نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

وحشت در کاخ سفید؛ دونالد ترامپ رفتنی شد؟

به گزارش خبرشهر، دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا با فراز و نشیب هایی همراه شده است. رسوایی هایی که ترامپ با آن مواجه شده است اگر  روسای جمهوری دیگر با آن مواجه بودند، بی شک تحولات دیگری رخ می داد. اما وضعیت به گونه ای شده است که هر اتفاق عجیب و غریبی به مسئله ای عادی بدل شده است.

اما بیش از همه چیز، این هفته، هفته تیره و تاری برای ترامپ بود. وقوع یک رویداد مخرب در سه شنبه بیست و یکم ماه اوت سبب شد رئیس جمهور آمریکا به صورت موثری در یک توطئه در یک جرم فدرال شریک شود.

در ابتدا موضوع رودی جولیانی مطرح بود. وکیل ترامپ، شهردار سابق نیویورک یکشنبه گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفتگو کرد. او در پاسخ به سوالی در این باره که آیا رئیس جمهور در ارتباط با رویدادهای در گفتگو با رابرت مولر -بازرس ویژه تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا- سخنان مورد نظر خودش را بر زبان می آورد یا خیر گفت: “حقیقت، حقیقت نیست.”

چاک تاد مجری ان بی سی دستش را بر روی پیشانی اش گذاشت و گفت: “این یک رویداد بد است.”

روز سه شنبه، حدود ساعت چهار بعد از ظهر در دادگاه در دویست مایل دورتر، دو تن از مشاوران ترامپ سخنانی بر زبان آوردند که یک وحشت به تمام معنی را در کاخ سفید به پا کرد و زمزمه های اسیتضاح را احیا کرد.

در نیویورک، مایکل کوهن وکیل دیرینه ترامپ  پای  رئیس جمهور را به جرم تأثیر گذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ کشاند. او که به سبب تخلفات مالیاتی و نقض های مالی کارزار انتخاباتی مجرم شناخته شد، ادعا کرد ترامپ به او دستور داد به دو زن -یک مدل و یک بازیگر- حق السکوت پرداخت کند تا آنها درباره روابط  نامشروع خود با ترامپ حرفی بر زبان نیاورند.

در الکساندریای ویرجینیا، پل مانافورت رئیس  سابق ستاد انتخاباتی ترامپ به سبب هشت مورد تخلف مالیاتی و بانکی مجرم شناخته شد و اکنون باید بقیه عمر خود را در پشت میله های زندان بگذراند، مگر آن که ترامپ او را مورد عفو قرار دهد.

در ساعت چهار و چهل و هشت دقیقه، مجری سی ان ان به بینندگان خود گفت: “عذرخواهی می کنم. ما اخبار فوری بیشتری داریم.”

دن بالز در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت: “هیچ روز در دوران نوزده ماه ریاست جمهوری ترامپ به اندازه سه شنبه  خطرناک نبوده است.” او همچنین نوشت: “همه اتفاقاتی که در دادگاه ها رخ داد سبب تقویت موقعیت رابرت مولر بازرس ویژه و تضعیف جایگاه رئیس جمهور آمریکا شد.”

اکنون بیش از هر زمان دیگری زمزمه های استیضاح ترامپ قوت گرفته است. نظرسنجی ها از کاهش محبوبیت ترامپ می گویند، اما دموکراتها سعی میکنند استراتژی دیگری پیش روی خود بچینند. از طرفی انتخابات سنا پیش روی آنهاست و آنها بیش از اینکه به استیضاح سنا بیندیشند به انتخابات فکر میکنند و از سویی شرایط را هنوز به شکل کامل محیای استیضا نمی بینند.

در حال حاضر باید شرایط استیضاح رییس‌جمهوری امریکا مورد توجه قرار گیرد. استیضاح رییس‌جمهوری در امریکا همچون هر مقام فدرال به دو پیش شرط نیاز دارد: شرایط قضایی و شرایط سیاسی.  بر اساس قانون اساسی، فقط افرادی در کنگره ایالات متحده محاکمه می‌شوند که پیش از آن، دستگاه قضایی علیه آنان به اتهام جرایم بزرگ نظیر «خیانت»، «دروغگویی»، «تلاش برای جلوگیری از افشای حقیقت» یا «مانع‌تراشی در برابر وظایف کنگره» متهم شده باشد. به عبارت دیگر، نمایندگان کنگره بدون توسل به پرونده قضایی و اعلام جرم علیه مقام فدرال از اختیار محاکمه و برکناری چنین فردی برخوردار نیستند.

برای شرایط سیاسی نیز اتهامات وارده به مقام دولت فدرال از سوی دستگاه قضایی طی کیفرخواست به کنگره ارجاع داده می‌شود و ابتدا کمیته قضایی مجلس نمایندگان، سپس صحن مجلس نمایندگان و نهایتا صحن سنا به اتهامات رسیدگی می‌کند. به عبارت دیگر مجرم قلمداد شدن فرد مظنون به اتهامات وارده، بستگی به ترکیب سیاسی کنگره دارد.

با توجه به دو شرط فوق‌الذکر، این نتیجه حاصل می‌شود که در حال حاضر شرایط قضایی و شرایط سیاسی برای استیضاح دونالد ترامپ مهیا نیست مگر اینکه تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ٢٠١۶ نهایتا به اعلام جرم و صدور کیفرخواست علیه رییس‌جمهوری منجر شود و ترکیب سیاسی کنگره نیز در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر به نفع دموکرات‌ها تغییر کند.

تحقیقات مولر تاکنون جرمی را متوجه ترامپ نکرده است. البته کوهن در دادگاه شهادت داده است که دیدار جنجالی دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد دونالد ترامپ با وکیل روس در برج ترامپ در ماه ژوئن برای دریافت اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون، رقیب وقت دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١۶ به دستور شخص دونالد ترامپ انجام شده است و همچنین، دونالد ترامپ دستور پرداخت حق‌السکوت به دو زن در جریان رقابت‌های انتخاباتی را با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات صادر کرده است. این دو موضوع می‌تواند رییس‌جمهوری را در مظان اتهام قرار دهد و وی را وادار کند زیر قسم، شهادت دهد. از آنجا که قابل انتظار خواهد بود که ترامپ همچون گذشته برای فرار از حقیقت به دروغگویی متوسل شود، کشف دروغ زیر قسم زمینه را برای طرح اتهام علیه رییس‌جمهوری در کنگره فراهم خواهد کرد.

 

.

 

.

منبع: نامه نیوز

.

 

.

 

مطالب مرتبط:

تلاش‌ها برای عزل ترامپ سرعت گرفت

تهدید ترامپ به خروج از ناتو

اقدامات «ترامپ» علیه ایران و چین شرکت‌های آلمانی را عصبانی کرد

خروج از نسخه موبایل