نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

کاهش ۵۰ درصدی خاموشی‌ها

به گزارش خبرشهر، محمودرضا حقی فام در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران افزود: با کاهش دما و به مدار آمدن ظرفیت جدید نیروگاهی در خیلی از استانها ، مانند بوشهر و خوزستان خاموشی اعمال نمی شود ، بخش زیادی از سیستان و بلوچستان و بطور کل در جنوب ایران همچنین در شمال کشور خاموشی ها ۵۰ درصد کم شده، در تهران نیز به حداقل رسیده ، همچنین در قم خاموشی های ناشی از انتقال و تولید به حداقل رسیده است .
وی با تاکید بر اینکه صنعت برق راضی به اعمال خاموشی حتی به اندازه یک مگاوات نیست گفت: تلاش می کنیم حجم خاموشی ها را به حداقل برسانیم .
حقی فام گفت: ۶۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی اصفهان که بخاطر محدودیت آب امکان استفاده از آن وجود نداشت به مدار آمده است که از طریق خنک کردن توربین ها و استفاده از پساب اصفهان آب مورد نیاز این نیروگاه تامین شد.
وی اضافه کرد: در روزهای گذشته و در طول تابستان ۲۵۰ مگاوات از این نیروگاه در مدار است .
سخنگوی توانیر گفت: در هفته گذشته واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین نوشهر با راندمان ۵۸ درصد به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات وارد مدار شد و واحد دوم نیروگاه پرند نیز سنکرون خواهد شد که به کمبود تولید در کشور کمک می کند .
حقی فام گفت: تا الان میزان تولید انرژی حرارتی ۴ و ۲ دهم درصد افزایش یافته بنابراین ظرفیت آمادگی ما نیز افزایش یافته است .
وی با اشاره به اینکه اوج مصرف شبکه سراسری برق در تاریخ ۲۰ تیر به ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسید و این مقدار بار افزایش نیافته است افزود: رشد بار امسال کمتر از ۳ درصد بوده است که این موفقیتی بزرگ است چون رشد مصرف سالانه ۵ و ۶ دهم درصد داشتیم .
سخنگوی توانیر با تاکید بر اینکه به ازای هر درجه دما ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق نیز افزایش می یابد گفت: در هفته ۱۹ پیک مصرف که منتهی به جمعه گذشته بود نسبت به سال قبل در زمان مشابه یک و نیم درجه افزایش حرارت ثبت شده است .
حقی فام افزود: با به مدار آمدن برخی نیروگاههای راهبردی میزان خاموشی ها کاهش یافته و از ۱۵ تا ۲۰ مرداد خاموشی ملموسی به شرط اینکه صرفه جویی ها با جدیت ادامه یابد نخواهیم داشت .
وی با عذرخواهی از خاموشی هایی که مشترکان تجاری ، صنعتی ، کشاورزی و خانگی را به زحمت انداخته است گفت: تلاش می کنیم خاموشی را در مناطق گرمسیری و شهرک های صنعتی کاهش دهیم .

