نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

۶ هزار هکتار از بافت کشاورزی ملارد غیرقابل کشت است

به گزارش خبرشهر، اسماعیل صارمی با اشاره به ظرفیت کشاورزی شهرستان ملارد به‌جهت گستردگی و وجود باغات و زمین مرغوب اظهار داشت: باغات در ملارد سهم قابل توجهی از تولید و اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند که عدم توجه به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متوجه مسئولان و مردم این شهرستان می‌کند.
وی در ادامه با یادآوری لزوم تغییر کشاورزی سنتی به مدرن بیان کرد: تغییر نوع آبیاری از سنتی به مدرن نه‌تنها می‌تواند مشکلات آبیاری و کم‌آبی را مرتفع کند بلکه از فرسایش بالای زمین نیز جلوگیری می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملارد ادامه داد: امروز بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ملارد مجهز به آبیاری تحت فشار، کم‌فشار و قطره‌ای شده است که برای تجهیز اراضی کشاورزی بیشتر تسهیلات خوبی از سوی مجموعه جهاد کشاورزی به باغداران ارائه می‌شود.
صارمی تصریح کرد: تاکنون در جلسات مختلف با باغداران و کشاورزان بیش از ۵۶ طرح به استان تهران ارسال شده که یک‌سوم این طرح‌ها در حوزه طیور، احداث گلخانه و قارچ با جذب اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال تصویب شده و در مرحله اجرا است.
وی افزود: شهرستان ملارد در پرداخت تسهیلات و اعتبارات طرح‌های کشاورزی و باغی در سطح استان تهران رتبه نخست را دارد که بخش عمده آن تسهیلات روستایی و عشایری با نرخ ۶ درصد است و در ادامه نیز تلاش داریم پرداخت این تسهیلات و اعتبارات تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملارد با اعلام کاهش اراضی کشاورزی در شهرستان ملارد از ۱۷هزار هکتار به ۱۱هزار هکتار گفت: پدیده رو به رشد مهاجرت‌، کم‌آبی و عدم توجیه اقتصادی برای خانواده‌هایی که کشاورزی شغل آن‌هاست سبب شده که متأسفانه امروز این شهرستان با ۶هزار هکتار اراضی غیرقابل کشت روبه‌رو باشد.
صارمی در پایان با ابراز اینکه براساس سند چشم‌انداز باید سالانه حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین شوند خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند تعامل بین‌بخشی و همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب، گاز و برق است که نه‌تنها از تخریب باغات جلوگیری می‌کند بلکه به‌جهت ایجاد ارزش افزوده در منطقه شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی و مهاجرت معکوس به روستاها فراهم می‌کند.

 

منبع: تسنیم

 

 

مطالب مرتبط:

۱۴ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی ملارد آزادسازی شد

برطرف کردن مشکل آب در حوزه کشاورزی شهریار نیازمند تخصیص پساب مصوب است

خروج از نسخه موبایل