نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

پیامک‌های کشف حجاب ابتدا جنبه هشدار و اخطار دارد

به گزارش خبرشهر، عباسعلی ترکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورود دادستان نظامی استان تهران در پیامک‌های اشتباه در بحث کشف حجاب به چه طریق است؟ افزود: پیامک‌هایی که ابتدا برای افراد ارسال می‌شود جنبه هشدار و اخطار دارد و ضمانت اجرای قطعی برای آن‌ها نیست و نیازمند بررسی است لذا افرادی که تلقی می‌کنند این پیامک درباره آن‌ها صحت ندارد و ممکن است اشتباهی صورت گرفته باشد مراجعه و توضیحات خود را ارائه کنند.

وی گفت:، اما اگر این پیامک‌ها تکرار شود و صحت هم داشته باشد قطعاً در صورت تکرار ضمانت‌های قابل توجهی برای مقابله با کسانی که این رفتار‌های هنجارشکن را دارند پیش بینی شده است.
دادستان نظامی استان تهران افزود: در هر حال هر جایی که شهروندان ما از رفتار پلیس و نیروی انتظامی نارضایتی داشتند با مراجعه به بخش‌های نظارتی و بازرسی نیروی انتظامی و همچنین در تماس با سامانه ۱۹۷، مسائل را پیگیری کنند و اگر احساس کردند که همچنان حقشان داده نشده است می‌توانند موارد را به دادسرای نظامی گزارش کنند و این دادسرا با توجه به اسناد و مدارک و دفاعیات موجود، تصمیم قضایی خواهد گرفت.
ترکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند قانون شفافی برای مقابله با سگ گردانی در معابر عمومی نداریم و در صورت ورود نیروی انتظامی و برخورد با متخلفان چه حمایتی از کارکنان این نیرو انجام می‌دهید؟ گفت: برخی مواقع طرح‌هایی در نیروی انتظامی تحت عنوان طرح برخورد با اراذل و اوباش و یا ناهنجاری‌های اجتماعی برگزار می‌شود که حتماً یکی از قضات ما به عنوان نماینده در زمان اجرای این طرح حضور دارد و بر روند اجرا نظارت می‌کند.
وی افزود: این حضور در واقع همان رویکرد پیشگیرانه و فعالی است که دادستان نظامی در برنامه خود دارد و اگر نماینده دادستان در این برنامه‌ها تخلفاتی مشاهده کند، تذکرات قانونی داده می‌شود.
دادستان نظامی استان تهران گفت: با آموزش‌هایی که قضات ما می‌دهند کمترین نارضایتی را از نحوه اجرای این مأموریت‌ها داشته ایم و در این خصوص به دنبال استاندارد سازی هستیم و طبعاً خلاء‌های قانونی در حوزه حجاب و عفاف و مصرف قلیان وجود دارد که باید مقررات بسیار شفاف به مردم بیان شود و تلاش کنیم رفتار مأموران هم در این زمینه به گونه‌ای استاندارد شود که در اجرای مأموریت‌ها با چالش و نارضایتی مردم مواجه نشوند.
ترکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دادسرای نظامی برای حمایت از ضابطان در مقابله با اشرار و مخلان امنیت جامعه چه برنامه‌ای دارد؟ افزود: رویکرد قاطع و جدی ما در این زمینه‌ها حمایت از مأموران انتظامی و سایر مأموران نظامی است که مأموریت خود را انجام می‌دهند لذا در همه موارد آن جایی که مأموری در اجرای قانون با حسن نیت و با رفتار معقول و متعارف انجام وظیفه می‌کند حمایت می‌کنیم، اما جایی که رفتار، نامتعارف و برخلاف قانون است و با تخطی و تخلف یک مأمور از حدود قانون مواجه شویم حتماً برخورد قضایی و قانونی صورت می‌گیرد و در انجام وظایف خود کوتاهی نمی‌کنیم.

