نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ناوگان حمل و نقل شهری قدس هوشمند سازی می گردد

به گزارش خبرشهر، علی‌اصغر امیریان با اشاره به دلایل و اهداف ادغام سازمان‌های پایانه‌ها، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و تشکیل سازمان حمل و نقل بار و مسافر، اظهار داشت: در راستای دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر ساماندهی حمل و نقل عمومی در شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰هزار نفر، مدیریت سازمان‌های حوزه حمل و نقل از جمله اتوبوسرانی، تاکسیرانی و سازمان پایانه‌ها به شکل یکپارچه تعریف شد تا مدیریت این حوزه متمرکز شده و در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بیشترین بهره‌ را شاهد باشیم. ساختار جدید با این هدف شکل گرفت تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

وی در تشریح مزیت‌های این ادغام گفت: از مزیت‌های ادغام سازمان‌ها می توان کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. اداره کردن ۳ سازمان و سیستم اداری و مالی هزینه‌ بیشتری را می‌طلبد. از طرفی سیاست‌هایی که از سوی دولت و شهرداری تعریف می‌شد باید در ۳ سازمان توجیه و هماهنگ می‌شد. این یکپارچه‌سازی موجب شد مدیریت واحد شکل بگیرد و ارائه خدمات از لحاظ کیفی و کمی ارتقا یابد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس افزود: علاوه بر کاهش هزینه‌ای که داشته‌ایم، این موضوع موجب شده موازی‌کاری از بین رفته و شهروندان نیز از لحاظ پاسخگویی در حوزه حمل و نقل عمومی با یک سازمان سر و کار داشته باشد. مسوولی هم که بر رأس این سازمان قرار می‌گیرد می‌تواند برای تعیین خطوط حمل و نقلی به طور مثال در معابر کم‌عرض با خودروی ون، در معابر عریض‌تر با اتوبوس و در خطوط برون‌شهری از اتوبوس استفاده کند.

وی ادامه داد: در این ساختار دست مدیریت سازمان برای استفاده از ابزارهای مختلف برای مدیریت حمل و نقل عمومی باز است که موجب می‌شود دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی راحت‌تر بوده و ترافیک کمتری هم در سطح شهر ایجاد شود. همچنین در تعیین نرخ کرایه و ارائه خدمات می‌توان هماهنگ‌تر و بهتر عمل کرد.

امیریان موانعی را نیز در رابطه برشمرد و تصریح کرد: موانع معایب این طرح هم به نبود زیرساخت‌های مناسب در اکثر شهرها ازجمله شهر قدس بر‌می‌گردد. این طرح زمانی موفق‌تر خواهد بود که در شهری همچون شهرقدس با جمعیت بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر، نظارت بر فعالیت ۷۸۰ تاکسی، بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، تعدادی زیادی وانت‌بار، سرویس مدارس و بخشی از آژانس‌ها به صورت هوشمند و مکانیزه انجام شود. در واقع اگر بتوانیم زیرساخت آن را فراهم کرده و هوشمندسازی ناوگان را اجرا کنیم، این ادغام جواب می‌دهد. تا امروز این ساختار به شکل سنتی بوده ولی ما در حال حرکت به سمت هوشمندسازی هستیم که در این صورت کنترل و مدیریت متمرکز موفق‌تر خواهد بود.


تجهیز اتوبوس‌ها به جی‌پی‌اس و کارت‌بلیت تا پایان سال 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس خاطرنشان کرد: با آغاز به کار دوره پنجم شورای شهر و تاکیدی که نماینده محترم داشتند و همچنین با نگاهی که مهندس مختاری، شهردار محترم به مقوله حمل و نقل دارند، مواردی را که ما در سال‌های گذشته باید به دنبال آن بودیم در بودجه سال جاری پیش‌بینی و تامین اعتبار شده که تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: یکی از این‌ برنامه‌ها بحث هوشمندسازی ناوگان است که در حوزه اتوبوسرانی امسال انجام خواهد شد و شامل کنترل هوشمند از طریق جی‌پی‌اس و تجهیز اتوبوس‌ها به کارت‌بلیت است تا مردم راحت‌تر و سریع‌تر کرایه‌های خود را پرداخت کنند.

