نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ارائه برنامه ایران دیجیتال تا پایان آذرماه

به گزارش خبرشهر، محمدجواد آذری ‌جهرمی گفت: موضوع قطع کامل اینترنت را بسیار غیرمحتمل می‌دانیم و معتقدیم تحریم‌ها بیشتر از این نمی‌تواند محدودیتی برای کشور ایجاد کند؛ با این حال آمادگی‌های لازم در این خصوص اندیشیده شده است و مشکلی نیست.

وی افزود: بسیاری از سرویس های ابری ارایه خدمات به سرویس دهنده های ایرانی را متوقف کرده اند و در صدور گواهینامه SSL محدودیت هایی اعمال شده و روتینگ بین الملل در تبادل مالی مشکلاتی ایجاد شد که خیلی جدی نبود و از مجموع سرویس های ۷ خدمات داخلی ۷ درصد در هاست های خارجی بود که تا ۵ درصد از طریق سرویس های ابری داخلی انجام شده و ۲ درصد نیز هنوز باقی مانده است و مسیر حرکت از سرویس های آمریکایی به سمت سرویس های اروپایی رفته است.
جهرمی تصریح کرد: تحریم هایی که تاکنون باید اعمال می شده اتفاق افتاده است و قطعی اینترنت را غیر محتمل می دانیم هر چند تمهیداتی هم برای این مواقع دیده شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت گوشی ۲۰ درصد کاهش یافته و بنا بر ادعای وارد کنندگان تلفن همراه، در صورت شکستن حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا، این نرخ ۳۰ درصد دیگر ارزان می‌شود.
محمدجواد آذری‌جهرمی درباره بازار تلفن همراه که در انتظار ترخیص گوشی‌ها از گمرک و کاهش نرخ ارز است، گفت: بخشی از گوشی‌های در گمرک مانده که با ارز دولتی وارد نشده بود و با هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح ترخیص شد، اما برخی از گوشی‌های در گمرک مانده متعلق به وارد کنندگانی است که اکنون پرونده تخلف مفتوح دارند یا با ارز دولتی وارد شده‌اند و هنوز درباره آنها تصمیم قاطع گرفت نشده است.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته سه بار در این رابطه صحبت کرده‌ام، اما هنوز موانع رفع نشده و در نهایت هنوز حدود ۷۰۰ هزار گوشی که قرار بود از گمرک ترخیص شود و در بازار کمبود کالا را جبران کند، ترخیص نشده است.
جهرمی ادامه داد: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته قیمت گوشی تلفن همراه ۲۰ درصد کاهش یافت و وارد کنندگان معتقدند، اگر موانع واردات گوشی رفع شود، در نتیجه شکستن حباب ناشی از کمبود کالا، قیمت گوشی ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:‌ بازار ایران ماهانه حدود یک میلیون گوشی مصرف دارد و اکنون میزان عرضه و تقاضا همخوان نیست.
جهرمی اظهار کرد: وزیر صمت درخواست کرد که وزارت ارتباطات مدیریت بازار گوشی را به دست بگیرد که ما مسئولیت مدیریت را نپذیرفتیم اما قول کمک دادیم. برخی از شرکت‌ها واردات با ارز غیرتخصیصی انجام داده بودند و با توجه به موانعی که شرکت‌ها برای واردات دارند، برای حل این موانع صحبت‌هایی داشتیم.
وی ادامه داد: ترخیص حدود۷۰۰ هزار گوشی از گمرک نیز برای مدت یک یا دو ماه می‌تواند به صورت مسکن عمل کند، اما برای رفع قطعی مشکل کمبود کالا باید محدودیت واردات را برداشت که برای این کار یا باید محدودیت تعداد واردکنندگان را بردارند و با دریافت تضمین‌هایی اجازه دهند، هر وارد کننده‌ای که توانایی ارائه گارانتی دارد بتواند در واردات فعال شود یا مشکلات واردات برای همین وارد کنندگان فعلی رفع شود.
