نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

احداث پارکینگ طبقاتی در قدس با جذب سرمایه گذار خصوصی محقق می شود/ سرانه فضای سبز به 15 مترمربع افزایش می‌یابد

به گزارش خبرشهر، مسعود مختاری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه همایش مردمی با محوریت صیانت از حقوق شهروندی در مجموعه باغ ملی برگزار شد، پاسخگوی سوالات خبرنگاران در مورد مسائل مربوط به مدیریت شهری بود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با مشکل پارک خودروها و نبود پارکینگ طبقاتی در شهرقدس، اظهار داشت: موضوع پارکینگ و تامین آن یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری در شهرقدس است. به لحاظ ساختار و کالبد فیزیکی شهرقدس که در یک دوره زمانی بسیار کوتاه شهر شکل گرفته، اصول شهرسازی به شکل مطلوب در آن اجرا نشده یا نادیده گرفته شده است. مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد نیز حاصل نداشتن برنامه شهرسازی از ابتدای شکل‌گیری شهرقدس تا امروز است که خروجی آن به شکل نبود پارکینگ مردم را آزار می‌دهد.

شهردار قدس با بیان اینکه در برنامه پنجساله شهرداری که تدوین کرده‌ایم به دنبال تامین پارکینگ عمومی در شهر با مشارکت بخش خصوصی هستیم، افزود: ۲ پروژه‌ای که در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم، یکی منجر به توافق شده و در حال طی مراحل قانونی است و پروژه دیگر در حال فراخوان عمومی برای جذب سرمایه‌گذار است. امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی اقدام به احداث چند پارکینگ طبقاتی کنیم.

مختاری ادامه داد: اما از این مهم‌تر، بحث نظارت بر ساخت‌وسازهای جدید است. ساختمان‌های جدید حتما باید دارای پارکینگ باشند و این موضوع طی بخشنامه‌ای به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است. ما هم رصد می‌کنیم تا در ساخت‌وسازهایی که جدیدا در سطح شهر انجام می‌شود حداقل هر واحد یک پارکینگ داشته باشد. تهیه مسکن دارای پارکینگ تا حدودی در حال تبدیل شدن به فرهنگ است و سازندگان نیز این موضوع را احساس کرده و به این سمت حرکت می‌کنند که قبل از اقدام به احداث بنا، بحث تامین پارکینگ را لحاظ کنند، چون شهرداری به هیچ عنوان در این راستا کوتاه نخواهد آمد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر رعایت حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی شهرقدس، بیان داشت: حقوق شهروندی برگرفته از قانون اساسی است و هر دستگاهی بنا بر شرح وظایف و حوزه مسوولیتی که دارد، دارای یک بخش از این حقوق شهروندی است. در شهرداری‌ها این موضوع خیلی ملموس‌تر است. محور ماده پنجم قانون شهرداری‌ها نیز دقیقا مربوط به حقوق شهروندی است. ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی، رعایت حقوق شهرسازی، رعایت حقوق همسایگی، همچنین در بحث ساخت‌وسازها؛ موضوع تامین پارکینگ، سطح سایه‌انداز، نداشتن مشرفیت به ساختمان‌های همجوار و… را می‌توان در حوزه حقوق شهروندی گنجاند.

شهردار قدس تصریح کرد: حقوق شهروندی در حوزه مدیریت شهری به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول بر عهده شهرداری است که موظف به ارائه خدمات است و بخش دوم، وظایفی است که شهروندان نسبت به شهر خود و مدیریت شهری دارند. به عنوان مثال، شهرداری موظف است زباله‌های شهر را جمع‌آوری کند، اما وظیفه شهروندان در این مقوله چیست؟ وظیفه شهروندان این است که زباله‌های خود را به صورت بسته‌بندی و تفکیک شده، با رعایت اصول بهداشتی، یک بار در روز و در یک ساعت مشخص در بیرون از منزل قرار دهند تا شهرداری اقدام به جمع‌آوری آن کند. در بحث ساخت‌وساز هم به همین شکل است؛ وظیفه شهرداری صدور پروانه با رعایت آیین‌نامه‌های ایمنی و مقررات شهرسازی است و در سوی مقابل نیز شهروندان موظف به رعایت همین ضوابط هستند. اگر شهرداری از این ضوابط کوتاه بیاید، در واقع حقوق شهروندی را رعایت نکرده است و چنانچه شهروندان برخلاف پروانه صادر شده اقدام به احداث بنا کنند، حقوق شهروندی  را نقض کرده‌اند.