وی گفت: یکی از مواردی که مردم معمولاً از ما ناراضی هستند جا‌هایی است که ما در دادسرای نظامی قرار عدم صلاحیت صادر می‌کنیم.
دادستان نظامی استان تهران افزود: جا‌هایی هست که مأموران انتظامی، وظیفه شان را در اجرای دستور مستقیم یک قاضی دادگستری انجام می‌دهد و به عنوان مقام ضابط محسوب می‌شود و رسیدگی به این موارد در صلاحیت محاکم دادگستری است، اما مردم به اعتبار این که سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مرجعی تخصصی برای رسیدگی به این موارد است تمایل دارند حتماً این موارد در این سازمان رسیدگی شود، اما ما جایی که خود را برای رسیدگی صالح نمی‌دانیم معتقدیم که باید تشریفات قانونی درست طی شود.
ترکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دادستان نظامی استان تهران در موارد شکایت‌های مردمی از نیروی انتظامی که به سامانه ۱۹۷ اعلام می‌شود ورود می‌کند؟ گفت: در حوزه روابط عمومی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح سامانه پیامگیر داریم و مردم می‌توانند نارضایتی و شکایت‌ها را به ما اعلام کنند که مستقیم به نظر ما می‌رسد و اگر نیاز به تذکر باشد با مبادی ذیربط مکاتبه می‌کنیم، اما اگر در حد گزارش وقوع جرم باشد دستور قضایی مبنی بر ثبت کیفری و تشکیل پرونده صادر و رسیدگی می‌شود.
وی افزود: عمدتاً هر جایی که شکایتی از ناجا می‌شود برای بررسی اولیه آن را به بازرسی‌های خود ناجا ارجاع می‌دهیم و ارتباط مستقیم میان ما و مبادی و مراجع نظارتی در داخل نیروی انتظامی وجود دارد.
دادستان نظامی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این دادستانی چه اقداماتی برای دفاع از حقوق عامه انجام داده است؟ گفت:​ ما در نیرو‌های مسلح هم مصادیقی برای حفظ حقوق عامه داریم و در حوزه مأموریت نیروی انتظامی به طور مثال در اداره اماکن، گذرنامه و پلیس امنیت عمومی مواردی را داریم که افرادی مراجعه و ادعا می‌کنند مثلاً در حوزه پلمب مغازه‌ها تشریفات قانونی رعایت نشده است که ما به اینگونه موارد با اعزام نماینده‌ای ورود می‌کنیم و تلاشمان این است که همه فرآیند‌های خدمت رسانی به مردم براساس قوانین باشد.
ترکی در بخش دیگری از سخنانش به خدمت وظیفه عمومی اشاره کرد و آن را نوعی فضیلت ارزشمند و اخلاقی خواند و افزود: همه بخش‌های جامعه اعم از مسئولان، سازمان‌های دولتی، رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی باید تلاش کنند این فضیلت اخلاقی به صورت ارجمند، شاخص و مقدس برای مردم حفظ شود.
وی گفت: تلاش ما در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و دادسرای نظامی این است که محیط خدمت سربازی محیطی مقدس باشد و موجب ارتقاء شخصیت و فضیلت جوانان و ارتقاء سلامت و مهارت آموزی آن‌ها شود.
دادستان نظامی استان تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع پرونده “ع ش” معاون شهردار اسبق تهران افزود: جزئیات این پرونده از طریق سخنگوی قوه قضائیه اطلاع رسانی خواهد شد، اما قرار نهایی از سوی بازپرس تکمیل شده و در مرحله صدور کیفرخواست است و احکام مقتضی در دادگاه صادر می‌شود.
ترکی درباره آخرین وضع پرونده بنیاد تعاون ناجا گفت: بالغ بر ۹۵ درصد موضوعات مطروحه در این پرونده منتهی به قرار نهایی و صدور کیفرخواست شده است و پرونده هم به دادگاه ارسال شد و بخش‌های عمده پرونده در دادگاه منتهی به صدور رأی شده و قطعیت پیدا کرده است و محکومان مربوطه در حال تحمل محکومیت خود هستند، اما بخش‌های محدودی از این پرونده همچنان مفتوح است که در مرحله صدور قرار نهایی قرار دارد.
​افزایش رضایت مردم از عملکرد پلیس و راهور
دادستان نظامی استان تهران:​­ بازرسی ما از یگان‌های انتظامی و مرکز اجرائیات راهور نشان می‌دهد رضایت مردم در ارائه خدمات بیشتر جلب شده است.
غلامعباس ترکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادسرای نظامی استان تهران چه اقدامی برای رعایت حقوق شهروندی در مراکز انتظامی کرده است؟ افزود: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از دادسرا و دادگاه‌های نظامی تشکیل شده که موظف است جرایم مربوط به وظایف اعضای نیرو‌های مسلح را رسیدگی کند و یکی از سازمان‌های نیروی مسلح که ارتباط مستقیم و نزدیکی با مردم دارد نیروی انتظامی است.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم رضایتمندی مردم را در این حوزه بهتر و بیشتر تأمین کنیم رویکرد خودمان را از واکنشی به کنشی و پیشگیرانه تغییر داده ایم یعنی به جای اینکه منتظر باشیم شکایتی به دست ما برسد تلاش کرده ایم، قضات را به کلانتری ها، سرکلانتری‌ها و پلیس‌های تخصصی راهور اعزام کنیم.
دادستان نظامی استان تهران افزود: قضات نیز با حضور در این مراکز هم وضع موجود را بازبینی می‌کنند و هم اشکالات را متذکر می‌شوند و خود این حضور نوعی رفتار پیشگیرانه و آموزشی است که برای نیرو‌های انتظامی آثار مطلوبی داشته است.
ترکی گفت: سال گذشته و ابتدای امسال از همه مراکز انتظامی استان تهران بازدید‌هایی صورت گرفت که تأثیر مطلوبی داشته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادسرای نظامی تهران برای مبارزه با باند‌های جعل و تقلب در امور نظام وظیفه چه اقداماتی انجام داده است؟ افزود: پرونده‌های متعددی در این حوزه تشکیل می‌شود که ریشه عمده آن ناآگاهی مردم است.

 

منبع: صدا و سیما

 

خروج از نسخه موبایل