جهرمی با اشاره به رفع مشکل عدم اتصال سامانه ناجا و گمرک در ثبت گمرکی گوشی مسافری، گفت: این دو سامانه به یکدیگر متصل شده و از این پس گمرک می‌تواند اصالت گذرنامه یا پاسپورت یا در سفر بودن مسافر را تائید کند و دیگر شاهد ورود گوشی‌های قاچاق از مسیر گمرکی گوشی مسافری نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اجرای صحیح فرایندهای ثبت گمرکی گوشی مسافری از شنبه هفته پیش رو آغاز می‌شود و با توجه به قطع تخلف ورود گوشی قاچاق از سامانه گوشی مسافری حتما باید برای رفع مشکل واردات گوشی تا شنبه آینده چاره‌اندیشی شود.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره برنامه ایران دیجیتال هم با اشاره اینکه از سه ماه گذشته تدوین برنامه ایران دیجیتال را آغاز کرده ایم، گفت: در این حوزه کارگروهی با حضور ۶ وزارتخانه در وزارت ارتباطات تشکیل شده و به این نتیجه رسیده ایم که با توجه به رشد و تحول سریع در این حوزه، به جای یک برنامه جامع و یکباره، برنامه ای مناسب پیش برود.
وی افزود: تفاهم نامه هایی که با وزارت جهاد، نیرو و کتابخانه ملی منعقد شده و همچنین با وزارت بهداشت و شهرداری ها منعقد می شود در همین راستا قرار دارد و بخشی ار برنامه ایران دیجیتال است.
آذری جهرمی طرح نوآفرین را یکی دیگر از برنامه ها در این حوزه اعلام کردو گفت: این طرح که برای رفع موانع کسب و کارهای نوآورانه تهیه شده،به دبیرخانه هیات دولت ارجاع شده است و امیدواریم تا پایان آذرماه بسته نهایی ایران دیجیتال را به هیات دولت ارائه کنیم.
وی درباره انسداد حساب های کاربری برخی افراد در توییتر نیز با اشاره به مقررات توییتر برای کاربران فیک و جعلی، افزود: این اتفاق بارها در توییتر افتاده است و در چند وقت اخیر نیز در اکانت های گروه هایی که علیه ایران فعالیت داشتند اتفاق افتاد که در کنار آن اکانت برخی از افراد در ایران نیز حذف شد که در همین زمینه ما به پژوهشگاه ارتباطات ماموریت دادیم تحقیقاتی در زمینه رفتارشناسی کاربران انجام دهد تا با معرفی اکانت های جعلی به توییتر میزان صداقت این شبکه اجتماعی را بسنجیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پروژه توسعه فیبر نوری و شرکت ایرانیان نت نیز گفت: با انصراف شرکت MTN در سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت ایرانیان نت، پروژه توسعه فیبر نوری از این شرکت گرفته شد و در این حوزه با تجمیع سرمایه شرکت های FCP و ارائه مشوق های لازم مشکلات این حوزه مرتفع می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که در مدت فعالیت شما میزان فیلترینگ کمتر شده است ، گفت: با توجه به ثبات قوانین مربوط به فیلترینگ برداشتی از رشد یا نزول میزان فیلترینگ ندارم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شنیده‌ها مبنی بر مذاکره دولت با تلگرام بیان کرد: بحثی که در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد، تحقیق و تفحص درباره مذاکراتی بوده که با تلگرام انجام شده است. اما این مذاکرات محرمانه نبوده و در دولت گذشته با دستور دادستان وقت و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صورت گرفته است. اکنون هم بحث جدیدی مطرح نیست و مذاکره جدیدی انجام نشده است.
وی درباره ماجرای کلاهبرداری اخیر ۳۵ میلیارد تومانی سرویس‌های ارزش افزوده از ۲ میلیون مشترک همراه اول گفت: چندی پیش متوجه شدیم، تعداد شکایت مردم از سرویس‌های ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات ۴ برابر شده و به این موضوع مشکوک شدیم. پس از بررسی مشخص شد، به دلیل بروز اختلال در زیرساخت فنی سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول این مشکل به وجود آمده که البته دلیل اختلال مورد سؤال است و باید بررسی شود که در نهایت ۳۵ میلیارد تومان از ۲ میلیون مشترک بدون رضایت دریافت شده بود که روز شنبه هفته جاری به آنها پرداخت شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ‌پرونده ۶ شرکت ارزش افزوده نیز در دادسرا مفتوح شده است که پس از حصول نتیجه گزارش آن منتشر خواهد شد.
