نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

رکورد گرمای جهان در هفته گذشته جابجا شد! زمین در آتش !

رکورد گرمای جهان

اگر فکر می کنید که این هوای گرم بی سابقه فقط گریبانگیر مردم کشور ایران شده است، باید بگوییم که در هفته ی گذشته افراد زیادی در سراسر نیمکره ی شمالی کره ی زمین به خاطر رکورد گرمای جهان تلف شده اند.

اخبار منتشر شده از کشور کانادا حاکی از مرگ ۳۳ نفر در کبک جنوبی، مخصوصا در نزدیکی مونترال به دلیل گرمای بی سابقه ی این منطقه می باشد.

در شمال سیبری و در ساحل اقیانوس شمالگان (منطقه ای که به ندرت آب و هوای آن بررسی می شود)، مدل های هواشناسی نشان می دهند که در تیر ماه امسال دمای هوا از مرز ۳۲ درجه سانتیگراد هم گذشته است، در حالی که میانگین بلند مدت دمای این منطقه در این موقع از سال ۳۲ درجه سانتیگراد بوده است. Nick Humphrey هواشناس این افزایش دما در این منطقه را بی سابقه و باورنکردنی توصیف می کند.

البته با ثبت یک دمای بی سابقه در یک منطقه از زمین نمی توان رکورد گرمای جهان را استنباط کرد، اما وقتی مناطق زیادی در سراسر دنیا با افزایش دمای بی سابقه ای روبرو می شوند، می توان نتیجه گرفت کره ی زمین رو به گرمی می رود. بیایید نگاهی به رکورد گرمای جهان در سرتاسر نیمکره ی شمالی کره ی زمین بیندازیم.

امریکای شمالی

از هفته ی گذشته، جبهه هوای گرم بی سابقه و شدیدی جنوب کانادا و دو سوم از خاک کشور امریکا در سمت شرق این کشور را فرا گرفته است. مساله فقط گرمای شدید نیست، بلکه رطوبت هوا هم در این مناطق بسیار زیاد شده است. این رکورد گرمای جهان داده های جالبی را از خود به جای گذاشته است:

اروپا

گرمای بیش از حد جزیره بریتانیا را در هفته گذشته به آتش کشید. طبق گزارش کانال آب و هوا، این گرمای خفه کننده باعث ترک برداشتن و خم شدن سطح جاده ها و سقف خانه ها شده است.

اوراسیا

در هفته ی گذشته اوراسیا هم با رکورد گرمای جهان درگیر گرمای وحشتناکی شده است:

خاورمیانه

به غیر از گرمای شدیدی که در چند روز گذشته گریبانگر کشور عزیزمان شده است، گویا تمامی منطقه خاورمیانه با گرمای بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کنند. اما در این بین شهر کوچک Quriyat در عمان توانست تا رکورد عجیبی را به نام خود ثبت کند. حداقل دمای این شهر کوچک در هفتم تیرماه به ۴۲٫۶ درجه سانتیگراد رسید که بالاترین حداقل دمای ثبت شده در طول یک شبانه روز در جهان می باشد.

همان طور که می دانید، فعالیت های بشر در تولید گازهای گلخانه ای، تاثیر مستقیمی بر روی افزایش دمای کره زمین داشته اند. در لیست زیر نمونه ای از این دماهای بی سابقه که در طی ۱۵ ماه اخیر در نقاط مختلف دنیا ثبت شده اند را مشاهده می فرمایید:

و اما آخرین رکورد مربوط به کشور خودمان است. هموطنان مظلوم ما در اهواز در تیرماه سال ۹۶ هوای فوق العاده گرم ۵۳٫۷ درجه سانتیگرادی را تجربه کردند که بالاترین دمای ثبت شده در کل تاریخ در بین شهرهای ایران می باشد.

منبع: www.sciencealert.com

خروج از نسخه موبایل