نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

قدس یکی از متراکم‌ترین شهرهای استان تهران است/ قدس به‌زودی تبدیل به پارکینگی عظیم می‌شود

به گزارش خبرشهر، نقی علی‌وند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهر قدس اظهار کرد: قدس یکی از کوچک‌ترین و متراکم‌ترین شهرهای استان تهران است شهری با ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و رشد فزاینده جمعیت علاوه بر کمبودهای بسیار در زیرساخت‌های مختلف به‌زودی با کمبود زمین هم مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: در این میان افزایش آپارتمان‌سازی طی سال‌های گذشته، عدم مهندسی‌سازی در معابر و اصول شهری و افزایش جمعیت مشکل دیگری به معضلات قدس اضافه کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قدس تصریح کرد: مشکل پارکینگ در این شهر مربوط به یکی دو سال گذشته نیست اما متأسفانه اقدام قابل توجهی از سوی مسؤولان شهری و شهرستانی برای رفع این معضل انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از ساختمان‌ها بدون رعایت قوانین و بدون داشتن پارکینگ مجوز ساخت و پایان کار می‌گیرند و تعداد پارکینگ‌های عمومی سطح شهر نیز به تعداد انگشتان دست است این وضعیت برای شهری که ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و شهری صنعتی است و روزانه تعداد بسیار زیادی نیروی کار به شهر وارد می‌شوند و با توجه به حدود ۲۰ هزار دانشجویی که در دانشگاه آزاد این شهر درس می‌خوانند چیزی نزدیک به فاجعه است و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا قدس به‌زودی تبدیل به پارکینگی عظیم شود.

علی‌وند گفت: از طرفی معابر قدس نیز ظرفیت پارک خودرو را ندارند زیرا اکثر این معابر برخلاف قوانین شهرسازی استاندارد نیستند و با پارک خودرو در دو سوی معابر عملاً فضا برای عبور تنها یک خودرو سواری کوچک در معابر باقی می‌ماند.

وی ادامه  داد: همین امر در زمان‌های بحران مشکلات را چند برابر می‌کند چنانکه در پاییز و زمستانی که گذشت در شب‌های زلزله ترافیک‌های وحشتناک شهروندان را کلافه کرد و در زمان بارش برف سنگین خودروهای برف‌روب نتوانستند به دلیل پارک خودروها در معابر ارائه خدمات کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قدس اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات جای پارک درگیری‌هایی است که همواره به شهروندان به وجود می‌آید که حتی کار به زد و خورد و دخالت نیروی انتظامی می‌رسد.

وی بیان کرد: اهمیت احداث پارکینگ‌های طبقاتی عمومی می‌تواند به کاهش سفرهای سرگردان ناشی از جستجوی محل پارک، کاهش مسافت طی شده و زمان سفر با کم شدن سفرهای سرگردان و افزایش سرعت سفر، عدم استفاده از معابر محلی و ایستگاه‌های برای پارک کردن خودروهای شخصی، کاهش تصادفات ناشی از جست‌وجو برای محل پارک در معابر و سفرهای سرگردان و تصادفات ناشی از برخورد خودروهای در حال حرکت با وسایل نقلیه پارک شده در معابر، کاهش آلودگی هوا و صدا با حذف عوامل آلودگی مثل کم و زیاد شدن سرعت خودروها، حرکت منقطع خودروها در اثر ترافیک و سر و صدای ناشی از بوق خودروها در ترافیک که متأسفانه این کاربری‌های بسیار مهم از نگاه مدیریتی در اکثر شهرها محروم مانده است.

علی‌وند در پایان متذکر شد: سختگیری شهرداری در رعایت قانون وجود پارکینگ در ساختمان‌سازی، احداث چندین پارکینگ طبقاتی و رعایت نکات ترافیکی می‌تواند تا حدودی از بروز فاجعه پارکینگ در قدس جلوگیری کند به شرطی که این نکته که زمان به سرعت می‌گذرد و فرصت‌ها از دست می‌روند فراموش نشود.

خروج از نسخه موبایل