نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مدیریت ۳۰ میلیون مترمکعب آب در قدس

به گزارش خبرشهر، فریدون عطایی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان قدس اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه ساماندهی رودخانه‌های عبوری این شهر اظهار داشت: از بهمن‌ماه ۹۷ جلسات ستاد مدیریت بحران و پیشگیری و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها تشکیل شد و معضلی که با آن مواجه بودیم ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در بستر مسیر ۵ کیلومتری رودخانه بود که از شهرستان عبور می‌کند.

وی با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه افزود: این ساخت‌وسازها در مناطقی مانند زرین‌دشت، پایین‌دست رودخانه، منطقه شرکت دامداران و شهرک‌های صنعتی صورت گرفته بود که طی تصمیمات این کارگروه نسبت به تخریب این ساخت‌وسازها توسط دستگاه‌های متولی اقدام شود.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان قدس با اشاره به حجم آب رهاشده از سد امیرکبیر به سمت قدس بیان داشت: با مدیریت نگهداری و بهره‌برداری سد و نیروگاه امیرکبیر به‌عنوان سرشاخه اصلی رودخانه مکاتبات و جلساتی صورت گرفت تا رهاسازی آب کنترل‌شده باشد و خروجی اعلام‌شده ۱۰ مترمکعب بر ثانیه بود و در اوایل اسفند رهاسازی آب صورت گرفت تا حجم بارش‌های بعدی کنترل‌شده باشد.

عطایی با اشاره مدیریت آب ناشی از بارش‌های اخیر در گودال‌های معادن قدس گفت: روان‌سازی مسیر آب با انجام اقداماتی صورت گرفت و این آب هنوز بعد از قریب به ۴۰ روز از شهرستان قدس خارج نشده و این آب در گودال‌های موجود معادن مدیریت شد تا تغذیه سفره‌های زیرزمینی صورت گرفت که حجم آب هدایت‌شده بالغ‌بر ۳۰ میلیون مترمکعب آب است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر معادن شهرستان قدس ادامه داد: کمیته‌ای با حضور نماینده فرمانداری، دادستانی، شهرداری، اداره صمت و تمام ادارات مرتبط با معادن تشکیل شد تا معادن در بستر رودخانه قرار نگیرند و ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام ندهند و لایروبی بستر رودخانه نیز به کمک شهرداری قدس صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان قدس خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌های معاونت عمرانی استانداری تهران، خروجی دِبی آب به سمت شهرستان کاهش یافت چراکه در مناطق پایین‌دست رودخانه و شهر شهریار مانند اسدآباد، کهنز، ویره و صباشهر، حدود ۲۰ کیلومترمربع سکنه در بستر رودخانه قرار دارند و در صورت حرکت پرفشار آب خطر بزرگی این مناطق را تهدید می‌کند.

عطایی در پایان خاطرنشان کرد: صحبتی با برخی معادن شهرستان انجام شد تا باقی آب نیز به سمت آن معاون هدایت شود که برای خود معادن نیز مفید خواهد بود و ان شالله بارش نعمت الهی داشته باشد و مسؤولین مدیریت کنند تا مقداری تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی صورت گیرد چراکه عمق برداشت از چاه‌های زیرزمینی به ۲۰۰ متر نیز رسیده بود و زمان بسیار زیادی لازم است تا یک سانتی‌متر ارتفاع این سفره‌ها افزایش یابد.

 

منبع: فارس

 

خروج از نسخه موبایل