تا سال ۹۸ پنج هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به مدار می آید
سخنگوی توانیر گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده ۵ هزار و ۳۸ مگاوات نیروگاه حرارتی از اوج مصرف برق امسال تا آغاز اوج مصرف ۹۸ به مدار می آید.
محمود رضا حقی فام در ادامه نشست خبری با خبرنگاران افزود : در صورت تامین مالی ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و حدود ۱۶۰ میلیون یورو نیروگاههای نیمه سازی که ۴۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تکمیل و به مدار خواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه سال آینده حتی می توانیم در صورت تامین مالی این رقم ظرفیت نیروگاهی را به ۶ هزار مگاوات ارتقا دهیم افزود : شرکت مپنا یکی از سازندگان نیروگاههای جدید است.
سخنگوی توانیر گفت : برای تامین برق در ۲۰۰ ساعت پیک تابستان در سال آینده اصلاح الگوی مصرف ، افزایش بهره وری نیروگاهها و نصب نیروگاههای جدید حرارتی باید در یک مسیر حرکت کنند.
وی افزود: اگر مدیریت مصرف را ادامه دهیم با به مدار آمدن ۵ هزار مگاوات ، خاموشی در تابستان آینده نخواهیم داشت .
سخنگوی توانیر گفت: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی دمای هوا در هفته آینده برای شهرهای تهران ۳۹ تا ۴۰ ، اهواز ۴۸ ، گرگان ۳۴ ، تبریز ۳۴ ، رشت ۳۰ و ساری ۳۲ درجه پیش بینی شده است که بر این اساس میزان مصرف برق نیز با کاهش دما کمتر خواهد شد (به ازای هر درجه افزایش دما از ۳۸ درجه به بالا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق افزایش می یابد).
حقی فام گفت: پیش بینی بارش در ۴ ماه آینده نشان می دهد وضعیت بارش بهتر از نرمال است که این موضوع هم برای تامین برق از طریق نیروگاههای برقابی و بهبود وضع آبی کشور کمک خواهد کرد.
وی درباره صادرات و واردات برق نیز گفت: در زمانی که میزان مصرف برق در کشور پایین است صادرات انجام می شود اما زمانی که مصرف برق در کشور بالاست صادرات برق نداریم .
حقی فام میزان واردات برق در شرایط فعلی را ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: بیشتر این میزان واردات از کشور ارمنستان و ترکمنستان است در حالیکه قرار بود حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات برق از کشورهای ترکمنستان ، ارمنستان و آذربایجان در زمان اوج مصرف تابستان وارد کنیم؛ اما شبکه برق آذربایجان دچار خاموشی گسترده شد و هر سه کشور به خاطر افزایش دما قادر به صادرات برق به طور کامل بر اساس قرارداد قبلی نشدند.
وی در پاسخ به شبهاتی که در زمینه ذخیره برق مطرح می شود گفت: برق کالایی نیست که بتوانیم آن را ذخیره کنیم و در زمان نیاز از آن بهره بگیریم بنابراین در زمانیکه تولید می شود باید اول نیاز داخل را برطرف و مازاد آن را صادر کنیم .
سخنگوی توانیر در باره افت ولتاژ و خسارت های ناشی از آن نیز گفت: سیاستی برای افت ولتاژ مبنی بر جبران کمبود برق نداریم اما ممکن است مشکل افت ولتاژ به دلیل مشکلات فنی در نقاطی پیش بیاید .
حقی فام همچنین درباره استفاده از سوخت گاز در نیروگاهها گفت : مصرف گاز به شدت آلودگی هوا را کاهش می دهد و در حال حاضر در تمام نیروگاههای حرارتی از سوخت گاز استفاده می کنیم و فقط اگر مشکلی برای تامین سوخت ایجاد شود از سوخت مازوت استفاده می شود.
وی درباره استفاده از نیروگاههای برقابی در شرایط فعلی نیز گفت : از نیروگاههای برقابی در صبح ۳ هزار مگاوات بهره برداری می کنیم و در شب ۶ هزار مگاوات از این نیروگاهها برق تولید می شود که به طور متوسط ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق از نیروگاههای برقابی تولید می شود .

۵ هزار میلیارد تومان از مشترکان طلب داریم

سخنگوی توانیر با اشاره به قیمت فروش برق که به طور میانگین ۶۶ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است ، گفت: هم اکنون ۵ هزار میلیارد تومان از مشترکان بابت فروش برق طلب داریم که برای دریافت دو سوم آن نگران نیستیم.
محمودرضا حقی فام در پاسخ به سوال  افزود: با کاهش دما میزان بار یا همان مصرف وسایل سرمایشی که حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار مگاوات ( یک سوم تولید برق کشور) بوده است، نیز کاهش می یابد.
وی گفت: هم اکنون نیز در شرق کشور درجه حرارت هوا کاهش یافته است که این موضوع به کاهش مصرف برق وسایل سرمایشی کمک می کند.
وی همچنین با اشاره به قیمت فروش برق به طور میانگین ۶۶ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت در کشور گفت : هم اکنون ۵ هزار میلیارد تومان از مشترکان بابت فروش برق طلب داریم که برای دریافت دو سوم آن نگران نیستیم و ممکن است با تاخیر یک یا دو ماهه بتوانیم آن را وصول کنیم که در واقع این میزان طلب جاری ما است .
سخنگوی توانیر افزود: یک سوم از میزان طلب ما از مشترکین سخت وصول خواهد شد که مربوط به مشترکان صنعتی ، نظامی و امنیتی است.
حقی فام گفت: برخی از مشترکان صنعتی بدهکار به صنعت برق بنا به سفارش برق آنها قطع نشد و این امر موجب شد میزان بدهی آنها روز به روز افزایش یابد و الان برای دریافت طلب خودمان نیاز به حمایت عمومی داریم .
وی درباره میزان پرداخت خسارت ناشی از خاموشی ها در سالهای گذشته نیز گفت: در سال ۹۳ پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال ۹۴ شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت خسارت مشترکان ناشی از خاموشی ها ، بیمه پرداخت کرده است اما در سال ۹۵ قراردادی با بیمه برای پرداخت خسارت نداشتیم و پرونده پرداخت بیمه خسارت در سال ۹۶ و ۹۷ نیز باز است .