جهرمی همچنین درباره اختلال اخیر در سامانه GPS گفت: شاهد اختلال GPS هستیم که متوجه شدیم، اختلالی در حال اعمال روی شبکه است که این علامت ل مختل کننده در داخل تهران فعال بود.
وی ادامه داد: سیستم‌های نظارتی و رگولاتوری فعال شدند و منطقه حدودی ایجاد اختلال را تشخیص دادند که این اختلال اکنون رفع شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمی‌دانیم این اطلاعات ناخواسته یا عمدی بوده، اما رگولاتوری در این زمینه شکایتی را طرح کرده و شکایت سازمان تنظیم نیز مورد تایید قرار گرفته و نیازمند کمک دستگاه‌های امنیتی برای رفع این مشکل هستیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان نیز گفت: جوانگرایی در وزارت ارتباطات از سال گذشته آغاز شده است و امسال نیز با انتصاب مدیران جوان در شرکت های پست، فرودگاه پیام و ستاد وزارتخانه ادامه دارد.
آذری جهرمی از جابجایی یک معاون و دو مشاور وزیر در راستای قانون منع بازنشستگان خبر داد و گفت: دکتر سراییان به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات، مدیری توانمند هستند که خدمات بسیاری داشتند و امروز حکم مدیر جوانی به جای وی اعلام و تا دو هفته آینده در این سازمان مستقر می شود.
استاندارد سازی فضای مجازی برای استفاده کودکان
وزیر ارتباطات گفت: باید استاندارد‌هایی برای حفظ حقوق کاربران و استفاده کودکان از فضای مجازی در دستور کار قرار گیرد.
به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدرضا جهرمی در  دیدار با دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد( ایزو) به همراه رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن ابراز خرسندی از انتخاب شعار سال ۲۰۱۸ به نام انقلاب صنعتی چهارم یا تحول دیجیتال گفت: پیشنهاد می کنم سازمان ایزو استانداردهای مورد نیاز در حوزه مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی را تهیه کند.
وی افزود: باید استانداردهایی برای حفظ حقوق کاربران و استفاده کودکان از فضای مجازی نیز در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
آذری جهرمی تصریح کرد: وزارت ارتباطات ایران آماده هرگونه همکاری با سازمان ایزو برای استاندارد سازی در این حوزه هاست.
در ادامه این دیدار سرژیو موجیکا دبیر کل سازمان ایزو با استقبال از پیشنهاد وزیر ارتباطات گفت: این پیشنهاد را از طریق عضو ایرانی شورای فنی این سازمان پیگیری کنید تا بتواند مراحل استاندارد سازی را طی کند.
موجیکا افزود: تهیه استاندارد در حوزه فناوری اطلاعات، فضای مجازی، حقوق کاربران و صیانت از کودکان در فضای مجازی بسیار لازم است.
سرژیو موجیکا دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد در سفر سه روزه خود به ایران با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار و گفت و گو کرد و در دانشگاه علم و صنعت تهران پاسخگوی سوالات جمعی از دانشجویان بود.
بر اساس این گزارش، سه سازمان بین الملی کمیسیون بین المللی الکترونیک IEC ))، اتحادیه جهانی مخابرات ITU)) و سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در بیانیه مشترکی شعار سال ۲۰۱۸ را به نام انقلاب صنعتی چهارم یا تحول دیجیتال نامگذاری کرده اند.

 

 

منبع: صدا و سیما

خروج از نسخه موبایل