نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

بحران سرانه‌های آموزشی در غرب تهران/ 40 درصد مدارس استان تهران فرسوده هستند

به گزارش خبرشهر، هر چند که طی سال‌های گذشته جمعیت دانش‌آموزی در مقاطع مختلف و به ویژه دبستان در شهرستان‌های غرب استان تهران رو به افزایش بوده است اما عدم توجه به مقوله توسعه سرانه‌های آموزشی و ساخت کلاس‌های درس سبب شد که امروز کلاس‌های درس متناسب با جمعیت دانش‌آموزی نباشد و دانش‌آموزان و خانواده‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه سازد.

‌براساس این گزارش، کمبود کلاس درس در شهرستان‌های غرب استان تهران، با جمعیت دانش‌آموزی که همچنان رو به رشد است، می‌تواند کیفیت و سطح آموزش و اصول‌ پرورشی را نیز تحت تأثیر قرار ‌دهد که می‌طلبد مسوولان و خیران چاره‌ای اساسی را برای رفع این معضل بیاندیشند.

ایجاد شهرک‌ها و انبوه‌سازی بدون توجه به ایجاد زیرساخت‌ها مردم را با کمبود بسیاری از سرانه‌ها به ویژه کلاس‌های درس مواجه کرده است و عدم نظارت به این مهم امروز به چالشی بزرگتر تبدیل شده است.

دو شیفته بودن اغلب مدارس در شهرستان‌های غرب استان تهران و جمعیت بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های درس می‌تواند در پرورش و رشد تحصیلی آینده‌سازان کشور تأثیرگذار بوده و حتی آنان را با افت تحصیلی مواجه سازد.

یکی از مهمترین مشکلات مردم در مسکن مهر عدم توجه سازندگان این مهم به فضاهای آموزشی است که به معضلی عمیق برای ساکنان این منازل تبدیل شده است.

عدم توجه به ساخت فضاهای آموزشی در مسکن مهر بار سنگینی را به دوش شهرستان‌های این استان وارد کرده است.

در این راستا و با توجه به رشد جمعیت دانش‌آموزی در تمامی شهرستان‌های غرب استان تهران لازم است که هر ساله تغییرات اساسی در رشد و توسعه فضاهای آموزشی شاهد باشیم تا بتوانیم جوابگوی جمعیت دانش‌آموزی باشیم.



وجود مدارس فرسوده در ملارد معضل اساسی است

در این رابطه طیب رضایی‌فر مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد طی سخنانی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های خیران می‌تواند ما را در رشد سرانه‌های آموزشی و کلاس‌های درس یاری دهد، گفت: هر چند که برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی در این شهرستان تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است اما به دلیل رشد جمعیت دانش‌آموزی همچنان ملارد با کمبود این سرانه‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: وجود مدارس فرسوده نیز از دیگر مشکلات و معضلات این شهرستان است که باید توجه ویژه و اساسی به بازسازی اینگونه مدارس شود.

مدیر آموزش و پرورش ملارد با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات ما در این زمینه باشد، از خیران خواست تا در زمینه احداث و ساخت مدارس در این شهرستان توجه ویژه‌ای را داشته باشند.



عدم توجه دولت و مجلس به ساخت مدارس ما را با بحران‌های جدی‌تری مواجه می‌کند

در این راستا همچنین علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیز طی سخنانی کوتاه از فرسوده بودن مدارس این استان خبر داد و گفت: براساس برآوردهای انجام شده هم اکنون بیش از ۴۰ درصد مدارس استان تهران با مشکلات فرسودگی مواجه هستند و لازم است این وضعیت نامطلوب رفع شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در مناطقی که شاهد رشد جمعیت دانش‌آموزی هستیم، کلاس‌های درس نیز با کمبود بیشتری مواجه است، افزود: فرسوده بودن مدارس نیز مشکلات را دوچندان کرده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینکه شهرستان‌های بهارستان و شهریار بیشترین مشکلات را در حوزه سرانه‌های فضاهای آموزشی دارند،‌ خاطرنشان کرد: در این راستا اگر دولت، مجلس و خیران به کمک ما نیایند، در آینده بسیار نزدیک دچار چالش‌های جدی‌تری خواهیم شد.



سالانه ۲۵۰ کلاس درس جدید باید در شهریار احداث شود 

فرماندار شهرستان شهریار نیز در این رابطه در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با تأکید بر تسریع در رشد فضاهای آموزشی در این شهرستان گفت: هر چند که هم‌اکنون شاهد ساخت تعدادی از مدارس در این شهرستان هستیم اما رشد جمعیت دانش‌آموزی و مهاجرپذیر بودن شهرستان می‌طلبد که به این میزان سرانه فضای آموزشی اکتفا نکرده و هر چه سریع‌تر مدارس را در شهریار با رشد و توسعه بیشتری همراه کنیم.

نورالله طاهری خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸ مدرسه در این شهرستان از اعتبارات ارزش افزوده در دست ساخت است.

وی ادامه داد: شهریار برای رسیدن به استانداردهای لازم در این زمینه نیاز دارد که هرساله بیش از ۲۵۰ کلاس درس جدید در آن احداث شود.



 

منبع: فارس

 

 

مطالب مرتبط:

تصمیمات مهم در جهت رشد سرانه آموزشی شهرستان شهریار

تعداد ۸ باب مدرسه با هدف کمک به تامین سرانه آموزشی در شهریار توسط شهرداری شهریار احداث می شود

خروج از نسخه موبایل