نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مهم‌ترین استراتژی آموزش‌وپرورش هدایت مؤثر خانواده و مدرسه به سمت شبکه‌ای منسجم همگرا و نظام‌مند است

به گزارش خبرشهر، سید محمد بطحایی در نشست مشترک با منتخبین شوراهای انجمن اولیا و مربیان استان‌ها که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش انجمن اولیا و مربیان در مدرسه، اظهار کرد: از حضور منتخبین شوراهای انجمن اولیا و مربیان در این نشست بسیار سپاسگزارم و بدون شک این نشست آغاز همفکری و راه پر خیروبرکتی خواهد بود چراکه معتقدم تنها راه نجات آموزش‌وپرورش کشور همین است.
وی افزود: بسیاری از نکاتی که در این نشست از سوی منتخبین گفته‌شده است ،همان حرف و گفته و اهداف آموزش‌وپرورش است.
وزیر آموزش‌وپرورش با مهم برشمردن نقش خانواده و مدرسه، گفت: در رویکرد نوین آموزش‌وپرورش، خانواده و مدرسه به‌عنوان دو شریک تلقی شده‌اند که سرمایه مشترکی دارند و هردو شریک تمام تلاششان ارتقا و رشد این سرمایه است، سرمایه‌ای که در حقیقت به‌عنوان آینده کشور است و اگر قواعد و ضوابط شراکت رعایت نشود سرمایه آسیب خواهد دید.
بطحایی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل در موفقیت این شراکت تعامل دو شریک است و تعامل در متن و مفهوم بسیار عمیق است و تعامل یک‌طرفه نمی‌تواند باشد ،بلکه تعامل به این معنی است که در یک رابطه و شراکت ، طرفین موانع و مشکلات و پیشنهاد را به یکدیگر بگویند و با همدیگر تصمیم بگیرند و البته این حلقه مفقوده نظام آموزشی است و در حال حاضر این دو شریک هرکدام کار خودشان را انجام می‌دهند.
وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: آنچه را که خانواده در خانه ساخته‌وپرداخته می‌کند، در مدرسه از بین می‌رود و آنچه مدرسه آموزش می‌دهد ،در خانه آسیب می‌بیند.
وی در ادامه گفت: شما به‌عنوان خانواده برای تعلیم و تربیت فرزندانتان تلاش می‌کنید و ماهم در نظام آموزش‌وپرورش علیرغم تمام سختی و دغدغه‌ها تلاش می‌کنیم اما آنچه باید اتفاق بیفتد، رخ نمی‌دهد.
بطحایی با اشاره به اینکه در نظام‌های آموزشی پیشرفته ، خروجی‌ها و نتایج ، اثربخشی بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل این اثربخشی و موفقیت در نظام تعلیم و تربیت ،تعامل خانواده با مدرسه است و مشکلات امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی عامل تأثیرگذار نیست. اگر توان خانواده و مدرسه در یک راستا قرار بگیرد، نیرو و ظرفیت عظیمی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: اصطکاک بین خانواده و مدرسه وجود دارد و الگوهای آموزشی و پرورشی در این دو گروه، تفاوت‌هایی دارد.
وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: مهم‌ترین استراتژی آموزش‌وپرورش این است که شبکه مؤثر خانواده و مدرسه را به سمت شبکه منسجم همگرا و نظام‌مند هدایت کند و مدتی است در حال گسترش این شبکه هستیم. در این شبکه باید همه گفتنی‌ها و نظرات گفته شود و خانواده بتواند به‌صورت آنلاین با مدیران مدارس ارتباط داشته باشد.
وی ادامه داد: شبکه خانواده و مدرسه آماده‌شده است و در حال گسترش است در این شبکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌هایی در حال تولید است که همه ذی‌نفعان می‌توانند استفاده کنند. در موضوعات مختلف آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های چندرسانه‌ای آماده‌شده است.
مشاوران مدارس باید با آسیب‌های اجتماعی و نشانه‌های آن آشنا شوند تا قبل از رخدادهای ناگوار پیشگیری شود و اگر خانواده و مدرسه همپای هم حرکت نکنند نتایج مطلوبیت به دست نخواهد آمد
وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر آموزش را برای خانواده‌ها اجباری کرده‌ایم ، همان‌طوری که اعلام کردیم ،مدیر مدرسه در صورتی می‌تواند در مدیریت مدرسه باقی بماند که در مرحله اول گواهی‌نامه ایمنی و سلامت مدرسه را دریافت کرده باشد و البته گواهی‌نامه باید به‌روز باشد.
وی با اشاره به فضای بانشاط در مدرسه، گفت: مدارس ابتدایی محل آموزش تست‌های چهارگزینه‌ای و کتاب‌های کمک‌درسی نیست، دانش آموزان در دوره ابتدایی باید نشاط و شادابی داشته باشند. محیط مدرسه باید جذاب و دل‌نشین باشد تا دانش آموزان با اشتیاق به مدرسه بیایند.
بطحایی در پایان گفت: نشستی با عنوان گفتگوی میان نسلی بادانش آموزان داشتیم که دانش آموزان نشان دادند در سطح درک و بصیرت بالایی از تحلیل‌های نظام آموزشی قرار دارند. برای اینکه بتوانیم تعامل بین خانواده و مدرسه را گسترش بدهیم، پلت فرم شبکه سینا درزمینهٔ های مختلف آموزشی و پرورشی، طرحی شده است.
به دفتر انجمن اولیا و مربیان پیشنهاد می‌کنم تا شورای ملی نمایندگان انجمن اولیا و مربیان داشته باشیم که با حضور آنان در نشست‌های تخصصی، مسائل و چالش‌های نظام آموزشی بررسی شود

 

منبع: وزارت آموزش‌وپرورش

 

مطالب مرتبط:

در بوجه ۹۸ آموزش و پرورش به ابزار درآمد تبدیل شده + فیلم

در حوزه آموزش و پرورش نیازمند کار و تلاش فراوان هستیم

خروج از نسخه موبایل