نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

توصیه‌های کلیدی به حجاج بیت الله الحرام

به گزارش خبرشهر،  اکبر رضایی معاون سازمان حج و زیارت در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: ۹۹ درصد هتل های مدینه منوره در منطقه مرکزی حرم واقع شده است و نیازی به سرویس تردد نیست و زائران به راحتی می توانند در اوقات نماز و یا زیارت به حرم مشرف شوند.
وی افزود: هتل های مکه فاصله زیادی با حرم دارند. در مکه مکرمه ساختمان سازی و هتل سازی ها با فاصله نسبت به حرم انجام شده است لذا برای ارائه خدمات تردد به زائران، سرویس های حمل و نقل درون شهری طراحی شده است و زائران در هر ساعتی از طول شبانه روز که قصد مشرف شدن به حرم را داشته باشند می توانند استفاده کنند.
رضایی یادآور شد: با توجه به اینکه این سرویس ها برای انتقال زائران در مکه مکرمه طراحی شده تاکید ما به زائران بر این است که به هیچ عنوان از سرویس های خارج از این مجموعه استفاده نکنند و اگر زائر به هر دلیلی مایل به استفاده از این سیستم نیست باید از وسایل عمومی و تاکسی و به صورت گروهی استفاده کند و به هیچ عنوان سوار وسایل شخصی نشود.
معاون سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: در بروشورها و کارت شناسایی که به زائران ارائه شده شماره و رنگ خط نقل درون شهری آنها قید شده است و زائران برای رفت و آمد باید به شماره و رنگ خط حمل و نقل خود توجه کنند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه زائران برای رفتن به حرم ساعت های خلوت را انتخاب کنند ، گفت: در زمان نزدیک به اوقات نماز تراکم به سمت حرم بیشتر می شود و سرویس تردد نیز برای ساعاتی متوقف خواهد شد لذا زائران گرامی برای ساعات رفتن به حرم برنامه ریزی کنند و حداقل ۳ ساعت قبل از نماز به حرم مشرف شوند و در هنگام برگشت هم یک ربع تا بیست دقیقه بعد از نماز در حرم بمانند تا برای برگشت به هتل با مشکل مواجه نشوند.
رضایی در ادامه این برنامه مطرح کرد: از پنجم ذی الحجه به دلایل ترافیک درون شهری مکه و آماده سازی وسایل حمل و نقل برای ایام تشریق، تمامی اتوبوس ها و خط حمل و نقل درون شهری جمع آوری می شود و از پنجم تا هشتم زائران باید از وسایل عمومی استفاده کنند. توصیه می شود در این فاصله از وسایل تاکسی استفاده و به صورت جمعی حرکت کنند. افرادی که بیمار یا کهنسال هستند می توانند در هتل استراحت کرده و انرژی خود را برای ایام تشریق ذخیره کنند.

وی بیان داشت: ما با شرکت های توانمند و شناخته شده نقل بین شهری قراردادهایی را تنظیم کرده ایم تا زائران با رفاه بیشتری از مدینه به مکه و یا جده به جحفه و مکه منتقل شوند. همچنین برای انتقال زائران از مکه به مدینه تدارکات لازم دیده شده است.
رضایی گفت : چند سالی است که برای انتقال حجاج ایرانی به مکان های مختلف در مکه، نقل ترددی طراحی شده است.
وی ادامه داد: مسیرهای ویژه ای برای تردد زائران ایرانی از مکه به عرفات، از عرفات به مشعر، از مشعر به منا و همچنین برگشت زائران از منا به مکه در روز ۱۲ ذی الحجه تعیین شده است. در این زمینه خدمات بسیار خوبی را در نظر گرفته ایم و نگرانی وجود ندارد.
این مقام مسول همچنین یادآور شد: در این مسیرها و اتوبوس ها راهنمایانی را طراحی کردیم که خدمات و راهنمایی های لازم را به زائران ارائه می کنند. اگر اتوبوس در مسیر خراب شد زائران صبوری داشته باشند و در هر مقطعی از عرفات به مشعر و منا به دلیل ترافیک و یا خراب شدن اتوبوس ها با توقفی مواجه شدند در خیمه های عرفات حضور پیدا کنند زیرا صحرای عرفات قابل استفاده و معنوی است و به سمت ایستگاه ها هجوم نیاورند.

منبع: صدا و سیما

مطالب مرتبط:

آماده‌سازی چادرهای عرفات برای حجاج ایرانی به روایت تصاویر

متنوع ترین خدمات پزشکی جهان در حج برای ایران/چین چه تعداد زائر دارد

خروج از نسخه موبایل