نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

نقش شهر جدید اندیشه در اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرشهر، “اقتصاد مقاومتی” عبارت معنادار و پرمفهومی است که اولین بار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تابستان ۱۳۹۱ مطرح فرمودند. اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که همگام و هماهنگ با سایر سیاست­های کلان سیاسی، امنیتی، نظامی و تمامی زمینه ­های مختلف نظام اسلامی است و نه تنها برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی بلکه بهبود اوضاع اقتصادی شکل میگیرد تا بتواند در برابر حملات اقتصادی، تحریم ها، جنگ ها و توطئه های گوناگون اقتصادی ضمن مقاومت و تاب آوری زمینه و موجبات توسعه و پیشرفت کشور را نیز فراهم نمائید و روند روبه رشد همه جانبه امور را در ابعاد ملی ، منطقه ای و جهانی حفظ کند و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در تلاش عملی تک تک افراد و گروه­های مختلف جامعه، و به مفهوم ساده تر تعهد هر فرد وگروه حقیقی و حقوقی در آغاز آن از خویشتن است.

منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل، بسته و ریاضتی، بطوری که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و ناملایمات، حرکت خود را در مسیر پیشرفت پایدار ادامه دهد. در هر صورت، اقتصاد مقاومتی را باید اقتصادی در شرایط مقاومت برشمرد که محورها و اقدامات مختلفی در حوزه اتخاذ سیاست­های پولی و ارزی مناسب، اقدامات هوشمندانه در بازارهای جهانی، نحوه استفاده از منابع مالی کشور، ظرفیت همسایگان و غیره  را دربر می گیرد . اما در صحنه اقتصاد داخلی، بایستی موارد زیر در کانون توجه آن باشد :

– مردمی نمودن اقتصاد و به کارگیری تمام عیار نیروهای فعال جامعه

– توانمندسازی بخش خصوصی و توسعه سهم و نقش آن در اقتصاد

– کاهش وابستگی به صنعت نفت و توجه به صنایع دانش بنیان

– بها دادن به سرمایه مردمی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

– توجه به ظرفیت­های طبیعی و نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی

– توجه به کار آفرینی و نوآوری

– توجه به همت و تلاش مضاعف

– استفاده از نیرو و ظرفیت جوانان با توجه به میانگین و شاخص­های جوانی کشور

– پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران

باتوجه به این مقدمه ، باید ببینیم در عرصه های شهری و شهر جدید اندیشه چگونه میتوان  اقتصاد مقاومتی را پیاده نمود . در این عرصه یعنی عرصه شهری و در حوزه مدیریت شهری نیز اصول هادی زیر را باید مد نظر قرار داد  و آنها را پیاده نمود .

در سطح شهر جدید اندیشه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حفاظت از وضعیت اقتصادی شهر و شهروندان و بهبود معیشت و اشتغال آنها، با توجه به اصول فوق، راه کارها و پیشنهاد های زیر توصیه می شود :

۱- حمایت از سرمایه گذاری ها در توسعه فضاهای عمومی و باز ،مراکز تفریحی و پهنه های گردشگری و اماکن فرهنگی در قالب اعمال مشوق ها و معافیت ها برای جلب سرمایه های خارج از شهر جدید اندیشه و افزایش ابتدا سفرهای گردشگران داخلی و سپس در صورت امکان هدف گذاری جذب گردشگران  خارجی

۲- اعمال مشوق های گوناگون به منظور تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه توسعه خدمات زیر ساخت ها و روبناها و اجرای پروژه ای بزرگ مقیاس و توسعه زیرساخت و روبناهای شهر جدید اندیشه

۳- توسعه تهاترمطالبات پیمانکاران پروژه های عمرانی با منابع غیر نقد از جمله اراضی و املاک و منابع در اختیار شهر و شهرداری

۴- تمرکززدایی و برون سپاری  ارایه خدمات شهری به بخش خصوصی

۵- استفاده و توسعه از روش مشارکت عمومی و خصوصی در ارایه خدمات شهری

۶- انتشار اوراق مشارکت و امثالهم برای اجرای پروژه های بزرگ شهر جدید اندیشه

۷- حمایت همه جانبه از فعالیت های عمرانی شرکت عمران شهر جدید اندیشه و ایجاد معافیت از پرداخت هرگونه عوارض

