نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

لزوم صرفه جویی آب در فصل گرما

به گزارش خبرشهر ، حجت الاسلام والمسلمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ما گفت : هم زمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه جویى در مصرف آب نام گذارى شده است و «صندوق جهانى طبیعت» WWF بحران کمآبى را دومین بحران بزرگ دنیا طى ۱۰ سال آینده اعلام کرده است.
امام جمعه بخش صفادشت اظهار داشت : بحران کم آبی در کشورهاى آسیایى همچون کشور ما ایران، بیش از دیگر کشورهاى دنیا دیده مىشود چراکه ایران از جهت جغرافیایى در کمربند بیابانى و خشک کره زمین قرار دارد.
وی افزود : بنابر این باید ببینیم اسلام برای عزت ما و عدم محرومیت از نعمتهای الهی چه دستوری میدهد.؟ درقران مىفرماید: «وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»؛ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگیرید و بخورید و بیاشامید ولى زیادهروى نکنید که او اسرافکاران را دوست نمىدارد(اعراف/۳۱) حتى اسرافکاران را از برادران شیطان مىداند: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا؛ إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا»؛ و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راه مانده را ]دستگیرى کن[ و ولخرجى و اسراف مکن، چراکه اسرافکاران برادران شیطان هستند و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است.» (اسرا/۲۶و۲۷) که سرنوشتى جز آتش دوزخ ندارند: «و ان المسرفین هم اصحاب النّار»؛ و همانا اسرافکاران همراهان آتشاند.» (غافر/۴۳) نکته مهم این است که با توجه به وعده عذاب در این آیه، مىتوان اسراف را از گناهان کبیره دانست.
حسینی در ادامه با بیان اینکه آیات و روایات زیادی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد که نشان دهنده اهمیت موضوع است گفت : اگرچه وضو گرفتن در آب رودخانهاى باشد.» رسول اکرم(ص) درجایى دیگر فرمودند: «براى وضو یک مد (سهچهارم لیتر) و براى غسل یک صاع (۳ لیتر) آب کافى است و بهزودى بعد از من مردمى مىآیند که این مقدار آب را ناچیز مىشمارند پس آنها برخلاف سنت و روش من عمل مىکنند درحالى که آنکسىکه بر سیره و روش من ثابتقدم باشد در بهشت برین در کنار من مىباشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی تصریح کرد :با کاهش میزان بارندگی ها نزولات جوی و رحمت الهی لزوم صرفه جویی مردم فرهیخته خصوصا کشاورزان عزیز و زحمتکش صفادشت بیش از پیش مهمتر بوده و امیدوارم بتوانیم از این بحران با موفقیت عبور کنیم.
امام جمعه صفادشت در پایان افزود : از مسولین میخواهم با جلوگیری از انشعابات غیر مجاز نگذارید مردم از بی آبی رنج بکشند و تأمین آب شرب مردم اولویت اصلی آنها باشد .
لازم به ذکر است یکم تا هفتم تیرماه به هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.

 

خروج از نسخه موبایل