نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

طرح الزامات بودجه سال 97 شهرداری قدس تصویب شد

به گزارش خبرشهر، بنفشه رفیعی با بیان این خبر گفت : با عنایت به سیاستهای کلی نظام، ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به ویژه در حوزه محیط زیست ، مسکن، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، آمایش سرزمین بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و بخشنامه بودجه شهرداریها، لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قدس با اولویت بخشیدن به موارد ذیل و با رعایت کلیه قوانین و مقررات و اسناد بالادستی با توجه به رویکردهای رشد “درون زا ” ، “برون گرا” ، “دانش بنیان”، “عدالت محور” ، و ” مردمی” و منطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی  ارائه شد.

وی افزود :تقویت، انضباط و شفافیت مالی و مدیریت بهینه منابع و مصارف، توجه ویژه به مسأله آلودگی هوا و راه حل های فنی، زیست محیطی، ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی با تأکید بر توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی و تکمیل ناوگان اتوبسرانی و تاکسیرانی، صیانت و حفاظت از باغات در محدوده و حریم شهرقدس و گسترش سرانه فضای سبز، بازآفرینی و بهشازی بافتهای فرسوده شهری، ارتقاء سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر از طریق واگذاری امور تصدی گری به مردم با استفاده از مشارکت سازمانهای مردم نهاد و تشکل های تخصصی، فراهم ساختن زمینه حضور و مشارکت فعال بخش خصوصی از طریق تسهیل سرمایه گذاری، برون سپاری و واگذاری پروژه های نیمه تمام و استفاده از ظرفیت های توانمدی های بخش های خصوصی و تعاونی برای اداره مجموعه ها و اماکن در حال بهره برداری، بهره گیری حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمند سازی در اجرای وظائف و مأموریت ها و بهره برداری بهینه از فرصت های اقتصاد دانش بنیان، کسب و کارهای نو از مهمترین اصول این طرح می باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قدس اظهار داشت : همچنین با توجه به شرایط اقتصادی به منظور استفاده بهینه از منابع محدود و صرفه جویی در هزینه ها نسبت به تنظیم بودجه واقع بینانه در چارچوب بودجه ریزی عملیاتی لایحه مذکور در سه بخش راهبردها و خط مشی های اساسی با رعایت بخشنامه ابلاغی وزارت کشور، سیاست های اجرایی والزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷و لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۷ در ۴ فصل به شرح ذیل به همراه پیوسته های بودجه  اقدام شد:

بخش اول: راهبردها و خط مشی های اساسی با رعایت بخشنامه ابلاغی وزارت کشور

بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قدس بایستی در جهت بهبود و ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی در شهر تهیه و تنظیم گردد. از این رو لازم است مناسب ترین بودجه با رعایت راهبردها و خط مشی های اساسی زیر تدوین گردد:

۱- ایجاد درآمد پایدار با استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی

۲- شفافیت مالی در بودجه، کاهش هزینه های غیرضروی و صرفه جویی در مصارف با استقرار خزانه واحد(خزانه شهر)

۳- اصلاح نظام اداری در جهت افزایش کارایی و کوچک سازی شهرداری، سزمانها، موسسات وابسته از طریق توانمند سازی و افزایش بهره وری انها.

۴- برنامه ریزی جهت ادغام شرکتهای با حوزه فعالیت مشترک

۵- ساماندهی طرح تملک دارایی سرمایه ای با اولویت بندی پروژها

۶- تدوین بودجه با مشارکت سازمانهای مردم نهاد و تشکل های تخصصی

بخش دوم: سیاست اجرایی و الزامات تدوین لایحه و بودجه سال ۱۳۹۷

سیاستهای اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در سه بخش منابع، مصارف و مدیریت عملکرد عبارتند از:

۱- منابع:

۱-۱ – افزایش و تقویت سهم درآمدهای مستمر و پایدار به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار

۱-۲- تعریف درآمدهای پایدار جدید (با تشکیل کارگروهی در شورای شهر، کمیسیون زیربنایی)

۱-۳- اصلاح و تقویت فرآیند وصول منابع موجود درآمدی

۱-۴- پیش بینی درآمدها در سال ۱۳۹۷ متناسب با میانگین رشد درآمدها در پنج سال گذشته در صورت نیاز به تصویب درآمدها بیش از میزان فوق ، دلایل و توجیهات آن به شورا ارائه گردد.

