نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

کسری بودجه سال 96 در سال 97 به‌طور کامل تسویه می‌شود

به گزارش خبرشهر، علی الهیار ترکمن با اشاره به جزئیات بودجه‌بندی سال ۹۸و پیش‌بینی اعتبارات آموزش‌وپرورش برای سال آینده اظهار کرد: به استناد ماده ۷قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ۲۰قانون برنامه بودجه سال ۱۳۹۷، رویه مبنا برای بودجه‌ریزی دولت، عملکردی است که برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

 

وی افزود: درواقع دستگاه‌ها باید بر اساس چارچوبی که از سوی سازمان برنامه‌وبودجه مشخص می‌شود و عقبه‌ای که در چند سال گذشته داشته‌اند برنامه سالانه خود را تنظیم کنند که باید مبتنی بر اهداف بالادستی باشد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید برای تحقق اهداف، نقشه راه اجرایی شدن سیاست‌ها را در قالب برنامه‌هایی که در بودجه قابل پیش‌بینی است طراحی کنند گفت: اگرچه تا رسیدن به نقطه نهایی و بهینه، محاسبه قیمت تمام‌شده و آرمان‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دستگاه بودجه‌ریزی کشور فاصله زیادی داریم، اما باید در این مسیر حرکت کنیم و به‌عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی تحقق دهنده یکی از سیاست‌های دولت در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز بخشنامه بودجه سال ۹۸رسماً ابلاغ نشده و در حال کار بر روی پیش‌نویس آن هستند گفت: این بحث مطرح است که بودجه را بر اساس آینده‌نگری کوتاه‌مدت از وضعیت سیاسی و اقتصادی موجود چند سناریویی ببندند. البته اخبار دقیق‌تر درباره بودجه‌ریزی را بعد از دریافت سیاست‌های دولت اعلام می‌کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه چند سالی است بودجه آموزش‌وپرورش به‌صورت دومرحله‌ای تأمین می‌شود اظهار کرد: علیرغم شرایط خاص اقتصادی موجود، دولت نیازهای اعتباری آموزش‌وپرورش را به رسمیت شناخته است، اما تأمین بودجه آن را به‌صورت دومرحله‌ای انجام می‌دهد؛ نخست در سقف اعتبارات و منابع پیش‌بینی‌شده در لایحه که بیش از ۹۰درصد بودجه و مابقی تا ۱۱۰درصد از محل اصلاح منابع قانون بودجه است که در اختیار دولت قرار دارد و دولت می‌تواند تا قبل از پایان سال مالی آن را تأمین کند.

الهیار ادامه داد: امسال هم همین‌طور است. برآورد بودجه‌ای ما حدود ۳۷هزار میلیارد تومان بدون اجرای احکام برنامه ششم توسعه بود. همان چیزی که نیازهای اجتناب‌ناپذیر ما را تأمین می‌کرد که ۳۳هزار و ۱۰۰میلیارد تومان آن در لایحه به شکل استانی پیش‌بینی‌شده و مابقی در ۱۰درصد افزایش قابل‌اعمال به اعتبارات ما تعمیم می‌شود و ما تقریباً می‌توانیم نیازهای خودمان را بر اساس اولویت‌های اصلی اجرا کنیم.

وی درباره میزان کسری بودجه وزارت آموزش‌وپرورش در سال جاری عنوان کرد: امسال کمتر از ۱۰۰۰میلیارد تومان از کسری‌ها به سال آینده منتقل می‌شود که برای آن‌هم در حال رایزنی و محکم کردن دریافت‌هایمان هستیم که بتوانیم در اسفند یا اوایل فروردین ۹۸منابع را تأمین کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: این اتفاق در سال گذشته هم رخ داد و تقریباً۹۵۰میلیارد تومان از مطالبات سال ۹۶به سال ۹۷منتقل شد که ۶۰۰میلیارد تومان آن بسیار سریع تأمین شد و۳۵۰میلیارد تومان از بدهی‌های ما باقی‌مانده که چندی پیش ۱۸۰میلیارد تومان دیگر آن تسویه شد و مابقی هم به‌زودی تأمین و به‌این‌ترتیب مطالبات ۹۶را در سال ۹۷کامل می‌کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

 

خروج از نسخه موبایل