نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

توضیحات رییس شورای اسلامی شهرقدس در خصوص مشکلات اوقاف و ترافیکی شهر

به گزارش خبرشهر، با توجه به اینکه اوقاف و ترافیک شهری از مهمترین معضلات شهروندان قدس است، در حاشیه نشست شورای اسلامی شهر با فرماندار شهرستان قدس مصاحبه ای با نقی علی وند رییس شورای اسلامی شهرقدس در این خصوص انجام شد که ماحصل آن را در ذیل مشاهده می کنید:

– شهرقدس بافت فرسوده بسیار زیادی دارد، چرا برای نوسازی آن اقدامات ویژه صورت نمی گیرد؟
مهمترین مشکل بافت فرسوده در شهر قدس حجم بسیار زیاد املاک قولنامه ای و موقوفی است که به دلیل نداشتن سند نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند این در حالی است که شهرداری تا سقف ۸۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی و بازسازی ارائه می دهد.

– برای رفع این مشکل چه فکری شده است؟
در حال تصویب  بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج هستیم،  با پیگیری هایی که داشته ایم امیدواریم از طرف اوقاف برای صدور سند اعیانی املاک اقدام شود.
– آیا وام نوسازی هم به صاحبان املاک فرسوده تعلق می گیرد؟
در سال ۹۷ شهر قدس حدود ۱۰۰۰ فقره سهمیه وام نوسازی بافت فرسوده داشته که حتی یک مورد هم به ساکنان پرداخت نشده است.

– تراکم جمعیتی قدس بسیار زیاد است این تراکم در بافت فرسوده به چه میزان است؟
تراکم جمعیتی بافت فرسوده بسیار بالاست به گونه ای که در هر هکتار ۶۰۰ نفر زندگی می کنند؛ این در حالی است که در شهری مانند تهران که تمرکز جمعیت بالاست، ۱۲۰ نفر در هر هکتار سکونت دارند؛ یعنی بیش از ۵ برابر تراکم تهران.

– اوقاف چه مقدار در عدم نوسازی بافت فرسوده نقش دارد؟
همه ما به موضوع مقدس وقف از هر لحاظ احترام قائل هستیم ولی با اداره اوقافی که برای شهر مشکل ساز باشد مخالفیم چرا که شهروندان قدس که در بافت فرسوده سکونت داشته و اگر بخواهند املاک خود را نوسازی کنند به سبب نبود سند قادر به دریافت وام نبوده و مشکلاتی پیرامون نبود سند برای شهروندان ما همچنان باقی مانده است و امیدواریم که با پی گیری هایی که مجموعه فرمانداری و مسئولان شهر دارند بتوانیم به این معضل راه حل اساسی پیدا کنیم.

– با افزایش جمعیتی که هرساله قدس با آن روبرو است و نامناسب بودن زیرساخت ها شاهد افزایش مشکلات ترافیکی در شهر هستیم، برای رفع این معضل چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و دشواری هایی که  در عرصه تردد و عبور و مرور خودروها شاهد آن هستیم، ریشه در معضلات و نارسایی های گذشته دارد که بنا به دلایل گوناگون همچون رشد فزاینده جمعیت، معماری شهری، مهاجر پذیری و همجواری شهر قدس با پایتخت و نزدیکی با برخی از شاهراه های ارتباطی قابل ارزیابی و بررسی است.

توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی در شهرقدس با جدیت دنبال خواهد شد، همچنین یکی از راهکار ها و تدابیر اتخاذ شده برای رفع انسدادهای ترافیکی در شهر قدس معطوف به توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی می شود که با عنایت به امکانات و بضاعت موجود مدیریت شهری، در این حوزه اقدامات موثری عملیاتی شده است. آنچه که به عنوان یکی دیگر از تمهیدات پیش بینی شده در خصوص تسهیل روند تردد خودروها قابل طرح است به اصلاح هندسی معابر معطوف می شود که با اجرای اصولی آن می توان به توفیقات شایسته ای در این عرصه نائل شد.

سخن پایانی ؟ امیدوارم با تعامل و همکاری مسوولان شهری و شهرستانی بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم .

 

منبع: شهرداری قدس

 

مطالب مرتبط:

رفع مشکل کمبود آب شرب شهرقدس تا پایان امسال

شریانهای ارتباطی شهر قدس جانی دوباره می گیرند

خروج از نسخه موبایل