نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

شهردار قدس: پاکسازی و گشودن مسیل رودخانه در شهر قدس با دستور مراجع قضایی

به گزارش خبرشهر، مسعود مختاری با بیان اینکه، مطابق آمارها و گزارشات اقلیمی، سیکل بارندگی‌های کشور پس از یک دوره طولانی خشکسالی به دوره پرباران رسیده است، گفت: باید تمام اقداماتی که توسط عوامل انسانی در طی این مدت، منجر به بسته شدن مسیل رودخانه ها شده است به حالت سابق خود بازگردد.

وی در ادامه گفت: با تدابیر ستاد مدیریت بحران شهر قدس و همچنین کارشناسی هایی که در چند روز اخیر به منظور پیشگیری از وقوع هرگونه سیل در شهر قدس انجام شده است و همچنین با تاسی از تجربه تلخی که در شهر شیراز رخ داد، با جلب همکاری مراجع قضایی اقدام به پاکسازی مسیر رودخانه از هرگونه عوامل انسانی مانند ساخت و ساز، نخاله و خاک و سایر موارد اینچنینی گردید و تا پاکسازی کامل ادامه دارد.

مهندس مختاری تصریح کرد: پاکسازی مسیر رودخانه ها یک گام اصولی و اولیه برای جلوگیری از انحراف و جاری شدن سیل می باشد و با توجه به اینکه مدتها این مسیرها به صورت خشک و بلا استفاده بودند، برخی از ساکنان شهر بواسطه اقدامات خود موجب بسته شدن این مسیرها شده اند که با تدابیر اتخاذ شده، مسیر رودخانه به صورت کامل در حال بازگشایی می باشد.

شهردار قدس در ادامه بیان داشت:  قرار گرفتن برخی از کاربری ها، فعالیت ها و حضور ساکنان در این مسیر موجب ایجاد برخی مشکلاتی در این طرح می شد که بدون همکاری مراجع قضایی رسیدگی به آن امکان نداشت و از دادستان محترم شهر قدس برای همکاری در این طرح تشکر و قدردانی نمایم.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: مسیل رودخانه ها و سدها به عنوان ابزارهای آبخیزداری شهرها نقش موثری را در استفاده موثر از موهبت خدادادی آب دارند و مقابله با سیل از طریق آبخیزداری به عنوان یکی از بلایای طبیعی ناشی از بارش های مداوم و شدید باران به علت افزایش سریع و ناگهانی مقدار دبی رودخانه ها و سر ریز به دشت ها و مناطق، بدون ایجاد بستر های لازم ممکن نیست.

وی در ادامه بیان داشت: با مطالعه کارشناسی مسیر سیلابی قدیمی و آبرفت ها مشخص شد که وقوع سیل، تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه شهری قدس است و وجود دریای شن های آبرفتی که از دامنه البرز نشات می گیرد بستری بسیار ناپایدار و متزلزل را در شهر قدس بوجود آورده که اقدامات سریع و مهندسی لازم دارد.

وی افزود: از طریق نقشه های GIS و مطالعات جغرافیایی و تشخیص مسیر های اصلی جاری شدن آب با توجه به شیب توپوگرافی منطقه ای صورتجلسه ای برای پاکسازی تمامی مسیر های رودخانه تنظیم گردید و با الزامات اجرایی ناشی از مشروعیت قانونی مراجع قضایی پاکسازی سریعا به مرحله اجرا درآمد.

شهردار قدس یادآور شد: در حال حاضر  به خاطر وجود دخالت های بی رویه در بسیاری از مسیر رودخانه ها، طغیان های عظیمی پس از بارندگی های اخیر مشاهده می‌شود و دخالت های بی رویه از جمله ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها احتمال وقوع سیل را دو چندان نموده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که در کنار عملیات بازگشایی حریم رودخانه ها، آبخیزداری یکی از فعالیت های بنیادی در راستای حفظ بافت خاک و پیشگیری از سیلاب های ناگهانی می باشد، در ستاد مدیریت بحران شهر قدس اقدامات لازم الاجرا و ضربتی برای پیشگیری از هرگونه حادثه ای در آینده ای نزدیک در حال اجرا است.

مهندس مسعود مختاری، شهردار قدس در پایان گفت: مهمترین اولویت حفظ جان شهروندان و پیشگیری از بروز خسارات است، چرا که هرگونه حادثه ای مسیر توسعه شهر را دستخوش انحرافات جبران ناپذیری می نماید و باید متذکر شوم در  مسائل شهری، در هر تهدیدی فرصت انطباق با شرایط و انعطاف پذیری از طریق مناسب سازی و بازآفرینی نهفته است و ما آن را به فال نیک می گیریم و تمام تلاشمان را برای گذار به شهری بهتر و ایمن تر را انجام خواهیم داد.

 

منبع: فرمانداری قدس

 

خروج از نسخه موبایل