نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ثبت ۳ زلزله بیش از ۴ در ۳ استان/اقدامات اولویت‌دار در اولین سالگرد زلزله ۵.۲ ملارد استان تهران

به گزارش خبرشهر،  روز ۲۹ آذر ماه جاری اولین سالگرد زمین لرزه ملارد بود که با بزرگی ۵.۲ در ۳ کیلومتری غربی ملارد استان تهران رخ داد. این زمین لرزه، ناشی از زمین لرزه مهیب ۷.۳ ازگله کرمانشاه در روز ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ با ۶۲۱ نفر کشته و ویرانی‌های گسترده بوده است. رومرکز این زلزله در ۴۳ کیلومتری از محدوده مرکزی شهر تهران و غرب آن، ۲۲ کیلومتری شمال غرب نسیم شهر، ۱۸ کیلومتری جنوب کرج و ۱۳.۸ کیلومتری جنوب شرق ماهدشت گزارش شد.



موقعیت رومرکز زلزله نسبت به مراکز جمعیتی اطراف

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمین لرزه خسارت سازه‌ای قابل ملاحظه‌ای رخ نداد، ولی در نمای خارجی ساختمان‌های مسکن مهر “مهرشهر” کرج مواردی از ترک خوردگی‌ها و شکاف‌ها و ریزش نما و در جاده چالوس در یک نقطه، ریزش کوه گزارش شد.



ترک خوردگی مسکن مهر مهرشهر کرج بر اثر زلزله ملارد سال ۹۶

زلزله ملارد زلزله با اهمیتی بود؛ چراکه این زمین‌لرزه در نزدیکی دو کلانشهر اصلی کشور یعنی تهران و کرج رخ داد. شاید بتوان زلزله ملارد را محسوس‌ترین زمین‌لرزه ایران در چند سال اخیر نامید که جمعیتی در حدود ۲۰ میلیون نفر آن را حس کردند. تنها در فاصله ۶۰ کیلومتری از رومرکز زلزله، ۴۳ شهر و ۵۵۰ آبادی واقع شده که بزرگترین آن پایتخت کشور است. جمعیت شهری در این فاصله حدود ۱۴ میلیون نفر و جمعیت آبادی‌ها حدود ۶۳۰ هزار نفر بر اساس آمار ۱۳۹۵ مرکز آمار است.



توزیع مراکز جمعیتی شهری و روستایی اطراف تا فاصله ۶۰ کیلومتری رومرکز زلزله ملارد

در زلزله ملارد اهمیت وجود شبکه متراکم ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتابنگاری مشخص شد. زمین‌لرزه ۵.۲ ملارد با پیش نشانگر لرزه‌ای شاخصی همراه بود؛ چراکه از حدود یک ماه پیش از وقوع زلزله، در مجاورت جنوبی شهر کرج و در راستایی به سوی جنوب آن، حدود ۴۳ پیش‌لرزه رخ داد. هر چند در بعضی از حالات این قبیل فوج لرزه‌ای منجر به رخداد زمین لرزه‌های بزرگ نمی‌شود، اما این بی‌هنجاری لرزه‌ای توسط مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک به مسئولین اطلاع‌رسانی شده بود.



پیش لرزه‌های زلزله ملارد در جنوب کرج از حدود یک ماه پیش از وقوع زلزله اصلی

تا یک ماه پس از زلزله ۵.۲ ملارد سال گذشته تعداد ۵۸ پس‌لرزه در اطراف نقطه رومرکزی زلزله توسط مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت شد که بزرگترین پس لرزه ۴.۲ بود، ولی اغلب آنها بزرگای کمتری داشته‌اند. پراکنش پس لرزه‌ها تصور مناسبی از جهت گسیختگی گسل مسبب زمین لرزه را نشان می‌دهد و از این نظر، پس لرزه و الگوی توزیع آنها حائز اهمیت است.

به گفته دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی “پایش گسل‌های اطراف تهران تا شعاع ۱۰۰ کیلومتر” از جمله اقدامات اولویت‌دار این زلزله است. این پایش باید با تجهیز مراکز لرزه‌نگاری و شتابنگاری کشوری، نصب آرایه، بررسی‌های دورسنجی و GPS و مطالعات میدانی زمین شناختی همراه باشد.

“آموزش‌های مردمی رفتار صحیح در برابر زلزله”، اختصاص بودجه برای طرح‌های کاهش خطرپذیری لرزه‌ای و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی”، “نظارت بر ساخت و ساز، کیفیت بتن و مصالح و میلگردها” و “ممنوع شدن ساخت و ساز ساختمان‌های مهم بر روی حریم گسل‌ها در کلیه شهرها و روستاها” از دیگر اقدامات مهم بعد از زلزله ملارد اعلام شد.

