نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

اندیشه‌محوری و ایده‌سازی در سازمان نظام مهندسی ضروری است

به گزارش خبرشهر، محمد محمودی شاه‌نشین در همایش تخصصی زلزله و مدیریت ریسک و بحران که در محل سالن شهید کافی شهرستان شهریار با حضور نمایندگان مجلس، فرماندار و اعضای شوراهای شهر و روستا ومسئولان شهرستان برگزار شد با اشاره به لزوم حرکت جوانان در مسیر رشد علمی و فرهنگی اظهار داشت: نکات مختلف و کلیات و جزئیات مسائل مربوط به حوزه حوادث و بحران‌ها در بسیاری از همایش‌ها، جلسات و گردهمایی‌ها بیان شده و مشکلات موجود نیز مورد بررسی قرار گرفته، امروز همه باید تلاش کنیم که مدیریت سیستمی و یکپارچه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مهندسان وظیفه دارند با حرکت در مسیر صحیح و بر پایه قوانین و مقررات و به دور از هر گونه کم کاری موجبات اطمینان و اعتماد مردم را نسبت به ساخت و سازها فراهم کنند و در این راه کاهش تخلفات می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس عنوان کرد: برخی ریزه‌کاری‌ها و عدم رعایت صحیح قوانین اجرایی ساخت و ساز باعث رخدادهایی مخربی می‌شود که غیر قابل مدیریت است همان‌طور که در زلزله اخیر کرمانشاه در مسکن‌های مهری که تخریب شد این موضوع اتفاق افتاد.

محمودی شاه‌نشین تصریح کرد: امروز مهندسان و سازمان نظام مهندسی بیش از گذشته به سمتی قدم بردارند که اندیشه‌محوری و ایده‌سازی را مدنظر داشته باشند که اگر از این مهم غافل شوند به طور حتم مشکلات زیادی بروز می‌کند.

سازمان نظام مهندسی با اهتمام بیشتری نظارت بر روند ساخت و سازها داشته باشد

قلی‌الله قلی‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم مدیریت بحران اظهار داشت: به اهمیت مدیریت بحران به ویژه زلزله با توجه به گسل‌های موجود در کشور واقف نشده‌ایم.

وی افزود: در حوزه مدیریت بحران ساختار لازم را نداریم هر چند در وزارت کشور این مجموعه وجود دارد ولی وجود یک حرکت سیستمی، منظم و منسجم در حوزه مدیریت بحران وجود ندارد و در زمان بروز رخدادهایی که نیاز به مدیریت بحران دارد هر دستگاه و مجموعه‌ای ساز خود را می‌زند و کار تشکیلاتی در حوزه بحران شکل نگرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در مورد علوم مربوط به زلزله شناسی و غیره متخصصان برجسته‌ای داریم افزود: باید خود را برای شرایط بحرانی آماده کنیم تا بتوانیم حوادث غیرمترقبه را آن‌گونه که هست پیگیری کنیم.

قلی‌زاده بیان کرد:امروز باید بیش از گذشته به حوزه ساخت و ساز توجه شود چرا که با شرایط موجود در پایتخت و شهرستان‌های آن و مشکلاتی از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز، معابر غیرکارشناسی، در هم تنیدگی ساختار شهری در صورت بروز بحران کم‌ترین خدمات را می‌توانیم ارائه دهیم از این رو سازمان نظام مهندسی باید اهتمام بیشتری جهت نظارت بر روند ساخت و سازها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید به فکر پیشگیری باشیم و این امر وظیفه‌ای است که بر عهده همه ما است، دولت در حوزه اجرایی و مجلس در حوزه تقنینی باید همراهی کنند تا ساختار سیستمی مدیریت بحران به صورت منسجم شکل بگیرد.

 

منبع: تسنیم

خروج از نسخه موبایل