نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار می‌آید

به گزارش خبرشهر، همایون حائری در کمیسیون مشترک حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ و کمیسیون صنایع که­ امروز با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی که­ ­به بررسی مشکلات تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی پرداختند، افزود: برای سال آینده فرصت زیادی نداریم و توجیهی هم برای کمبود برق در سال آینده وجود ندارد بنابراین باید همه کمک کنیم و منابع مالی مورد نیاز برای تامین برق پیک تابستان آینده تامین شود.
وی گفت: منابع مالی فعلی جوابگوی نیاز صنعت برق نیست و این صنعت مدیون بخش خصوصی است و پولی که به آنها می دهیم در حد بودجه جاری آنهاست.
حائری افزود: نیروگاه های حرارتی با ضریب ۹۹ و ۸ دهم درصد در مدار قرار دارد که این ضریب آمادگی در هیچ کشوری نیست اما برای سال آینده باید برنامه ریزی کنیم و مشکلات تامین برق شهرک های صنعتی را با کمک نمایندگان برطرف کنیم.
وی درباره اتلاف برق در شبکه سراسری گفت: اتلاف برق شبکه سراسری در ۵ سال گذشته ۱۵ درصد بود درحالیکه الان به حدود ۱۰ و ۷ دهم درصد رسیده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در زمینه خاموشی های اعمال شده در شهرک های صنعتی استان های کشور نیز افزود: خاموشی ها در تهران هم اعمال شده است.
حائری ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف برق را باید جدی بگیریم و به موضوع مشترکان پرمصرف از اول مهر نگاه جدی داشته باشیم.
مدیر عامل نیروگاه های حرارتی کشور نیز در این جلسه به کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری دولت در بخش نیروگاه های حرارتی اشاره کرد و گفت: کل درآمد صنعت برق از محل فروش برق سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان است درحالیکه این میزان باید در نگهداری نیروگاه ها و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان هزینه شود و سالانه برای توسعه نیروگاه های حرارتی ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
محسن طرزطلب افزود: برنامه ریزی شده با تامین منابع مالی،​­در بخش تولید سال آینده مشکلی نداشته باشیم و با خاموشی های کمتری مواجه شویم.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تلاش کنیم سال آینده خاموشی نداشته باشیم و فرهنگ سازی برای شیوه مصرف برق در ساعت های پیک را در پیش گیریم.
اکبریان افزود: افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف براساس تبصره ۸ قانون رفع موانع،​ باید اجرا شود و از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در صنعت برق حمایت لازم انجام شود و خرید تضمینی برق از بخش خصوصی جزء الزامات کمک به این صنعت است.
وی پیشنهاد تشکیل کارگروه الگوی مصرف با همکاری کمیسیون انرژی و صنایع به همت دو وزارتخانه نیرو و صنعت، معدن و تجارت را مطرح کرد و گفت: این کمیسیون باید پیگیر مواردی مانند اصلاح الگوی مصرف شود.
اکبریان ادامه داد: وزارت نیرو برای کاهش تلفات در شبکه باید تلاش بیشتری کند و برق شهرک های صنعتی را تا جایی که ممکن است از شبکه سراسری جدا کند تا در زمان اعمال خاموشی ها به بخش صنعتی به سایر کسبه آسیب وارد نشود.
فولادگر رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز به حمایت از ساخت نیروگاه های پراکنده اشاره کرد و گفت: ساخت نیروگاه های پراکنده در شهرک های صنعتی موجب می شود نیاز این شهرک ها به برق شبکه سراسری کاهش یابد و شهرک های صنعتی دچار خسارت های فعلی ناشی از خاموشی های اعلام نشده نشود.

اصلاح الگوی مصرف برق از مهرماه اعمال می شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: اصلاح الگوی مصرف برق و افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف از اول مهر اعمال می شود.
همایون حایری در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه چه زمانی مشترکان پرمصرف قیمت تمام شده و یا حتی بیشتر از آن را پرداخت خواهند کرد و مشترکان کم مصرف نیز تشویق می شوند؟ افزود: با حمایت و تصویب مجلس شورای اسلامی، از مهرماه اعمال می شود.
وی گفت: تشویق مشترکان کم مصرف،​ نیاز به منابع مالی دارد که با دریافت جریمه از مشترکان پرمصرف،­ منابع آن نیز تأمین خواهد شد و مشترکان کم مصرف با اصلاح الگوی مصرف تشویق می شوند.
حایری درباره تأمین برق صنایع نیز افزود: تعامل خوبی با مدیر عامل شهرک های صنعتی برای تأمین برق این واحدها انجام شده و قرار است اعتبار آن نیز در شهرک های صنعتی دیده شود و با همکاری شرکت های توزیع برق مورد نیاز شهرک ها تأمین شود.
وی درباره اعمال محدودیت های خاموشی برای شهرک های صنعتی نیز گفت: تفاهم نامه هایی برای زمان پیک مصرف با صنایع امضا شده تا صنایع،​ بار مصرفی خود را در زمان پیک کاهش دهند که مشوق هایی را نیز دریافت می کنند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره خاموشی های خارج از برنامه که برای صنایع اعمال شده است نیز افزود: حتماً هماهنگی لازم از نظر اطلاع رسانی و زمان خاموشی باید انجام شود و از صنایع به­ دلیل­ کمک های این بخش به صنعت برق در تابستان بسیار سختی که داریم تشکر می کنم.
حایری با اشاره به اینکه ۳۳ درصد انرژی سالانه در بخش صنعت استفاده می شود گفت: در زمان پیک مصرف تابستان مصرف برق صنایع ۱۳ تا ۱۴ درصد را به خود اختصاص می دهد که در مقایسه با بخش خانگی بسیار کم است.
وی افزود: مصرف برق در پیک تابستان در بخش خانگی به بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد می رسد که با برنامه ریزی انجام شده تأمین منابع طبق برنامه تفصیلی اختصاص خواهد یافت تا ظرفیت های مورد نیاز برق در سال آینده به مدار بیاید.
حایری همچنین درباره عوارض برق که از طریق قبوض از مشترکان دریافت می شود اما در ۲ سال اخیر سازمان برنامه و بودجه آن را به طور کامل برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر و برق روستایی پرداخت نمی کند گفت: نمایندگان نیز تأکید کردند که این سازمان باید نقدینگی لازم را برای توسعه انرژی های نو پرداخت کند.

 

 

منبع: صدا و سیما

خروج از نسخه موبایل