در هفته پیش همچنین در نزدیکی دریای خزر زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ رخ داد و گلباف استان کرمان و اهل استان فارس با زلزله‌هایی با بزرگای ۴ لرزیدند. جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۴ آذر

در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ و در ساغند استان یزد زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در راین استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۶ کیلومتری و در ۱۱ کیلومتری راین، ۳۱ کیلومتری درب بهشت و ۴۱ کیلومتری گلزار این استان رخ داد.

شادمهر استان خراسان رضوی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ لرزید که عمق این زلزله در ۱۱ کیلومتری و کانون رومرکز آن در ۶ کیلومتری شادمهر، ۱۷ کیلومتری بایک و ۲۰ کیلومتری تربت حیدریه این استان بوده است.

هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ را تجربه کرد که عمق آن در ۶ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۳۹ کیلومتری هجدک، ۴۹ کیلومتری شهداد و ۵۱ کیلومتری چترود بوده است.

یکشنبه ۲۵ آذر

در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۶، در بالاده استان فارس زلزله ۲.۹، در پهله استان ایلام زلزله ۲.۵، در زرین رود استان زنجان زلزله ۲.۶ و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

دوشنبه ۲۶ آذر

در مورموری استان ایلام زلزله ۲.۸، در شنبه استان بوشهر زلزله ۲.۶ و در جورقان استان همدان زلزله ۲.۵ گزارش شد.

در لوندویل استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ رخ داد که عمق آن در ۲۰ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۴۶ کیلومتری لوندویل، ۴۷ کیلومتری آستارا و ۴۷ کیلومتری حویق این استان بوده است.

گزیک استان خراسان جنوبی نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری زمین و کانون آن در ۳۲ کیلومتری گزیک، ۴۰ کیلومتری زهان و ۴۰ کیلومتری حاجی آباد این استان بوده است.

سه‌شنبه ۲۷ آذر

زلزله با بزرگای ۳.۳ علی‌آباد استان گلستان، اولین زلزله مهم روز ۲۷ آذر بود که در عمق ۵ کیلومتری زمین و در ۱۸ کیلومتری علی‌آباد، ۲۲ کیلومتری فاضل آباد و ۲۹ کیلومتری خان ببین این استان رخ داد.

در سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۵، در کدکن استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ و در آرادان استان سمنان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۸ آذر

در سفیدسنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸، در گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۹، در چکنه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، در راین استان کرمان زلزله ۲.۷ و در بهبهان استان خوزستان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در گلباف استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴ به ثبت رسید که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۱۵ کیلومتری گلباف، ۳۰ کیلومتری اندوهجرد و ۳۲ کیلومتری کشیت گزارش شد.

خانوک استان کرمان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۱ کیلومتری و کانون آن در ۱۲ کیلومتری خانوک، ۱۶ کیلومتری زرند و ۲۶ کیلومتری هجدک این  استان بوده است.

پنج‌شنبه ۲۹ آذر

سردشت استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳ را تجربه کرد که عمق آن در ۲۱ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۲۴ کیلومتری سردشت و ۲۷ کیلومتری بهبهان استان خوزستان و ۳۵ کیلومتری دوگنبدان استان کهگیلویه وبویر احمد بوده است.

در علی‌آباد استان گلستان زلزله ۲.۹، در خانوک استان کرمان زلزله ۲.۷ و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

زلزله ۴ اهل استان فارس از دیگر رخدادهای لرزه‌ای روز ۲۹ آذر ماه بود که عمق آن در ۱۹ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۳۰ کیلومتری اهل و ۳۵ کیلومتری اشکنان استان فارس و ۳۸ کیلومتری جناح استان هرمزگان گزارش شد.

جمعه ۳۰ آذر

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ و در جعفریه استان قم زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

باسمنج استان آذربایجان شرقی نیز با زلزله ۳.۶ ریشتری لرزید که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری باسمنج، ۱۴ کیلومتری تبریز و ۱۵ کیلومتری خواجه گزارش شد.

 

منبع: ایسنا

 

مطالب مرتبط:

ثبت ۳ زلزله بیش از ۴ ریشتر در کشور/تهران و دریاچه نمک لرزیدند

تشریح دلایل ادامه‌دار بودن زلزله زاگرس در محدوده مرزی ایران و عراق

خروج از نسخه موبایل