نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ضرورت مشارکت همگانی در بهسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده

به گزارش خبرشهر، مسعود مختاری، در رابطه با برنامه های اجرایی در سطح شهرستان، اظهار کرد: شهرقدس یکی از شهرهای متراکم به لحاظ جمعیتی در استان تهران است و با جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر در مساحت ۲۷۰۰ هکتاری که بخشی از آن در حریم قرار گرفته است؛ بخشی از این حریم ها از جمله معادنی که از قبل فعالیت می کردند و بخشی در خطوط راه آهن واقع شده و بخش دیگر در محدوده محورهای مواصلاتی فتح و چیتگر نیز قرار دارد؛در مجموع  مساخت جاهایی که مردم قادر به زندگی کردن هستند، حدود ۱۵۰۰ هکتار می باشد که با کمال تاسف حدود ۲۷۰ هکتار از این بخش، دارای بافت فرسوده و آسیب پذیر است.

وی با اشاره به ضرورت  ایمن سازی و نوسازی ساختمان ها، گفت: زلزله اخیر استان تهران و شهرهای اقماری زنگ خطر را برای همه مسئولان و شهروندان به صدا در آورد و همگان را هراسان کرد؛ چون اگر کمی شدت زلزله بیش تر بود، در اولین لرزش جدی زمین، حدود ۱۵۰ هزار نفر در شهرقدس به صورت جدی آسیب می دیدند که شاید این عدد کمی اغراق آمیز باشد.

شهردار قدس افزود : ما نباید منتظر یک معجزه باشیم یا انتظار اینکه دولت یک پول کلانی را برای شهرقدس در نظر بگیرد، شهروندان شهرقدسی باید با مشارکت همگانی بصورت جدی در بخش بهسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده اقدام کنند.

مختاری  با اشاره به لزوم بهسازی بافت های فرسوده خاطرنشان کرد:  دولت تسهیلاتی را در ایام اخیر برای بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته است که  حدود ۱۰۰۰ وام نوسازی برای بافت های فرسوده به شهر قدس اختصاص داده شده که این تسهیلات با مراجعه به شهرداری و بانک ها قابل استفاده است.

وی خاطر نشان کرد: البته ما در جلسه رسمی شورای شهر  پیشنهاد دادیم  مناطقی که در این ۲۷۰ هکتار  بافت فرسوده قرار گرفته اند از جمله بخشی ار محله کاووسیه، ۱۰۰ درصد از عوارض شهرداری معاف شوند که با کمک اعضای شورا شهر  این مصوبه، تصویب شد. در چنین شرایطی که دولت شرایط اعطای تسهیلات از طریق پرداخت وام را فراهم نموده است و شهرداری و شورای شهر هم از عوارض آن می گذرند، همت عمومی شهروندان می تواند مشکل بافت های فرسوده موجود در شهر را برای همیشه برطرف نماید. با توجه به اینکه میانگین درآمد جمعیت شهرقدس از میانگین متوسط هم شاید کم تر باشد اما باید به فکر نوسازی این بافت باشیم.

مدیریت شهری قدس افزود: بیان مسائل و مشکلات شهرقدس شاید صحیح نباشد اما برنامه ریزی هایی از سوی مدیریت شهری برای کاهش این مشکلات صورت گرفته یا در دست اقدام است . از جمله مشکلاتی موجود  بحث هدایت آب های سطحی است که در تابستان بوی بد جوی های آب و در زمستان، آب گرفتگی و تبدیل شدن معابر به تالاب همواره موجبات دل آزردگی شهروندان را فراهم کرده است.

شهردار قدس تصریح کرد: برای رفع این مشکلات و هدایت آب های سطحی، شبکه آب های سطحی در شهر مطالعه و طراحی شده که هم اکنون در حال اجرای آن هستیم و تا کنون حدود ۱۱۰۰ متر از این شبکه با استفاده از لوله های GRP که جز تولیدات ملی کشور می باشد در شهر قدس اجرا شده  و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مختاری در رابطه با اقدامات صورت گرفته شده در حوزه فرهنگی ورزشی شهر گفت: هم اکنون سه فرهنگسرا محله با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در حال احداث می باشند و در آینده ای نزدیک افتتاح و تقدیم مردم شریف شهرقدس خواهند شد.  همچنین دو سالن ورزشی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، شامل سالن خانه کشتی شهرقدس و سالن ورزشی میدان امام حسین(ع) در حال اجرا می باشد ؛البته حدود ۱۸ پروژه بزرگ از این دست در سطح شهر توسط شهرداری قدس در حال احداث  است و امیدوار هستیم که بتوانیم در حداقل زمان ممکن این پروژه ها را به بهره برداری برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  به موضوع  ادارات فاقد مکان های مناسب در شهر  اشاره کرد و گفت: شهرداری قدس در راستای ارایه خدمات بهینه به شهروندان جهت اسقرار  بعضی از ادارات خدمات رسان که فاقد مکان مناسب و زمین و هم چنین فاقد ساختمان هستند همکاری لازم را داشته است.

شهردار قدس در خصوص پل ورودی شهرقدس یادآور شد: طی پیگیری های مستمر شهرداری از فرماندار شهرستان و اعضای شورای اسلامی و نماینده مجلس، نتیجه مطلوبی در راستای تکمیل پل ورودی شهرقدس از سمت فتح بعمل آمده است. دو دهنه از پل چندین سال اتصال پیدا نکرده بود که با کمک مالی شهرداری و شورای اسلامی شهر، حدود ۲ میلیارد تومان در جهت تکمیل پل تخصیص داده شد و در حال حاضر در مراحل انتهایی احداث پل هستیم که اگر برف و سرما پیش نمی آمد، حتما عملیات آسفالت آن انجام و به بهره برداری می رسید و مردم پس از ساالها انتظار از آن استفاده می کردند.

منبع: شهرداری شهرقدس

خروج از نسخه موبایل