نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

با سرماخوردگی چه کنیم؟!

به گزارش خبرشهر، سرماخوردگی در فصل پائیز افزایش پیدا می کند. در این میان هنوز هستند کسانی که با این بیماری و راه های درمان آن آشنایی چندانی ندارند.

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسى فوقانى است؛ بیماری شایع و نسبتاً بى ضرر که علائم متفاوتی از جمله آبریزش بینى، گلو درد و سرفه دارد؛ علائمی که عموما شما را کلافه می کند!

 سرماخوردگی و کلافگی هایش!

ویروس ها در فصل های سرد سال نظیر پائیز از خواب بیدار می شوند! تغییرات دمای هوا در این فصل زیاد است و در برخی ساعات روز، هوا به شدت گرم و در برخی ساعت های دیگر به شدت سرد می شود. این سردی و گرمی هوا خیلی سریع اتفاق می افتد. از این رو وقتی یک فرد در معرض هوای سرد قرار می گیرد، درجه حرارت بدن به طور ناگهانی تغییر می کند و چون این تغییرات درجه هوا طیف وسیعی دارد، باعث می شود بدن نیز واکنش هایی از خود نشان داده و در مقابل این تغییرات ناگهانی ممکن است مقاومت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کند. بنابراین در چنین حالتی فرد مستعد بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگ می شود.

بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف سرماخوردگى را ایجاد می کنند. بزرگسالان احتمالا سالانه ۲ تا ۴ بار به سرماخوردگى مبتلا می شوند. کودکان نیز به خصوص در سنین پیش از مدرسه بین ۵ تا ۹ بار سالانه سرما مى خورند؛ سرماخوردگى در کودکانى که به مهدکودک مى روند شایع است.

خبر خوب این است که معمولاً سرماخوردگى و عوارض آن در طول یک هفته بهبود پیدا مى کند، گرچه بعضى از سرماخوردگى ها تا دو هفته هم به طول مى انجامند. اگر سرماخوردگى بیش از این مدت طول بکشد به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عفونت ثانویه باکتریایى در ریه ها، حنجره، ناى، سینوس ها یا گوش های شما وجود ندارد.

چه باید کرد؟!

گریزی از سرماخوردگی نیست و هرچقدر هم حواسمان باشد احتمالا دچارش می شویم! وقتی سرما خوردید معمولا در این مواقع پزشکان به راحتی آنتی بیوتیک تجویز می کنند؛ قرص ها و کپسول هایی که عموما تداخل دارویی دارند و در طول زمان بدن را در برابر عفونت ها آسیب پذیر می کنند. بیمارانی که آنتی بیوتیک مصرف می ­کنند باید نسبت به تداخلات دارویی هوشیار باشند، چراکه میکروب ها در بدن تکثیر پیدا کرده و آنتی بیوتیک وقتی در چرخه درمانی قرار می گیرد، به جای تاثیر مثبت باعث می شود تا این چرخه درمانی متوقف شده و بدن توان دفاع را از خود نداشته باشد.

بهترین درمان به هنگام سرماخوردگی استفاده از مایعات گرم و غذاهای آبکی نظیر سوپ است. در این زمان از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز کنید. خوردن ویتامین c را به هنگام سرماخوردگی فراموش نکنید.

 

 

منبع: صدا و سیما

خروج از نسخه موبایل