نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

پیشبرد برنامه های حوزه عمرانی بر مبنای بودجه سال 98 و سیاستگذاری های شهرداری و شورای اسلامی شهر/ رضایتمندی شهروندان را معیار اقدامات عمرانی قرار می دهیم

به گزارش خبرشهر، ، مهرداد زارع در گفتگویی به تشریح اهم برنامه های خود در سمت سرپرست معاونت امور زیربنایی و ترافیک شهرداری قدس پرداخت، مشروح آن در ذیل می آید:

 

با توجه به اینکه هرساله بیشترین بودجه برای اقدامات عمرانی در سطح شهر اختصاص می یابد، سیاست ها و راهبردهای اصلی شما در این زمینه چیست؟

از وجوه مثبت انتصاب اینجانب در سمت جدید این است که از ابتدای سال و از شروع برنامه ریزی برای اقدامات عمرانی در سمت سرپرست معاونت امور زیربنایی و ترافیک شهرداری و در خدمت مردم قرار گرفتم و هدف و برنامه اصلی اینجانب این خواهد بود که تا حد امکان در چارچوب بودجه سال جاری و سیاستی که اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهردار محترم مشخص می کنند، به پیشبرد اهداف مدیریت شهری و ترسیم اهداف توسعه پایدار در حوزه عمرانی و امور زیربنایی اقدام کنم.

در سال جاری راهبردهای چندگانه ای را پیش رو داریم که تسریع در اتمام پروژه های نیمه کاره شهرداری و بهره برداری از این پروژه ها با توجه به افزایش قیمتها -که بار مالی زیادی را بر شهرداری تحمیل می کند- و جمع آوری و هدایت آبهای سطحی که مبلغ قابل توجهی را در بودجه به خود اختصاص داده است، از جمله این رویکردهای اصلی است.

هچنین از رویکردهای دیگر در بودجه ۹۸، بحث بهبود وضعیت عبور و مرور شهری در قالب اقداماتی چون آسفالت ریزی، پیاده روسازی و جدولگذاری است که به همین منظور بودجه قابل توجهی به این مسأله و بهسازی معابر شهری اختصاص یافته که در همین راستا در نظر داریم اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد تا با بهبود وضعیت تردد شهروندان و بهره گیری بهتر از محیط شهری، رضایتمندی شهروندان را جلب کنیم.

بحث ساماندهی و بهبود وضعیت مبلمان و منظر شهری از دیگر رویکردهای بسیار مهم در نظرگرفته شده در بودجه سال ۹۸، می باشد که توجه به این رویکرد همچون سالیان گذشته ادامه خواهد داشت زیرا تمامی اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر در راستای تبدیل محیط شهری به محیطی مناسب برای شهروندان و ایجاد شهری زنده، پویا و زیبا معطوف شده است.

البته علاوه بر این رویکردها و سیاستهای راهبردی، اقدامات دیگری نظیر ساماندهی، تعمیرات، نگهداری ساختمانها و تأسیسات احداثی، توسعه و تکمیل پروژه ها از محورهای اصلی بودجه سال ۹۸ است که در همین راستا پیگیری جهت تحقق، تنظیم و پیاده سازی این محورها از برنامه های کاری در سمت جدید اینجانب خواهد بود.

 

با توجه به اینکه بهسازی و آسفالت ریزی معابر شهری یکی از اولویت های مهم شهرداری قدس است، چه اقداماتی در این خصوص اجرایی خواهد شد؟

در بودجه سال جاری حدود هیجده میلیارد تومان برای بحث آسفالت و بهسازی معابر در نظر گرفته شده که افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است ولی با توجه به افزایش بهای آسفالت نیاز به مبالغ بیشتری می باشد که میزان سطح کیفی آسفالت را حفظ کنیم و وضعیت قابل قبولی را در این حوزه شاهد باشیم.
در سال جاری علاوه بر آسفالت ریزی معابر فاقد آسفالت، به بهسازی و لکه گیری آسفالت معابر نیز اقدام خواهیم کرد البته ضرورت دارد در این اقدامات تسریع در بهسازی مورد توجه قرار گیرد زیرا عدم تسریع در این اقدامات و در نتیجه تخریب آسفالت های موجود،  هزینه های بیشتری را به شهرداری تحمیل خواهد کرد.

 

در راستای بهبود و ارتقا کیفی پروژه ها و اقدامات عمرانی چه اقداماتی صورت خواهد گرفت؟

بهبود و ارتقای کیفی پروژه ها و اقدامات عمرانی منوط به دو بخش است که آموزش مداوم پرسنل دستگاه نظارت با برگزاری کلاسهای آموزشی برای پرسنل و آموزش تکنولوژیهای نوین و مباحث جدید مرتبط با حوزه امور زیربنایی و عمرانی و همچنین به کار گیری مهندسین و ناظرین مجرب و استفاده از مشاوره های تخصصی بخش خصوصی یکی از مهمترین معیارها در  ارتقای دانش و بهبود کیفی پروژه های عمرانی است.

