نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

رئیس سازمان برنامه‌ریزی استان تهران: رشد جمعیت شهری بحران آتی کشور است

به گزارش خبرشهر، نعمت‌الله ترکی در آئین افتتاح طرح توسعه روستایی با اشاره به اهمیت توسعه روستایی در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: دولت در قانون برنامه ششم توسعه با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در بخش مهاجرت از روستا به شهر برنامه‌هایی را تدارک دیده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر جمعیت فعلی ما در شهر و روستا ۸۰ به ۲۰ است، یعنی ۸۰ درصد جمعیت در شهرها استقرار یافته‌اند و تنها ۲۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه رشد شهرنشینی بحران خطرناکی برای آینده کشور است افزود: در سایر نقاط جهان تخلیه روستاها معنا ندارد و هر کجا که به‌عنوان روستا شناخته شده بود در سال‌های بعد نیز با همان قابلیت حفظ شده است و در حقیقت اقتصاد روستایی در آنجا بارور شده است.
ترکی تصریح کرد: در کشور ما تمامی قابلیت‌های روستا نادیده گرفته شده و شهرنشینی توسعه پیدا کرده که مشکلات فراوانی از جمله اشتغال، مسکن و درمان را به‌همراه داشته است.
وی با اشاره به استقرار جمعیت ۸۰درصدی در شهرها ادامه داد: از سال ۵۵ تاکنون جمعیت استان تهران از ۳ میلیون نفر به ۱۴ میلیون نفر رسیده است و تمامی روستاهایی که پیش از این معیشت شهرنشینان را تأمین می‌کردند از بین رفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: استقرار مردم در شهرها و توسعه شهرنشینی باعث شده که تمامی روستاهای اطراف تهران مرکز کوچ‌نشینی باشد یعنی افراد پس از کوچ از روستا نسبت به انتخاب شهرهای بزرگ اقدام کنند.
ترکی بیان کرد: رویکرد توسعه روستایی سبب شده مسئولان و دولتمردان برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنند و در واقع رویکرد نظام و دولت و مسئولان نسبت به توسعه کشور تغییر کند.
وی با تأکید به اینکه برنامه‌های توسعه و اشتغال پایدار روستاها باید براساس ظرفیت‌های ‌بومی و منطقه‌ای تعریف و عملیاتی شود گفت: برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به توسعه روستاها شده است و ۵ هزار روستا در سراسر کشور در اولویت اجرای برنامه‌های توسعه و اشتغال پایدار قرار گرفته‌اند.
رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران سپس تصریح کرد: برنامه‌های توسعه پایدار روستاها با رویکرد گردشگری مانند بیابان‌گردی در روستاهای کویری، توسعه باغداری به‌روش‌های نوین مانند ایجاد باغ‌های انار و پسته در مناطق کم‌آب و ایجاد صنایع کوچک براساس استعداد منطقه و مردم بومی تدوین و اجرا می‌شود.
ترکی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید منابع مالی خوبی برای توسعه پایدار روستاها تعریف کرده است اضافه کرد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار روستاها اختصاص یافته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت در تبصره ۱۸ بودجه سال آینده ۷۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه و اشتغال روستاها در نظر گرفته است که در قالب وام‌های بدون بهره از یک میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال در اختیار روستائیان قرار می‌دهد.

 

 

منبع: تسنیم

 

 

مطالب مرتبط:

جمعیت ۳۰۰ هزار نفری ملارد بی‌بهره از حتی یک فرهنگسرا است

تراکم جمعیتی شهر قدس ۸ برابر شهر تهران است / برنامه ۵ ساله توسعه شهر قدس تدوین شد

تهران در آستانه انفجار جمعیتی

خروج از نسخه موبایل