نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

جزئیات نظام تحول اداری از زبان معاون امور استخدامی کشور؛ در بخش‌هایی از دولت با ازدیاد نیرو روبه رو هستیم

به گزارش خبرشهر، سید صدرالدین صدری نوش‌آبادی در جلسه شورای اداری استان تهران با اشاره به برنامه تحول اداری اظهار داشت: دوره نخست برنامه تحول اداری از سال ۹۴ تا ۹۶ اجرایی شد که دور دوم سال‌های ۹۷ تا ۹۹ را در برمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه برنامه تحول اداری مشتمل بر ۱۰ برنامه است که هدف‌های اصلی برای آن تعریف شده افزود: امید است پس از سال ۹۹ هدف‌های ترسیم شده تحقق پیدا کند، هر چند نظام اداری پیچیده است و متغیرهای گوناگونی در آن دخیل هستند

معاون سرمایه انسانی سازمان امور استخدامی کشور بیان کرد: هدف کلی برنامه‌های اصلاحات در کشورهای مختلف این است که دولت کارا و اثربخش باشد، چرا که چالش‌ عمده ناکارایی و اثربخش نبودن اقدامات است؛ از این‌رو درصدد اجرایی کردن حاکمیت پیشران نظام اداری هستیم.

صدری نوش‌آبادی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف، راهبردهای لازم پیش‌بینی شده است گفت: مهم‌ترین راهبرد چابک‌سازی دولت است که البته چابک‌سازی را نباید به کوچک‌سازی معنا کرد و بیشتر با منطقی‌سازی ارتباط دارد، به همین دلیل در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم صحبتی از کوچک‌سازی نیست و اگر چابک‌سازی مطرح می‌شود ملاک منطقی‌سازی نظام اداری است.

وی سپس تأکید کرد: در بخش‌هایی از دولت ازدیاد نیرو و در بخش‌هایی نیز با کمبود نیرو روبه رو هستیم، در واقع بیش از اینکه مشکل ورود نیروی انسانی داشته باشیم مشکل توزیع نیرو در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که باید برنامه‌ای برای بازتوزیع نیروها ارائه شود.

معاون سازمان استخدامی کشور ادامه داد: اگر نسبت به ورود نیروهای جدید سخت‌گیری می‌شود به این دلیل است که می‌خواهیم دستگاه‌ها را متقاعد کنیم که به غیر از روش جذب روش‌های دیگری نیز برای کارآمدسازی نیروهای موجود وجود دارد که در این راستا توسعه دولت الکترونیک باید جدی گرفته شود و توانمندسازی کارمندان و ارتقا کیفی مدیران لحاظ شود.

صدری نوش‌آبادی به ضرورت صیانت از حقوق شهروندان در برنامه‌های اداری اشاره کرد و گفت: در دوره جدید ۱۰ برنامه تدارک دیده شده که ۲ برنامه جدید شامل صیانت از حقوق شهروندان و مدیریت بهره‌وری نظام اداری و اجرایی نیز به آن اضافه شده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: از سال ۹۷ هر دستگاهی که می‌خواهد مدیر منصوب کند الزاماً باید از میان کسانی باشد که گواهینامه شایستگی داشته باشند که در این زمینه نیز نظارت‌ها انجام و ممیزی صورت می‌گیرد تا انتصاب‌ها بدون گواهینامه نباشد.

معاون سازمان استخدامی با اشاره به کاهش ۸ سال سن مدیران دولتی افزود: یکی از ایرادات به دولت بالا بودن سن مدیران دولتی بود که مصوبه کاهش سن مدیران مطرح شد و اینکه کسانی که حداکثر سن آن‌ها ۴۵ سال باشد جذب شوند با این هدف که اثربخشی دولت از ۴۵٫۶  درصد تا پایان سال ۹۹ به ۷۲ درصد برسد.

صدری نوش‌آبادی در پایان با بیان اینکه طبق قانون موظفیم ۱۲ درصد از حجم دولت را کوچک کنیم و البته این امر به مفهوم اخراج کارمندان نیست خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا هزینه‌های تمام شده خدمات دولتی را به میزان ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

 

منبع: تسنیم

 

مطالب مرتبط:

موافقت با برگزاری آزمون استخدامی برای جذب ۵۵هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

جزئیات آزمون استخدامی و ظرفیت جذب آموزش و پرورش تشریح شد

خروج از نسخه موبایل