نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

گزارش از دوربرگردانی که بعد از افتتاح بسته شد

به گزارش خبرشهر، منطقه هفت جوی شهرستان قدس به‌عنوان یکی از روستاهای تابعه شهرستان قدس در مسیر جاده شهریار به کرج واقعه شده و بسیاری از سالن‌های صنعتی و کارخانه‌ها را دل خود جای‌داده است.

یکی از مطالبات اساسی و مهم مردم منطقه هفت جوی در طول سالیان گذشته ایجاد دوربرگردان برای عبور و مرور خودروها به مسیر برگشت جاده کرج به شهریار و عدم طی مسافت چند کیلومتری برای دور زدن بود که حتی برای انجام این کار از محدوده استحفاظی استان تهران خارج و وارد استان البرز می‌شد که باگذشت چندین دوره مدیریتی این مهم انجام نگرفت.

در سال ۹۷ مسؤولان عالی شهرستان قدس از آغاز عملیات عمرانی پروژه و افتتاح این پروژه در سال گذشته خبر دادند که خبری بسیار خوب برای مردم منطقه هفت جوی بود و در واپسین روزهای سال ۹۷ این پروژه با حضور مسؤولین شهرستانی افتتاح شد.

بعد از گذشت چند روز از افتتاح این دوربرگردان، وقوع چندین تصادف کام نوروزی مردم منطقه را تلخ کرد و از صحبت‌های مردم نیمه‌کاره بودن و ناقص بودن این دوربرگردان شنیده می‌شد.



در گفت‌وگو خبرنگار با چند تن از کارشناسان عمرانی و شهرسازی شهرستان قدس به این نکته اذعان شد که موضوع برنامه‌ریزی طراحی و ساخت دوربرگردان در حوزه برون‌شهری با توجه به‌سرعت بالای خودروها باید در وهله اول به حفظ ایمنی توجه شود و برای تقویت و افزایش ایمنی در محدوده دوربرگردان اقداماتی نظیر مکان‌یابی صحیح و کارشناسی دوربرگردان، استقرار سرعت‌گیرهای مناسب جهت کاهش سرعت خودروهای ورودی، استفاده از تابلوهای هشدار قبل از سرعت‌گیرها و این‌که در هنگام شب نیز تابلوها باید کارایی خود را حفظ کنند، اشاره شد.

از دیگر نکات مهم در ساخت یک دوربرگردان می‌توان به متمایز کردن محدوده دوربرگردان با نور و رنگ مناسب از بقیه جاده، وجود دالانی برای ورود و خروج خودروها که از برخورد خودروهای عبوری نیز جلوگیری کند، استفاده از وسایل ایمنی پلاستیکی جاده‌ای، رنگ‌آمیزی کف جاده با فلش‌های راهنما چه قبل و بعد از سرعت‌گیرها و اینکه طراحی هندسی دوربرگردان‌ها هم باید توسط متخصصین حمل‌ونقل و ترافیک انجام شود، اشاره کرد.

یکی از مسؤولین شهرستان قدس اظهار داشت که این دوربرگردان از تمامی استانداردها و مجوزهای لازم برخوردار بوده و فقط در هنگام افتتاح، علائم راهنمایی و رانندگی نصب نشده بودند که آن‌هم به‌زودی نصب خواهد شد.

در پایان سؤال اینجاست که علی‌رغم وظیفه اداره کل راهداری تهران برای ایجاد این دوربرگردان و ورود مسؤولان شهرستان قدس برای انجام این پروژه بنا بر مطالبه مردمی، اگر پروژه کامل و بدون نقص بوده چرا چند روز بعد از افتتاح موجب بروز تصادف و درنهایت بسته شد و اگر هنوز پروژه آماده بهره‌برداری نبود چه اصراری بر افتتاح پروژه در آخرین روزهای سال ۹۷ بود؟

خبرنگار تمایل داشت تا در جهت اطلاع از جزئیات بیشتر این موضوع با بخشدار مرکزی قدس صحبتی انجام شود اما علی‌رغم پیگیری‌ها این امر حاصل نشد.

 که به نظر می‌رسد بدقولی مسؤولان گاهی بهتر از عجله و افتتاح ناقص پروژه‌هاست و مسؤول صادرکننده دستور افتتاح این دوربرگردان باید پاسخگوی افکار عمومی و خسارت‌های مردم باشد‌.

 

منبع: فارس

 

مطالب مرتبط:

کمک ها و اقدامات شهرداری قدس در یک ماه اخیر در مناطق سیل زده شایسته تقدیر است

اقدام بی نظیر دوچرخه سواران شهرستان قدس برای حفظ محیط زیست

خروج از نسخه موبایل