۲۰ دستگاه اتوبوس نوسازی می‌شود 

امیریان با بیان اینکه برنامه دیگری که در بودجه امسال پیش‌بینی شده نوسازی ناوگان است، ادامه داد: از سال ۹۰ به بعد به دلیل محدودیت‌های منابع مالی دولت هیچ‌گونه نوسازی ناوگان در کل کشور نداشتیم. بنابراین با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی و افزایش ۳برابری قیمت اتوبوس‌ها که خرید آن برای بخش خصوصی به صرفه نیست، در کنار اینکه شهرداری بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مکلف به برون‌سپاری بوده و منع قانونی در خرید اتوبوس دارد، در بودجه سال جاری مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان بودجه برای نوسازی ۱۵ تا ۲۰ دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده است. اینکه می‌گوییم ۱۵ تا ۲۰ اتوبوس به این دلیل است که میزان و نوع فرسودگی اتوبوس‌ها متفاوت است و قیمت برخی قطعات در پی نوسانات ارزی افزایش روز‌افزونی را تجربه می‌کند.

پایانه اتوبوسرانی به محلی مناسب انتقال می‌یابد 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس یکی از برنامه‌های شهرداری در حوزه حمل و نقل را انتقال محل پایانه عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه قرار گرفتن پایانه در مرکز شهر و کم‌عرض بودن معابر این منطقه، همواره شاهد ایجاد ترافیک هستیم، به همین دلیل تصمیم گرفته شد پایانه به محل مناسبی‌ انتقال یابد.

وی بیان داشت: در همین راستا، یک مکان نیز در جنب پلیس راه پیشنهاد شده و زمین آن هم در اختیار ما قرار گرفته و چنانچه تاییدیه اداره راه را بگیریم می‌توانیم زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پایانه را فراهم کنیم. در واقع خوابگاه شبانگاهی اتوبوس‌ها را به خارج از شهر انتقال می‌دهیم که در پی آن هم ترافیک و آلودگی کاهش می‌یابد و هم در فرآیند جابه‌جایی مسافر تسهیل ایجاد می‌شود.

۳۰۰ دستگاه تاکسی نیازمند نوسازی 

امیریان در ادامه به وضعیت ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: ناوگان تاکسیرانی ما وضعیت بهتری دارد، چراکه بخشی از تولیدات شرکت‌های خودروسازی به تاکسی و ون اختصاص دارد و در سال‌های گذشته نیز این شرکت‌ها به نوسازی تاکسی‌ها اقدام می‌کردند. در حال حاضر ما ۷۸۰ دستگاه تاکسی فعال در شهر داریم که در قالب ۲۵ خط شامل ۱۹ خط داخلی و ۶ خط برون‌شهری اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت خودرو در سال جاری افزایش یافته، بنابراین با مذاکراتی که با اتحادیه تاکسیرانی داشته‌ایم مقرر شده است اقداماتی هم برای اعطای تسهیلات و هم تعدیل قیمت خودرو انجام شود. از این ۷۸۰ دستگاه ۳۰۰ دستگاه نیاز به نوسازی دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه تاکسیرانی ظهور تاکسی‌های اینترنتی است که موجب کاهش مسافر در سطح شهر شده است. ما مخالف تاکسی‌های اینترنتی نیستیم اما متولی این کار و مرجع صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی به استناد ماده ۹ قانون حمل و نقل عمومی، شهرداری‌ها هستند. نهادهای دیگری که این موضوع به آنها واگذار شده چارچوب مشخصی را رعایت نمی‌کنند و بی‌رویه مجوز می‌دهند و هر تعدادی هم متقاضی وجود داشته باشد ثبت‌نام می‌کنند که اقدامی غیراصولی است.

امیریان ادامه داد: از طرفی مردم نیز به استفاده از خودروهای شخصی گرایش پیدا کرده‌اند. این موضوع در کنار افزایش آلودگی هوا و ایجاد ترافیک، موجب کاهش مسافر و در نتیجه کاهش درآمد و انگیزه رانندگان و بخش خصوصی می‌شود که در نهایت عدم توسعه حمل و نقل عمومی را در پی دارد. بنابراین مسوولان در سیاست کلان باید در کنار ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، اقدام به نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کنند.

تسهیلات سازمان حمل و نقل به رانندگان اتوبوس‌ 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس با بیان اینکه متناسب نبودن درآمد و هزینه نگهداری اتوبوس‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است، افزود: با توجه به اینکه اتوبوس‌ها تولید برندهای خارجی هستند و قطعات مورد نیاز وارداتی بوده و در پی نوسانات قیمت دلار افزایش یافته، و از سویی درآمد بهره‌بردار اتوبوس به ریال محاسبه می‌شود و سالانه درصد کمی افزایش می‌یابد، بنابراین سازمان سازمان حمل و نقل ناچار است به اتوبوس‌ها کمک کند تا فعال بمانند. به طور مثال در سال جاری به هر اتوبوس مبلغ یک میلیون تومان برای کمک به هزینه بیمه‌نامه اعطا شد. این درحالی است که در سال‌های گذشته دولت یارانه‌ای نیز به این بخش اختصاص می‌داد که در سال‌های اخیر قطع شده است.