در این میان و با توجه به اصول و راه کار های پیشگفته، شرکت عمران شهر جدید اندیشه ، تحقق اقتصاد مقاومتی را با اتکا به منابع داخلی خود و منابع موجود در شهر و سرمایه های مردمی و بخش خصوصی و در تعامل بسیار مطلوب مجموعه مدیریت شهری اندیشه (شورای اسلامی شهر و شهرداری) ، در سرلوحه کار خود قرار داده است : علاوه برتلاش در تامین منابع نقدی  مورد نیاز اجرایی پروژه ای خود، پروژه های زیر را در قالب حداقل تهاتر ۵۰ درصدی با منابع غیرنقد در دست اجرا دارد.

۱- مدرسه ۲۰ کلاسه فاز ۴ در مرکز محله آزادگان در کنارمجتمع های مسکن مهر ۳۲۰ واحدی نقش جهان و ۱۶۰ واحدی فرنگار که به نام “گام دوم انقلاب” مزین شده است.



 

۲- مسجد امام هادی (ع) فاز ۵ در مجاورت پروژه ۸۶۸ واحدی مسکن مهر در مرکز محله امیر کبیر



 

۳- پروژه پیاده راه و پارکینگ های دانش در خیابان توحید فاز ۴



۴- پروژه های پیاده رو سازی در محلات ۱و ۲ فاز ۴ و محلات ۱۹تا۳۰ فاز ۳ در قالب سه قرارداد پیمانکاری



علاوه بر این شرکت عمران، در سال جاری توانسته است با استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی سه پروژه زیر را به بهره برداری برسد .

۱- پروژه باغ کودک ، به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن ترین مهد کودک ­های کشور

۲- پروژه مدرسه شهاب ، که در زمره بهترین مدارس غیر دولتی شهر اندیشه خواهد بود.



۳- پروژه طبقاتی ورزشی ماهان در فاز ۳ شهر جدید اندیشه

اضافه بر این از سوی شرکت عمران پروژه های تجاری مشارکتی پاسارگاد در فاز ۳ و پروژه مهرگان در فاز ۴ در دست اجرا می باشد همچنین پروژه های زیر(با اسامی سایرشهرهای جدید کشور ) شرکای بخش خصوصی آن مشخص شده و در حال انعقاد قرار داد است که در سال آینده مردم شریف اندیشه شاهد عملیات اجرایی آنها خواهند بود.

 

۱- پروژه بسیار بزرگ مرکز شهر اندیشه با عنوان محله ایران شهر در شمال و جنوب بازار برزگ ایرانی اسلامی نقش اندیشه

۲- پروژه مسکونی ۵۰۰ واحدی پردیس در فاز ۴

۳- پروژه مسکونی ۱۴۰ واحدی پرند در فاز ۴

۴ – پروژه  مسکونی- تجاری و اداری ۴۵ واحدی گلبهار

۵- پروژه خدماتی مریم در مجتمع مسکونی ۸۶۸ واحدی مسکن مهر امیر کبیر

۶- پروژه های تجاری خدماتی صدرا ، بهارستان ،سهند و مجلسی .

این پروژه ها می تواند علاوه بر رونق اقتصادی شهر اندیشه ،در این شرایط خاص برای بیش از هزار خانواده اشتغال ایجاد نماید.

در ضمن پروژه های بزرگ دیگری همچون پیاده راه سلامت در قلب شهر اندیشه ، بیمارستان تخصصی ابن سینا و پردیسسینمایی هنری شهر اندیشه در مرکز این شهر جدید و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با استفاده از راه کارهای اقتصاد مقاومتی در دستورکار قرار گرفته است که ان شاء ا.. هرچه زودتر بامشارکت بخش خصوصی به سر انجام می­رسد.

خدایا چنان کن سرانجام کار                                توخشنود باشی و ما رستگار

محمد آیینی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل

شرکت عمران شهرجدید اتدیشه

 

منبع: شرکت عمران شهر اندیشه

 

مطالب مرتبط:

مراسم بزرگداشت شهدا در شهر جدید اندیشه

شعر خوانی صابر خراسانی در روز شهدا (شهر جدید اندیشه )

خروج از نسخه موبایل