سرانه فضای سبز و وضعیت مراکز تفریحی شهر محور سوال بعدی خبرنگاران بود که شهردار قدس در پاسخ گفت: بر اساس استانداردهای شهرسازی، حداقل سرانه فضای سبزی که برای هر شهروند در نظر می‌گیرند حدود ۱۵ مترمربع است، اما این سرانه در شهرقدس حدود ۸ مترمربع است. بنابراین میزان فضای سبز شهر ما با جمعیت موجود همخوانی ندارد. در این مبحث هم در برنامه ‌پنجساله شهرداری پیش‌بینی شده است سرانه فضای سبز شهرقدس به ۱۵ مترمربع برسد که این ۱۵ مترمربع فضای سبز تجهیزشده شامل امکانات ورزشی و تفریحی، فضای بازی کودکان، سرویس بهداشتی و… خواهد بود و در این صورت دیگر نیاز نخواهد بود شهروندان به مراکز تفریحی خارج از شهر مراجعه کنند.

مختاری افزود: ما از سال اول مدیریت شهری دوره پنجم این موضوع را در دستور کار قرار دادیم، به طوری که در هفته دولت امسال شاهد بهره‌برداری از ۱۰ پارک محله‌ای بودیم. علاوه بر اینها، احداث

بوستان‌های حنانه و مسافر و ساماندهی محدوده رودخانه شهر که به عنوان پروژه‌ای نمونه در غرب استان شامل جنگلکاری و دریاچه مصنوعی خواهد بود، در دستور کار قرار گرفته و در آینده‌ای نه‌چندان دور به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره وجود بافت‌های مسکونی فرسوده و متراکم در برخی نقاط شهر و برنامه‌های شهرداری برای نوسازی این بافت‌ها، اظهار داشت: شهرقدس از شهرهایی است که بیشترین بافت فرسوده را دارد. بافت فرسوده شامل قطعات ریزدانه با متراژ پایین و فاقد استحکام بنای لازم و نورگیر مناسب، معابر کم‌عرض و… است و متاسفانه بیشترین میزان بافت ناکارآمد در میان شهرهای استان تهران متعلق به شهرقدس است. در واقع بافت فرسوده ۲۷۰ هکتار و به عبارتی ۱۰ درصد از مساحت شهرقدس را دربرگرفته است و در این بافت‌ها حدود ۱۱۴ هزار نفر با سطح کیفیت پایین خدمات و امکانات زندگی می‌کنند.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: برنامه شهرداری و شورای شهر برای بافت فرسوده استفاده از ظرفیتی است که دولت در اختیار شهرداری برای احیای بافت فرسوده قرار داده است. ما نیز موظفیم این ظرفیت را فراهم و اجرا کنیم. به طور مثال، ۱۰۰۰ فقره تسهیلات نوسازی برای احیای بافت فرسوده به شهرقدس تعلق گرفته است ولی مردم حتی یک مورد از این تسهیلات را هم استفاده نکرده‌اند. حتی شهرداری در بافت فرسوده پروانه‌های ساختمانی را به صورت رایگان صادر می‌کند، اما شهروندان رغبتی به نوسازی مسکن خود ندارند.

مختاری در پاسخ به این سوال که «آیا شهرداری برای خانه‌های دارای خلافی واقع در اراضی وقفی، پایان کار صادر می‌کند تا اقدام به دریافت سند مالکیتی کنند؟» گفت: در این رابطه، شهرداری با اداره اوقاف به تفاهمنامه‌ای رسید که بر اساس آن کلیه واحدهای مسکونی که به دنبال اخذ سند از اداره اوقاف هستند، در اولین مراجعه به شهرداری قدس جواب استعلام آنها به صورت رایگان ارائه می‌شود و در واقع با این استعلام می‌توانند نسبت به دریافت سند خود اقدام کنند. اما در دفعات بعد که اقدام به نقل و انتقال مسکن خود می‌کنند باید نسبت به تسویه جرایم و عوارض خود اقدام کنند.

 

 

منبع: شهرداری قدس

 

 

مطالب مرتبط:

دود بلاتکلیفی سندهای اراضی شهر قدس در چشم مردم/ پرونده زمین‌های موقوفه هنوز باز است

امام جمعه جدید شهر قدس معرفی شد

خروج از نسخه موبایل