یک میلیون کولر جدید در مناطق جنوب جایگزین می شود

سخنگوی توانیر گفت: برای پیک مصرف سال آینده یک میلیون کولر در مناطق جنوب مانند خوزستان و بوشهر جایگزین کولرهای پرمصرف و فرسوده می شود.
محمودرضا حقی فام در ادامه نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در بخش تولید و مصرف برق برای پیک تابستان ۹۸ برنامه ریزی لازم انجام شده است و راندمان نیروگاههای کشور که در حال حاضر حدود ۳۸ درصد است و این رقم در دنیا بین ۴۰ تا ۴۵ درصد گزارش شده افزود : تا سال ۱۴۰۰ باید ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی فرسوده بازنشسته شود و نیروگاههای جدید با راندمان ۴۰ درصد جایگزین کنیم .
وی گفت : میزان تلفات برق در کشور ما طبق صورتهای مالی ۱۱ و ۲ دهم درصد است که دو درصد نیز در بخش انتقال تلفات داریم و هم اکنون میزان تلفات در بخش توزیع ۱۰ و ۴۸ دهم درصد است .
حقی فام افزود : تلفات برق برای شبکه سراسری تا ۸ درصد با توجه به پراکندگی جغرافیایی و آب و هوایی کشور قابل قبول است.
وی گفت : تلفات برق در سال ۹۲ ، ۱۵ و نیم درصد بود و با ادامه روند کاهش تلفات در ۳ تا ۴ سال آینده این رقم به ۹ درصد خواهد رسید در صورتیکه منابع مالی آن تامین شود.
سخنگوی توانیر گزارشی از تلفات شبکه برق بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی ارائه کرد و افزود : تلفات برق در کشورهای عربی ۱۴ درصد ، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی ۸ و نیم درصد ، اتحادیه اروپا و کشورهای صنعتی ۶ و نیم درصد ، آمریکای شمالی ۶ درصد ، مناطق یورو ۶ ردصد ، کره و ژاپن ۵ درصد و متوسط جهانی تلفات برق در شبکه سراسری ۸ درصد است .
وی اضافه کرد : این تصور که باید تلفات برق در شبکه سراسری به صفر برسد منطقی نیست .
حقی فام درباره لزوم استفاده از انرژی های تجدید پذیر در شبکه سراسری برق نیز گفت: هم اکنون ظرفیت تولید از انرژی های تجدیدپذیر ۶۰۲ مگاوات است و ۴۰۰ مگاوات از انرژی خورشیدی نیز در حال اجرا داریم که این میزان در سال آینده به مدار خواهد آمد.
سخنگوی توانیر افزود : سهم انرژی های تجدید پذیر در کشور ما بسیار ناچیز است که اگر منابع مالی آن تامین شود بسیاری از سرمایه گذاران برای نصب نیروگاههای تجدید پذیر اعلام آمادگی کردند .
وی گفت : بر اساس برنامه ششم توسعه میزان استفاده از انرژی های تجدید پذیر در پایان برنامه به ۴ هزار مگاوات می رسد.
حقی فام تاکید کرد: برای افزایش ظرفیت انرژی های تجدید پذیر باید مشکل خرید تضمینی برق حاصل از نیروگاههای تجدیدپذیر و منابع مالی مورد نیاز برطرف شود .
وی تصریح کرد : عوارض برق تجدیدپذیر و توسعه روستایی که از طریق قبوض مشترکان دریافت می شود سالانه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۶۰ درصد آن را پارسال دریافت کردیم که نیمی از آن برای توسعه روستایی هزینه شد و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای انرژی های تجدیدپذیر دریافت کردیم که این مبلغ باعث شد نتوانیم به تعهدات خود در مقابل سرمایه گذاران عمل کنیم.

منبع: صدا و سیما

مطالب مرتبط:

توصیه های سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی در هنگام قطع برق آسانسور

زمان پایان قطعی برق در کشور

برق ارگان‌ها و سازمان‌های پرمصرف تهران از روز شنبه قطع می‌شود

خروج از نسخه موبایل