نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

زنان مبتلا به فشارخون؛ سه و نیم برابر بیشتر در معرض زوال عقل

به گزارش خبرشهر، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، زنان مبتلا به پری‌اکلامپسی، سه و نیم برابر بیش از دیگر زنان ممکن است، به زوال عقل دچار شوند.

محققان در توضیح این اختلال می‌گویند: پری‌اکلامپسیا از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است که در ۳ تا ۵ درصد از حاملگی‌ها در کشورهای غربی رخ می‌دهد.

این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار است که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود.

پری-اکلامپسیا بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه که معمولاً همراه با پروتئینوری است تشخیص داده می‌شود.

به گفته کارشناسان بهداشتی، این عارضه منجر به کاهش جریان خون به مغز مادر باردار می‌شود و همین موضوع ریسک بروز زوال عقل در آینده فرد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

براساس داده‌های موجود، پری-اکلامپسیا یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای زنان باردار و نوزادان است؛ همچنین یکی از علل اصلی مرگ نوزادان و دومین علت مرگ مادران در انگلیس است.

براساس آمار موجود، امروزه حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان دمانس دارند و انتظار می‌رود که این تعداد در سال ۲۰۴۰ به ۲۵ میلیون نفر برسد.

محققان سازمان جهانی آلزایمر (ADI) در گزارش سال ۲۰۱۵ خود در لندن پیش‌بینی کردند که شمار بیماران مبتلا به زوال عقل در جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر و به بیش از ۱۳۱ میلیون نفر برسد.

 

 

منبع:دیلی‌میل

 

 

مطالب مرتبط:

جدول میزان فشارخون نسبت به سن و سال

فشارخون بالا تهدیدی برای سلامت مغز سالمندان

خروج از نسخه موبایل