نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی کشور را ناخودآگاه به سمت حزبی شدن می‌برد

به گزارش خبرشهر، محمد محمودی شاه نشین در خصوص استفاده از الگوهای حداکثری و تناسبی در انتخابات مجلس، اظهار داشت: در دنیا ۳ نوع نظام انتخاباتی داریم که در ایران سالهاست از سیستم حداکثری استفاده می‌شود و دارای این مزیت است که با سرعت و شفافیت آرا شمرده می‌شوند و هر کسی بیشترین رای را کسب کند به مجلس راه پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اوایل انقلاب استفاده از این روش حداکثری نتایج مثبت بیشتری داشت، زیرا کاندیداهایی می‌توانستند به مجلس راه پیدا کنند که ۵۰ درصد آرا را کسب کنند اما پس از آن، حد نصاب لازم برای نماینده شدن در مجلس کاهش یافت و اخیرا کاندیداها با کسب ۲۵ درصد آرا در مرحله اول و بدون درصد در مرحبه دوم می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند.

وی افزود: اولین نقصان سیستم حداکثری در انتخابات این است که نمایندگان مجلس، نمایندگان اکثریت مردم حوزه انتخابیه نیستند، زیرا برخی نمایندگان با ۱۰ هزار رای به مجلس رای پیدا کرده در حالیکه ۱۵۰ هزار رای در حوزه انتخابیه آن‌ها اخذ شده است؛ من از حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد که ۴۰۰ هزار رای اخذ شده بود به مجلس راه پیدا کردم در حالیکه ۸۳ هزار رای کسب کرده‌ام، پس نمی توانم بگویم نماینده ۴۰۰ هزار نفری هستم که در انتخابات شرکت کرده‌اند.

در سیستم حداکثری مردم احساس نماینده داشتن در مجلس را ندارند

محمودی‌شاه‌نشین با بیان اینکه شرایط در انتخابات حداکثری نشان می‌دهد که بخشی از نمایندگان، نماینده بخش زیادی از مردم در مجلس نیستند، ادامه داد: در سیستم حداکثری مردم احساس نماینده داشتن در مجلس را ندارند.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۳۰ نماینده تهران از ۲۶ درصد تا نزدیک به ۵۸ درصد رای کسب کرده‌اند و به مجلس راه یافته‌اند، گفت: اگر به افرادی که رای لازم را کسب نکرده‌اند توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اختلاف زیادی بین آرا نفر ۳۰ انتخابات تهران با نفر ۳۱ وجود ندارد اما به دلیل اجرا کردن سیستم حداکثری، نفر ۳۱ نمی‌تواند به مجلس راه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در همین شرایط اگر انتخابات دوره دهم مجلس به صورت تناسبی برگزار می‌‍‌‌شد، اصلاح طلبان تهران که به طور میانگین ۵۵ درصد آرا را در انتخابات دهمین دوره مجلس کسب کرده‌اند، حدود ۱۶ کرسی را به دست می آوردند اما در روش حداکثری لیست اصلاح طلبان ۱۰۰ درصد کرسی‌ها را تصاحب کرده‌اند، افزود: از طرف دیگر اصولگراها که ۴۰ درصد آرا تهران را در دهمین دوره انتخابات کسب کردند در روش حداکثری ۱۴ کرسی را کسب می‌کردند اما در روش حداکثری که اجرا شد، هیچ کرسی از سهمیه‌های حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را کسب نکردند.

نام کاندیداها فقط باید در یک لیست باشد

محمودی‌شاه نشین اظهار داشت: اگر انتخابات مجلس به صورت تناسبی برگزار شود و لیست‌ها در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند با این شرط که هر کاندیدا نامش فقط در یک لیست باشد، نتایج بهتری حاصل می‌‍شود،  حتی بانوان نیز می‌توانند با یک لیست در انتخابات شرکت کنند و حداکثر ۶ لیست مشخص در انتخابات شرکت می‌کنند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شیوه تناسبی، کل آرا شمرده می‌شود و اگر ۴۰ درصد آرا مربوط به لیست “الف” باشد این لیست باید ۴۰ درصد کرسی‌های آن حوزه انتخابیه را تصاحب کند؛ یعنی از ۳۰ کرسی ۱۲ صندلی به این حزب اختصاص می‌یابد و این ۱۲ نفر همان افرادی هستند که بیشترین رای را در بین سایر افراد لیست “الف” به دست آورده‌اند و نهایتا از این لیست افرادی که بیشترین رای را کسب کرده باشند، نماینده مجلس می‌شوند، در این شرایط حزب نمی‌تواند راسا تعیین کند که کدام کاندیداها به مجلس راه پیدا کند و این شیوه تلفیقی از روش حداکثری – تناسبی است.

وی افزود: اگر صرفا از سیستم تناسبی در انتخابات مجلس استفاده شود، حزب تعیین می‌کند که کدام کاندیداها می‌توانند در کرسی‌های به دست آمده بنشینند.

محمودی شاه نشین ادامه داد: در سیستم تناسبی به علت اینکه احزاب باید رای مردم را کسب کنند، احزاب تلاش می‌کنند تا بهترین کاندیداها را به مجلس بفرستند و عملکرد آن‌ها را رصد می کنند زیرا در نهایت این حزب است که باید پاسخگوی مردم باشد.

برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی کشور را ناخودآگاه به سمت حزبی شدن می‌برد

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر انتخابات به شیوه تناسبی برگزار شود، کشور ناخودآگاه به سمت حزبی شدن می‌رود در همه جای دنیا همین گونه است، علت اینکه در آمریکا و فرانسه اعتراضات مردم منجر به تلاش برای تغییر نظام نمی‌شود این است که احزاب توسط مردم روی کار می‌آیند و هر کدام بهتر عمل کنند، حاکم می‌شوند، ما نیز احزاب خیلی خوبی اکنون در کشور داریم.

وی افزود: در آلمان سیستم حداکثری – تناسبی اجرا می‌شود، اما اگر کسی بالای ۵۰ درصد رای کسب کرده باشد، مستقیم به مجلس راه پیدا می‌کند و باقی کرسی های باقی مانده بین لیست احزاب تقسیم می‌شود.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه فقط بحث سیاسی در نتایج مثبت ناشی از تناسبی شدن انتخابات مجلس مطرح نیست، اظهار داشت: استانی داریم که ۶۰ درصد جمعیت آن شیعه و ۴۰ درصد جمعیت استان اهل تسنن هستند، مردم در این استان دوست دارند اگر ۱۰ کرسی در مجلس دارند به نسبت آرا بین کاندیداهایشان تقسیم شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: در صورت استانی شدن انتخابات اقلیت‌های مذهبی می‌توانند به نماینده مورد نیاز خود در دیگر شهرستان‌های استان نیز رای بدهند و به این شیوه آن‌ها نیز احساس می‌کنند نماینده خود را در مجلس دارند.

وی افزود: در استان‌های مختلف گرایش‌های زبانی، قومیتی، مذهبی و سیاسی وجود دارد که می‌توان با استفاده از روش استانی، رضایتمندی بیشتری را ایجاد کرد زیرا مردم در این شیوه مردم احساس دارا بودن نماینده در مجلس را خواهند داشت.

انتخابات مجلس از این پس به هیچ وجه به دور دوم نمی‌رود

محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه با این شیوه انتخابات مجلس به هیچ وجه به دور دوم نمی‌رود و این حُسن شیوه تناسبی شدن انتخابات است، ادامه داد: حُسن شیوه استانی شدن انتخابات مجلس این است که امکان ایلی کردن انتخابات و خریداری آرا وجود ندارد زیرا تعداد آرا برای ورود به مجلس باید بسیار زیاد باشد و از سطح کل استان باید آرا اخذ شود.

افزایش تعداد نمایندگان مجلس و استانی شدن انتخابات مجلس باید همزمان اجرا شود

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس و استانی شدن انتخابات مجلس به صورت همزمان اجرائی شوند، بیان کرد: نقصان شهرستانی بودن انتخابات مجلس یعنی همین شیوه فعلی این است که، اگر نماینده‌ای بین منافع ملی و منافع حوزه انتخابیه دچار تعارض شود برای اینکه بتواند آرا لازم را در انتخابات بعدی کسب کند، حتی اگر قلبا منافع ملی را ترجیح دهد، منافع شهرستانی را انتخاب می‌کند.

وی افزود: در صورت استانی شدن انتخابات مجلس تقدم منافع شهرستانی بر منافع ملی رفع می‌شود و نمایندگان بر اساس آمایش سرزمینی به دنبال پیش بردن اهداف خود می روند و مثلا اگر شهری آب ندارد به دنبال احداث صنایع آب بر نمی‌رود. نمایندگان باید منافع ملی را بر منافع حوزه انتخابیه ترجیح بدهند و بسیاری از مشکلات ما ناشی از این موضوع است.

محمودی شاه نشین اظهار داشت: اکنون نمایندگان باید حضور در مراسمات ختم افرادی که به آن ها رای داده‌اند نیز حضور یابند و در غیر اینصورت حامیان خود را از دست می‌دهند؛ فردی به من گله کرد که چرا در مراسم ختم پدر من حضور نیافتی در حالیکه به تو رای داده‌ایم، وقتی به او گفتم در ماموریت خارج از کشور بوده‌ام، گفت یعنی ماموریت خارج از کشور از ختم پدر من مهمتر بوده؟ درنهایتا معترضانه گفت، بله همین که نماینده می‌شوید ما را فراموش می‌کنید. این گونه موضوعات انرژی نماینده را می‌گیرد.

استانی شدن انتخابات کلان‌‌نگری را جایگزین بخشی‌نگری می‌کند

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاید بتوان در شیوه فعلی انتخابات مجلس، سطح تحصیلات نمایندگان را بالا بُرد، ولی بخشی‌نگری جای ملی‌نگری را می‌گیرد و باید برای رفع این مشکل انتخابات به سمت استانی شدن برود.

روش تناسبی در حوزه‌های ۲ کرسی به بالا استفاده می‌شود

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه‌های تک کرسی انتخابات به صورت حداکثری و در حوزه هایی که ۲ کرسی به بالا در مجلس دارند، انتخابات به صورت تناسبی برگزار می‌شود، کاندیداها باید در شهرستان رای لازم را کسب کنند سپس در سطح استان رای کافی را به دست آورند تا به مجلس راه پیدا کنند./

 

منبع: خانه ملت

 

مطالب مرتبط:

محمودی شاهنشین: پساب تصفیه‌خانه‌ها در جهت بهبود وضعیت کشاورزی اداره شوند

محمودی شاه نشین: ارکان نظام با هم‌افزایی در حل مشکلات کشور گام بردارند

خروج از نسخه موبایل