نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

مشخصات زیردریایی ایرانی که می‌تواند شناور هزار تُنی را ظرف ۱۰ ثانیه به اعماق دریا ببرد + تصاویر

به گزارش خبرشهر، «زیردریایی‌ها» از نظر متخصصین نظامی جزو پیچیده‌ترین، راهبردی‌ترین و تاثیرگذارترین محصولات نظامی در حوزه دریایی به شمار می‌روند.

اگر به نمودار پیچیدگی فناوری نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که در صدر آن‌ها زیردریایی قرار دارد؛ یعنی اگر کشوری توان ساخت زیردریایی را پیدا کرد، به این معناست که آن‌قدر فناوری و تکنولوژی در آن کشور بالا رفته که هیچ محدودیتی در ساخت تسلیحات نظامی ندارد.

با توجه به اینکه زیردریایی‌ها در محیط ناهمگن زیر دریا هستند، می‌توانند با بهره‌گیری از اصول اختفا و غافلگیری و همچنین بهره‌مندی از سلاح‌های به روز، به عنوان یکی از مولفه‌های مهم نبرد در عرصه دریا محسوب می‌شوند.

در جنگ جهانی اول بیش از ۶ هزار شناور تجاری و نظامی توسط زیردریایی‌ها مورد اصابت قرار گرفتند و غرق شدند؛ در جنگ جهانی دوم نیز بیش از ۵ هزار شناور توسط زیردریایی‌ها غرق شدند. این آمار‌ها اهمیت بکارگیری زیردریایی در نیروی دریایی را نشان می‌دهد.

اصولا در دکترین‌های نظامی، حمله پیش‌دستانه یکی از راهبرد‌های مهم حمله به کشور مورد نظر است. در این میان، زیردریایی‌ها تنها وسیله نظامی هستند که به هیچ وجه مورد حمله پیش‌دستانه قرار نمی‌گیرند چرا که در سطح زیر دریا‌ها و اقیانوس، قابل شناسایی و ردیابی نیستند و با توجه به حجم تسلیحات و مهماتی که می‌توانند با خود حمل کنند، به شدت برای کشور مقابل خود مخاطره‌آمیز هستند.

امروز و پس از گذشت ۷۳ سال از جنگ جهانی دوم، نه تنها اثر تاکتیکی و عملیاتی زیردریایی‌ها ثابت شده، بلکه اثر راهبردی و استراتژیک آن‌ها نیز بسیار روشن شده است؛ امروز زیردریایی‌ها با حمل موشک‌های بالستیک زیرسطح به سطح یا موشک‌های کروز زیرسطح به سطح، می‌توانند جغرافیای کشوری را مورد هدف قرار دهند.

زیردریایی‌ها برای اولین بار در ابتدای دهه ۷۰ از سوی کشور ما خریداری شدند. آذرماه سال ۱۳۷۱ بود که اولین زیردریایی ایران با نام طارق در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این زیردریایی در کلاس «کیلو» با موتور «دیزلی الکتریکی» بود و در دهه هشتاد نیز برای نخستین بار به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود داشت، متخصصان داخلی توانستند به بازآماد (اورهال) زیردریایی‌های نداجا بپردازند.

امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» فرمانده سابق نیروی دریایی و معاون هماهنگ‌کننده فعلی ارتش، در خصوص «اورهال» یا همان «بازآماد» زیردریایی طارق که اولین زیردریایی وارد شده به جمهوری اسلامی ایران بود، می‌گوید: زمانی که خارجی‌ها ما را تنها گذاشتند و فکر نمی‌کردند بتوانیم تعمیرات و بازسازی‌ها را انجام دهیم، پس از تعمیر اساسی زیر دریایی طارق همه آن‌ها را متحیر ساختیم.

پس از تلاش‌های فراوان متخصصین نداجا برای تعمیر و نگهداری از این زیردریایی، ما آهسته آهسته توانستیم به تکنولوژی ساخت زیردریایی برسیم و امروز متخصصان صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت انواع زیردریایی کلاس سبک با عنوان «غدیر»، متوسط با عنوان «فاتح» و البته سنگین با عنوان «طارق» هستند.

غدیر
زیردریایی‌های کلاس غدیر به لحاظ حجم و اندازه به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت حضور در آب‌های کم عمق ساحلی را دارد و می‌تواند در راستای حفظ و حراست از آب‌های سرزمینی تا مناطق حوزه انحصاری و اقتصادی وظیفه خود را به نحو مطلوبی انجام دهد. به همین دلیل در تمام ساحل ممتد خلیج فارس، همچنین دریای عمان و سواحل مکران این زیردریایی‌ها به صورت شبانه روزی حضور دارند و فضای زیر آب و سطح آب را به طور ۲۴ ساعته رصد می‌کنند. همچنبن زیردریایی‌های کلاس غدیر به واسطه حمل انواع تسلیحات جنگی در حوزه آفندی می‌توانند دشمن را در یک نبرد ناهمتراز غافلگیر کنند؛ همچنین این زیردریایی‌ها می‌توانند تعداد زیادی مین را با خود حمل کنند و در آبراه‌ها و تنگه‌هایی که شناور‌های دشمن تردد می‌کند، حضور یافته و اقدام به مین ریزی کنند.




امروز ناوتیپ زیرسطحی نیروی دریایی راهبردی ارتش، ده‌ها فروند از زیردریایی‌های کلاس غدیر را در اختیار دارد و در مناطق عملیاتی خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند از آن استفاده می‌کند.

هشتم آذرماه امسال و در بندرعباس، دو زیردریایی کلاس غدیر با شماره‌های ۹۵۵ و ۹۴۲ به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحاق شدند.




زیردریایی غدیر شماره ۹۵۵ با قدرت حمل موشک‌های کروز زیرسطحی، دارای اثرات استراتژیک بسیار بالایی است. به گفته امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «این زیردریایی مجهز به موشک زیرسطح به سطح شده و قدرت تخریب و انهدام اژدر والفجری که در زیردریایی غدیر به کار گرفته شده، با ۶ موشک کروز سطح به سطح برابری می‌کند و می‌تواند یک شناور هزار تُنی را در کمتر از ۱۰ ثانیه به اعماق دریا ببرد».

کار طراحی و تولید زیردریایی غدیر ۹۵۵ ظرف ۱۸ ماه انجام شد و به گفته امیر دریادار رستگاری، بیش از ۹۰ درصد اجزا زیردریایی غدیر، تولید داخل است.

زیردریایی غدیر ۹۵۵ به دلیل کوچک بودن، پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه‌های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد.



زیردریایی غدیر به خوبی می‌تواند در کف دریا بنشیند و با «سونار» فضای اطراف خود را شناسایی کند. سامانه مدیریت نبرد توسط سازمان صنایع دریایی بر روی این زیردریایی تعبیه شده که شناور با توجه به سرعت، سمت و مسیر آن در این سامانه شبیه سازی می‌شود و بهترین موقعیت زیردریایی را برای شلیک اژدر یا موشک نشان می‌دهد.

زیردریایی غدیر که بدنه آن در صنایع فولاد آلیاژی کشور تولید شده، از سامانه جنگال بسیار پیشرفته‌ای نیز بهره می‌گیرد و تلسکوپی که در زیردریایی غدیر بکارگیری شده، جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌هایی است که در جهان استفاده شده است.

 

منبع: میزان

 

مطالب مرتبط:

نخستین عرشه دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

فیلم/ الحاق ناوشکن سهند به ناوگان نیروی دریایی ارتش

خروج از نسخه موبایل