نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

نگاهی به فیلم‌های روی پرده در نوروز ۹۸

به گزارش خبرشهر، امسال پس از جلسات و حرف و حدیث‌های فراوان ۷ فیلم برای نمایش در نوروز ۹۸ انتخاب شدند؛ فیلم‌هایی که عده‌ای از سینماگران به چگونگی جای گرفتن آن‌ها در این بازه زمانیِ طلاییِ اکران، نقد‌هایی داشتند.

پیش از آغاز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، دبیر جشنواره از اولویت این فیلم‌ها برای نمایش نوروز ۹۸ خبر داد؛ اما اکنون که به این فهرست نگاه می‌کنیم فقط دو فیلم از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خود را به نوروز ۹۸ رساندند و سایر آثار جشنواره فیلم فجر در میان فیلم‌های نوروزی جایی نداشتند.

اگر نگاهی اجمالی به فیلم‌ها بیندازیم، خواهیم دید که بیش از ۵۰ درصد سبد نمایش نوروز را گونه کمدی تشکیل داده است؛ فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» اثری از­ منوچهر هادی یکی از این فیلم‌های کمدی است که اتفاقا تاکنون در صدر جدول فروش اکران نوروز ۹۸ است.

این­ فیلم روی موضوعِ اختلافِ طبقاتی دست گذاشته و در بخش‌هایی گریزی نیز به مسایل سیاسی و اجتماعی روز زده است.

«سوژه و طرح» فیلم، جای کار بیشتری داشت و هادی می‌توانست عمیق‌تر به آن بپردازد؛ اما آنچه که بیش از همه در این فیلم به چشم می‌آید شوخی‌های سطحی است، فیلمنامه انسجام لازم را ندارد و بازیگرانی، چون مهران مدیری­ در این اثر در قد و قواره خود ظاهر نشده اند، البته بازی به اندازه سعید آقاخانی از نقاط مثبت به حساب می‌آید.

در مجموع «رحمان ۱۴۰۰» نتوانسته است انتظارات اهالی سینما و مخاطبان را پاسخ دهد و نمی‌توان نام یک کمدی دغدغه‌مند را روی آن گذاشت.

«زندانی ها»‌ی مسعود ده نمکی یکی دیگر از آثار کمدی سبد نمایش نوروز ۸۹ است؛ فیلمی که عواملش، آن را یک کمدی معنوی می‌دانند.

ده نمکی در «زندانی ها» تصمیم دارد قصه تحول و انتظار را به تصویر بکشد.

نظرات مختلفی درباره این فیلم وجود دارد؛ عده‌ای آن را یک کمدی متفاوت و کم‌تر دیده شده در سینما می‌دانند و جمعی معتقدند کار می‌توانست بهتر شود.

«چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی از فیلم‌های به نمایش درآمده در نوروز ۹۸ نیز در گونه کمدی جای می‌گیرد.

حامد محمدی پیش از این، «اکسیدان» را روانه پرده نقره‌ای کرده بود و «چهار انگشت» به لحاظ شوخی‌های سطحی و نامتناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی دست کمی از آن اثر ندارد.

این­ فیلم‌ها نتوانستند آن طور که باید و شاید مخاطبانشان را­ راضی کنند.

«ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی نیز یک اثر کمدی با رگه‌های اجتماعی و سیاسی است که از قعرنشینان این روز‌های گیشه به حساب می‌آید.

در سبد نمایش نوروز ۹۸، دو فیلم اجتماعی نیز اکران شدند؛ «متری ۶ و نیم» که به موضوع اعتیاد می‌پرداخت با استقبال نسبی مخاطبان همراه شده است، اگر چه انتقاد‌هایی به مضمون و نوع روایت و پرداخت فیلم وجود دارد.

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» نیز قصه یک اسطوره و قهرمان ملی را به تصویر کشیده است؛ فیلمی که در جشنواره سی و هفتم به نمایش درآمد و نظرات متفاوتی را به همراه داشت.

عده‌ای از کارگردانی قابل قبول و حس و حال خوب فیلم می‌گویند و جمعی به پایان بندی انتقادات جدی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تازگی به تماشای این فیلم نشسته­ است درباره غلامرضا تختی نوشته است:
تختی اسطوره معاصر ایرانی، نمادی از پهلوانی و پهلوی ستیزی­
فیلم «غلامرضا» روایتی دلنشین از این اسطوره است؛ عمق تنهایی و غربت در اوج شکوه و شهرت.

فیلمی در گونه کودک و نوجوان نیز در سبد نوروز ۹۸ قرار دارد؛ «پیشونی سفید ۳»، اثری از سید جواد هاشمی است که در ادامه «پیشونی سفید ۲» و «اختاپوس» ساخته شده است.

جمعی از منتقدان معتقدند سید جواد هاشمی در «اختاپوس» با قصه‌ای کودکانه و فضایی شاد، اثری درخور در حوزه کودک و نوجوان خلق کرد؛ اما رفته رفته از آهوی «پیشونی سفید»، لحن کودکانه گرفته شد و شاهد موسیقی‌ها و دیالوگ‌هایی هستیم که هیچ سنخیتی با سن کودکان ندارد.

در مجموع، هنوز سینما در سال ۹۸ آنطور که باید و شاید رونق نگرفته است و باید منتظر ماند و دید در روز‌های آینده میزان مخاطبان و فروش فیلم‌ها به چه صورت پیش خواهد رفت.

 

منبع: صدا و سیما

خروج از نسخه موبایل