وی به دیگر اقدامات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: استانداردسازی و رفع نواقص ایستگاه‌های سی‌ان‌جی و ساماندهی سایبان‌های ایستگاه‌های سطح شهر که بر اساس طرح‌های جدیدی احداث خواهد شد از جمله اقداماتی است که هر میزان اعتبار اختصاص یابد امسال انجام خواهد شد.

اجرای طرح بی‌آرتی شهرقدس- تهران نیازمند هماهنگی‌های جدید است 

وی با اشاره به طرح احداث بی‌آرتی شهرقدس- تهران، عنوان کرد: با پیگیری‌های نماینده شهرقدس، شهریار و ملارد در سال ۹۶ در نشستی با حضور شهرداران شهرهای غرب استان تهران و شهرداری منطقه ۲۱ تهران مقرر شد خط بی‌آرتی محور آزادی از طریق جاده مخصوص تا تقاطع کاروانسراسنگی ادامه یابد و ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای غرب استان از جمله شهر قدس مسافران را به مقصد ایستگاه‌های تعیین شده در طول این خط بی‌آرتی برسانند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس اجرای این طرح را هم به نفع مردم، هم شهرداری قدس و هم شهرداری تهران دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح دیگر نیازی نیست تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ما تا پایانه آزادی تردد کنند و از طرفی تردد این حجم از خودرو در محدوده شهرداری تهران کاهش می‌یابد که محاسن زیادی از جمله کاهش ترافیک و آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. اما به دلیل تغییر مدیریت شهرداری تهران باید هماهنگی‌های جدیدی صورت بگیرد تا این طرح وارد فاز عملیاتی شود که مسوولان امر پیگیر آن هستند.

جابجایی روزانه ۴۰ هزار مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی 

امیریان در ادامه به ارائه آمار و ارقام مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی شهرقدس پرداخت و گفت: تعداد ۱۰۹ دستگاه اتوبوس فعال و ۸ دستگاه مینی‌بوس روزانه ۴۰ هزار مسافر را جابجا می‌کنند. میانگین ناوگان درون شهری ۹ سال، تعداد اتوبوس‌های فرسوده حدودا ۶۰ دستگاه و تعداد خطوط درون‌شهری و برون‌شهری ۵ خط است. همچنین تعداد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که سازمان ساماندهی کرده ۲۵۰ دستگاه است.

وی به ساماندهی سرویس مدارس توسط سازمان حمل و نقل بار و ترافیک شهرداری قدس اشاره کرد و ادامه داد: طی چند سال اخیر کارگروهی شامل شهرداری، فرمانداری، آموزش و پرورش، پلیس راهور، انجمن اولیا و مربیان به نام کارگروه ماده ۱۸ تشکیل شده که سرویس مدارس در آن ساماندهی می‌شود. پیش از این خود والدین و مدارس با بخش خصوصی قرارداد می‌بستند ولی صلاحیت شرکت‌ها و راننده‌ها در جایی تایید نمی‌شد، اما در این کارگروه شرکت‌های این بخش ساماندهی شده‌اند و مجوز شرکت‌ها و راننده‌ها بر اساس شاخص‌های مختلف صادر می‌شود تا خانواده‌ها با خیال آسوده از این سرویس‌ها استفاده کنند.

روزانه ۶۵ هزار مسافر از ناوگان تاکسیرانی استفاده می‌کنند

وی در رابطه با بخش تاکسیرانی نیز گفت: ۷۸۱ دستگاه تاکسی که ۳۰۰ دستگاه آن فرسوده است در ۲۵ خط درون‌شهری و برون‌شهری اقدام به جابجایی روزانه ۶۵ هزار مسافر می‌کنند. همچنین تعداد تاکسی و ون فعال در سرویس مدارس و ادارات ۳۰۰ دستگاه است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری قدس ادامه داد: در حال حاضر خطوط اتوبوس‌های برون‌شهری به مقصد شهرهای کرمانشاه، همدان، حسن‌اباد، کنگاور، هرسین، رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، هشتپر، آستارا، فومن و صومعه‌سرا فعال است. ضمنا خطوطی نیز به سمت شهرهای مشهد، قم و تبریز در حال راه‌اندازی است که اگر استقبال شود سازمان این آمادگی را دارد.

مطالب مرتبط:

۲۴ میلیارد ریال تنها ۲۰ درصد از اقلام ستاد بحران شهرستان قدس را تامین خواهد کرد

خروج از نسخه موبایل