مدت ومیزان مصرف مواد برای وی تجویز دارویی صورت می گیرد، دراین روش فردوابسته با کمک پزشک،مصرف خودرابه نحوی قطع می نماید، که کمترین عوارض وخطرات ناشی ازترک را تحمل کند.
همچنین به موازات درمان فیزیکی روان درمانی (مشاوره فردی،آموزش و مشاوره خانواده ) نیز صورت می گیرد
درروش دیگر،بیمار به صورت بستری وبا متدRD تحت سم زدایی سریع قرارمیگیرد،در این روش فرد به مدت ۲تا۵روز دربخش ویژه بستری شده وتحت نظر تیم پزشکی سم زدایی میگردد.
شایان ذکر است که درطول مدت بستری،بیمارمورد مشاوره های روزانه توسط روانشناس قرارگرفته، همچنین در صورت لزوم از مشاوره روانپزشکی برخوردار می شود ونیز به موازات اقدامات بالینی، برنامه آموزش ومشاوره خانواده،با هدف ایجاد شرایط و محیط آرام و پذیرا وهمچنین آموزش نحوه صحیح برخورد و رفتار با بیماراجرا می شود.
روان درمانی (قطع وابستگی روانی )
روان درمانی،عمدتا فرآیندی است درازمدت باهدف بازسازی فرد و ایجادتحولات وتغییرات عمده و وسیع درسبک زندگی وساختار شخصیتی بیمار با عنایت به اینکه پس از ترک جسمانی (سم زدایی)عوامل زمینه سازاعتیادازمیان نرفته وامکان گرایش مجدد به مصرف مواد دربیمارزیاداست،لذا با گذرازمرحله سم زدایی جلسات گروه درمانی آغازشده به صورت هفتگی یا ۲ جلسه در هر هفته پیگیری می شود،طی این جلسات بیماران با روش های حل مساله مهار استرس،جرات آموزی،تقویت اعتماد و اعتماد به نفس ونیز آموزش راه های پیشگیری ازعودونیزتقویت انگیزه آشنا می شوند،در ادامه بیماران به گروههای خودیاری مددکاری معرفی می شوند که تداوم آن۶ماه به طول می انجامد لازم به ذکر است بیماران از بدو پذیرش به مدت یک سال تحت پیگیری قرارگرفته،وضعیت آنها بررسی می شود.

 

خروج از نسخه موبایل