نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

اجرای طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در شهرستان شهریار

به گزارش خبرشهر، حفظ دستاوردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشور ما از حساسیت ویژه برخوردار است هر چند که تلاش ها برای ریشه کنی فلج اطفال در سه کشور بومی فلج اطفال افغانستان ، پاکستان و نیجریه تداوم دارد بطوریکه وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری در جهان و منطقه نشان دهنده بروز موارد در کشورهای آندمیک(شش مورد در افغانستان و پاکستان تا ۲۶ فوریه (۲۰۱۹ است. وجود مرز مشترک با دوکشوربومی فلج اطفال پاکستان و افغانستان نشان دهنده خطر بالای انتشار مجدد بیماری در کشورمان می باشد. لذا با عنایت به همجواری با دوکشور پولیو آندمیک در مرز شرقی و ترددهای بسیار بین المللی در هر زمان خطر بازگشت مجدد بیماری به کشور وجود دارد.

تداوم وضعیت عاری از پولیو در طی سالهای۲۰۰۱ – ۲۰۱۸ میلادی مبین تلاش در جهت دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام باکیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه بوده است منطبق با توصیه های سازمان جهانی بهداشت برای به حداقل رساندن خطر ورود وچرخش مجدد ویروس وحشی پولیو ضروری است عملیات سالانه ایمن سازی تکمیلی در ۲ نوبت انجام گیرد، در همین راستا  عملیات  واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در تمام واحد های بهداشتی (مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه بهداشتی و خانه بهداشت ) و ۸ تیم سیاری در شهرستان شهریار شروع شد .

این طرح در دو مرحله  در ماه  اردیبهشت و خرداد اجرا خواهد شد و در هر مرحله برنامه در سه روز اجرا خواهد شد و پیش بینی می شود طی این برنامه  حدود ۴۰۰۰ کودک غیر ایرانی  و ایرانی  دو قطره واکسن فلج طفال خوراکی دریافت کنند.

مناطقی که عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال به شکل خانه به خانه انجام می شود ، اطلاع رسانی قبلی توسط مراکز خدمات جامع سلامت  انجام شده و تیم های بهداشتی همراه با کارت شناسایی معتبر  قطره خوراکی واکسن فلج اطفال را تجویز خواهند نمود.

فلج اطفال  با نام علمی Poliomyelitis نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و موجب فلج اندام ها می شود . از سال  ۱۳۷۹ تاکنون در کشور هیچ مورد فلج اطفال گزارش نشده است و این برنامه به منظور ریشه کنی فلج اطفال انجام می شود.

 

منبع: شبکه بهداشت و درمان شهریار

 

مطالب مرتبط:

سخنرانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار به مناسبت هفته سلامت

برگزاری همایش آموزش تغذیه در هفته ملی جوان در شبکه بهداشت و درمان شهریار

خروج از نسخه موبایل