نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

رشد قارچ‌گونه ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در احمدآباد مستوفی

به گزارش خبرشهر، امروزه علاوه بر اینکه آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از دود کارخانجات، مصرف سوخت خودروها، افزایش ساختمان‌های بلندمرتبه و کاهش فضای سبز، نفس تهران را به شماره انداخته، معضل ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در نواحی مستعد اراضی کشاورزی در اطراف پایتخت نیز مزید بر علت شده است.

روزگاری شهرستان اسلامشهر به ویژه بخش احمدآباد مستوفی در جوار کلانشهر تهران با داشتن اراضی مستعد کشاورزی، مزارع و باغات مختلف به عنوان ریه تنفسی تهران عمل می‌‌کرد اما امروز ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در این منطقه علاوه بر برهم زدن اکوسیستم محیط سبب افزایش آلودگی هوای منطقه نیز شده و در چند سال اخیر مورد هجوم و تاخت‌ و تاز عده‌ای از افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار گرفته که با تغییر کاربری‌، اراضی کشاورزی، مزارع و باغات در این منطقه در حال از بین رفتن هستند.

امیر یقین‌لو بخشدار احمدآباد مستوفی شهرستان اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه زمین‌های بخش احمدآباد مستوفی به جهت نزدیکی به تهران ارزش افزوده زیادی دارند اظهار داشت: اگر به احمدآباد مستوفی به عنوان ریه تنفسی تهران بنگریم باید برای حفظ باغات و مزارع درجه یک کشاورزی این منطقه به فکر اعمال قانون باشیم تا مانع استفاده سودجویان و تغییر کاربری‌ها شویم.

وی با بیان اینکه خلاء قانونی در برخورد با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز نداریم تأکید کرد: اینکه چرا نمی‌توانیم جلوی ساخت‌ و سازها را بگیریم جای بحث دارد که باید کارشناسی شده و دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کنند.

 بخشدار احمدآباد مستوفی افزود: ساخت‌ و ساز غیرمجاز جرم نیست بلکه تخلف است و قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی از سال ۷۴ تصویب و تا سال ۸۵ ساخت‌وساز غیرمجاز جرم تلقی نشده و قانون‌گذار تنها تغییر کاربری را جرم تلقی کرده است.

یقین‌لو همچنین بیان کرد: در ساخت‌ و سازهایی که در خارج از حریم محدوده شهر و روستا انجام می‌شود جهاد کشاورزی مرجع رسیدگی است که متاسفانه در این زمینه کوتاهی‌هایی شده است در کشور قوانین خوبی داریم اما متأسفانه در عرصه اجرا ملاحظاتی وجود و باید قانون ارتقای سلامت نظام اداری را در ادارات و دستگاه‌ها پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه ساخت‌ و سازهای غیرمجاز با کسی شوخی نداریم گفت: اگر خاک حاصلخیز درجه یک زمینی از بین رفت دیگر نمی‌توان کاری کرد به همین منظور باید با جدیت تمام از اراضی کشاورزی، زراعی و باغی در بخش احمدآباد مستوفی حفاظت کنیم.

بخشدار احمدآباد مستوفی عنوان کرد: نباید اجازه دهیم سکونتگاه‌های ما به مراکز صنعتی و تولیدی آلوده شود و دهیاران و شوراهای روستایی آمادگی دارند تا به عنوان نیروهای افتخاری اداره جهاد کشاورزی در روستاها عمل کرده به حفاظت از اراضی کشاورزی بپردازند.

یقین‌لو همچنین افزود: اگر می‌خواهیم از اراضی کشاورزی حفاظت کنیم باید قوانین به گونه‌ای تنظیم شود که هر بخش جدا و متناسب با امکانات آن منطقه دیده شود مسلماً با یک قانون نمی‌توان همه جا را اداره کرد.

وی با اشاره به افزایش باغ تالارها در بخش احمدآباد مستوفی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک دستگاه‌های نظارتی و دستگاه قضایی مانع مقاومت‌های اشخاص متخلف و دست‌های پشت‌پرده شده و ضمن جلوگیری از افزایش ساخت باغ تالارها و سفره‌خانه‌های سنتی آنها را ساماندهی کنیم.

رشد چشمگیر و قارچ گونه تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی منطقه احمدآباد مستوفی و تبدیل آن‌ها به باغ تالار، سفره‌خانه سنتی و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی تا جایی پیش رفته که تنها با حکم دادستان  اسلامشهر و دستگاه قضایی تعداد زیادی از این بناها تخریب شده است.

البته این حرکت علاوه بر از بین بردن اراضی کشاورزی سبب هدر رفتن سرمایه مادی و معنوی بسیاری از سرمایه‌گذارانی می‌شود که در دام افراد فرصت‌طلب افتاده‌اند که باید با اعمال به موقع قانون و جلوگیری از ساخت‌ و ساز غیرمجاز از هدر رفت اموال مردم جلوگیری کرد.

 

منبع: تسنیم

 

مطالب مرتبط:

مردم کم فروشی و گرانفروشی را گزارش دهند

برخورد قاطع با ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای ایرین

خروج از نسخه موبایل