همچنین کنترل دقیق وضعیت فنی و نیروهای انسانی پیمانکاران، تعریف مشخصات پروژه ها به شکل دقیق و براساس چارچوب هایی که سازمان برنامه و بودجه مشخص کرده است و انتخاب پیمانکاران حائز صلاحیت دیگر محور تأثیر گذار در بهبود و ارتقای کیفی پروژه ها و اقدامات عمرانی می باشد که ما در این دو بخش تلاش می کنیم با ارتقای دانش فنی و همکاری با پیمانکاران حائز صلاحیت، کیفیت پروژه ها را ارتقا دهیم.

 

تأثیر مطالعات کارشناسی در ارتقای کیفیت پروژه های شهری به چه میزان است؟

یکی از رویکردهای اصلی در اجرای پروژه های شهرداری بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و انجام مطالعات کارشناسی در این حوزه است که این رویکرد در همه پروژه های شهری پیگیری می شود که پیش از مطالعه کارشناسی پروژه ها، طرح های توجیهی مناسبی آماده می شود و در صورت نیاز نیز مباحث مختلف زیست محیطی، فرهنگی و غیره پروژه ها در نظر گرفته می شود، در همین راستا در همه زمینه های عمرانی سعی می کنیم از بهترین مشاوره های بخش خصوصی و بخش دانشگاهی استفاده کنیم زیرا تأثیر مثبتی در دیدگاه پرسنل و تهیه طرح، عملیات اجرایی و بهره برداری پروژه ها خواهد داشت.

مبحث دیگر در زمینه ارتقای بحث علمی پرسنل، استفاده از آموزش های HSE و برگزاری جلسات مداوم با نماینده پیمانکاران در این زمینه، از دیگر اقداماتی است که باعث ارتقای سطح ارائه خدمات شهرداری به شهروندان در حوزه عمرانی خواهد شد  که به موجب این آموزشها، علاوه بر اینکه ابعاد فنی پروژه ها در نظر گرفته می شود، بهداشت، محیط زیست و ایمنی به شکل کامل رعایت می شود لذا در سال جاری نیز مطالعات کارشناسی و آموزش پرسنل مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

چه تمهیداتی برای کاهش بارترافیکی سطح شهر و اصلاحات هندسی اندیشیده شده است؟

مسأله وضعیت ترافیکی شهر از مدتها قبل یکی از معضلات و مشکلات شهری در این شهر بوده که این وضعیت پیش آمده علاوه بر ازدیاد تعداد خودروها در سطح شهر که تأثیر مستقیمی بر بار ترافیکی داشته از معابر باریک و کم عرض سطح شهر نشأت می گیرد که با ابلاغ طرح تفصیلی در سال گذشته، این طرح در اصلاح معابر شهری مبنا قرار می گیرد.

اقدام جدی که ضرورت دارد در این حوزه علاوه بر پایش و اصلاحات هندسی برخی معابر و تقاطع ها صورت پذیرد، بحث اصلاح عرض معابر متناسب با تراکم و تعداد واحدهایی است که پروانه ساخت اخذ می کنند، می باشد زیرا متاسفانه عریض نبودن معابر و شریانهای اصلی سطح شهر موجب اختلال در تردد و ایجاد گره های ترافیکی شده است.

در همین راستا امسال تلاش خواهیم کرد با آماده سازی طرح جامع ترافیکی و اصلاحات هندسی که با توجه به وضعیت معابر و ابلاغیه طرح تفصیلی پی ریزی شده است زمینه تسهیل و تسریع در تردد شهروندان و کاهش بار ترافیکی را اجرایی کنیم.

 

ضمن تشکر از جنابعالی که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید و به تشریح برنامه هایتان پرداختید، در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

تلاش ما در این مجموعه بر این است که با اجرای پروژه ها و اقدامات عمرانی به بهترین نحو زمینه رضایتمندی شهروندان را فراهم نماییم زیرا هزینه های انجام اقدامات عمرانی و خدمات شهرداری از طریق شهروندان تأمین می شود بنابراین باید رضایتمندی شهروندان را معیار اقدامات اجرایی قرار دهیم زیرا با فراهم کردن بسترهای جلب رضایتمندی شهروندان، به اهداف توسعه پایدار شهری و ایجاد شهری ایده آل خواهیم رسید. و باید توجه داشت مشارکت شهروندان در پیشبرد و وصول به اهداف توسعه امری غیر قابل انکار است و تلاشها و اقدامات ما در شهرداری بدون همکاری و مشارکت مردم راه به جایی نخواهد برد.

 

منبع: شهرداری قدس

 

مطالب مرتبط:

برنامه های دهه مهدویت شهرستان قدس اعلام شد

پارک جنگلی ۱۵ هکتاری در حاشیه رودخانه شهر قدس احداث می شود

خروج از نسخه موبایل