نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب در راه است

به گزارش خبرشهر،  عباس سروش با اشاره به اینکه مشترکان پرمصرفی که بیش از الگوی مصرف (در استان های مختلف الگوی مصرف متفاوت است) آب مصرف کنند، تعرفه های آن ها گرانتر می شود، افزود: این افزایش قیمت با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد و اگر قرار باشد به قیمت تمام شده محاسبه شود باید با شیب ملایم به آن قیمت برسیم.
وی در پاسخ به این سؤال که­ مشترکان پرمصرف آب که درصد کمی از مشترکان را شامل می شوند اما آب زیادی مصرف می کنند چرا قیمت تمام شده را پرداخت نمی کنند؟­­گفت:​ نمی توانیم یکساله شوک وارد کنیم اما فکر می کنم این مصوبه افزایش قیمت آب مشترکان پرمصرف در تابستان به تصویب برسد.

سروش درباره اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی نیز گفت: بالغ بر ۸۰۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم که ۲۰۰ حلقه چاه آن غیرمجاز است اما بستن این چاه ها کار ساده ای نیست و باید از کشاورزان و تشکل های کشاورزی که خود ذینفع هستند کمک بگیریم.
وی افزود: افزایش قیمت برق پمپاژ چاه ها راه حل دیگری است اما نباید این افزایش قیمت به کسانیکه برداشت مجاز از چاهها دارند فشار وارد کند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی که تاکنون بر روی بیش از ۶۰ هزار حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده نیز در دستور کار است.
سروش گفت:​ استفاده از پساب در برخی از نقاط کشور برای تغذیه آبخوان ها راه حل دیگری است که می توان برای تغذیه سفره های زیرزمینی درنظر گرفت.
وی درباره تصمیمات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی نیز افزود: وزارتخانه و سازمان های مختلفی برای تصمیم گیری درباره نحوه استفاده از آب در بخش های مختلف در قالب این کارگروه جمع شدند تا مشکلات آب را حل کنند به جای اینکه در نقطه مقابل هم بایستند که این بزرگترین و مهمترین دستاورد تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: به طور مشخص مدیریت حوضه زاینده رود یکی از تصمیم های این کارگروه بوده که با وجود شرایط کمبود آب شدید در این حوضه تأمین آب شرب مردم در اولویت قرار گرفت و حتی برای تأمین آب شرب نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد با افت فشار شبکه مدیریت شد.
سروش افزود: تصمیم دیگر در حوضه زاینده رود تأمین آب باغات این حوضه بود که اگر قطع می شد موجب خشک شدن و از بین رفتن درختان می شد اما کاهش آب مزارع راحت تر بود.
وی گفت:​ در حوضه خوزستان بحث مفصلی درباره کشت نشدن برنج انجام شد که به چه نحوی مدیریت شود تصمیماتی در این کارگروه گرفته شد که در مجموع سیاست های تشویقی و یا تعرفه ها یا دراختیار نگذاشتن تسهیلات و امکانات، کشاورزان به سمتی حرکت کنند که بتوانند الگوی جایگزینی داشته باشند تا با حذف کشت برنج ضرر نکنند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: این تصمیم ها بلافاصله اجرا نمی شود بلکه با تعامل خوبی که با وزارت جهاد کشاورزی داریم در همه سطوح کارگروه ملی و کمیته ها و زیرکمیته ها باید صبوری کنیم با توجه به شرایطی که به لحاظ کم آبی با آن مواجه هستیم ممنوعیت کشت برنج در استان های غیر از گیلان و مازندران محقق شود.
سروش گفت:​ ضمانت اجرایی همه تصمیم های کارگروه ملی سازگاری با کم آبی سیاست ها و نظارت هایی است که بر اجرای آنها انجام می شود و کارگروه سازگاری با کم​ آبی بعنوان یکی از کمیسیون های تخصصی دولت است که مصوبات آن در دولت تصویب می شود.

منبع: صدا و سیما

مطالب مرتبط:

برطرف کردن مشکل آب در حوزه کشاورزی شهریار نیازمند تخصیص پساب مصوب است

با حکم دیوان عدالت؛ دریافت آبونمان از تلفن‌های ثابت ابطال شد

خروج از نسخه موبایل