۱-۵- پیش بینی بهاء ارائه خدمات ارائه شده از سوی شهرداری همچون آرامستان و…. تا سقف قیمت تمام شده

۱-۶- پیش بینی ساز و کار مناسب جهت اجاره دادن یا خرید و فروش املاک و مستقلات شهرداری و استفاده بهینه به منظور افزایش درآمد های پایدار

۲- مصارف:

۱-۲- کاهش هزینه ها در وظایف غیر ذاتی و غیرضروری شهرداری قدس

۲-۲- مدیریت بهینه و کاهش میزان کمک های شهرداری

۳-۲- کاهش تصدی گری ها و کاهش اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای از طریق واگذاری و برون سپاری به بخش خصوصی در پروژه ای نیمه تمام و اماکن در حال بهره برداری

۴-۲- کاهش اتکای سازمانهای تابعه شهرداری به منابع شهرداری نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۵ به میزان ۱۰% به طوریکه ۵% از این کاهش اتکا به منابع شهرداری از طریق کاهش هزینه های شرکت تأمین شود. منابع آزاد شده حاصل از این صرفه جویی صرف فعالیت های عمرانی یا توسعه آن سازمان گردد.

۵-۲- در مواردی که قانون گذار در مورد مصرف برخی از درآمدهاتعیین تکلیف نموده شهرداری مکلف است درآمد را در محل خود هزینه نماید.

۶-۲- پیش بینی هزینه های نگه داشت شهر با توجه به مدیریت هزینه بهای تمام شده و تأکید بر تعمیر و نگه داری پیشگیرانه در پروژه های نگه داشت ابنیه فنی با رعایت صرفه جویی و پرهیز از موازی کاری

۳- مدیریت عملکرد:

۱-۳- توجه ویژه به حسابرسی و اصلاح گردش عملیات مالی منطبق با استانداردهای حسابرسی و اخذ گزارشات مطلوب

۲-۳- رعایت الزامات نظام فنی و اجرایی شهرداری و اولویت بندی طرح ها و پروژه ها با تأکید بر طرح ها و پروژه های نیمه تمام و پیش بینی اعتبار مورد نیاز پروژه های نیمه تمام موجود تا مرحله اتمام و بهره برداری

۳-۳- تمرکز زدایی از مناطق و توجه به سیاست های ناحیه محوری و محله محوری با تأکید بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهر

۴-۳- توجه به عدالت و توازن در شهر از طریق کاهش فاصله بین مناطق مختلف شهری، در دسترس وتوزیع امکانان و توسعه مناطق کم تر برخوردار با در نظر گرفتن ملاکهایی چون انباشت فعلی سرمایه های فیزیکی ، طبیعی و جمعیت

۵-۳-  تهیه برنامه بلند مدت ۲۰ساله با توجه به برنامه میان مدت و بلند مدت و توجه به عملیاتی نمودن برنامه ۲۵ ساله شهرداری قدس و پرهیز از پیش بینی اعتبار برای پروژه های خارج از الزامات برنامه ۲۵ ساله بر آماده سازی برنامه ۲۵ ساله

۶-۳-استفاده از تولیدات ایرانی و پرهیز از خرید کالا ها و خدمات خارجی صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات

۷-۳- هرگونه برون سپاری و واگذاری امور به بخش خصوصی در چارچوب قوانین و مقررات منوط به تعیین تکلیف منابع موجود اعم از نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات باشد به نحوی که هزینه برون سپاری بار مالی مجددی را علاوه بر فعالیت قبل به شهرداری تحمیل نکند و باعث کاهش هزینه ها گردد.

۸-۳- پیش بینی اعتبارات موضوع مواد ۱۶ و ۱۷ شهرداری حداکثر معادل یک درصد بودجه هزینه ای مجاز است.

۹-۳- هرگونه به کارگیری نیروی انسانی ، تبدیل وضعیت استخدامی تحت هر عنوانی در شهرداری، سازمانها و یا شرکتها با رعایت ماده ۵۴ قانون شهرداری ها که برای شهرداری بار مالی جدید ایجاد می کند باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد و با اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت کشور انجام گیرد.

بخش سوم: لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قدس در ۴ سرفصل به همراه پیوست های بودجه شهرداری قدس مکلف است ضمن رعایت راهبردها و رویکردها و الزامات، تکالیف بودجه و ضوابط مالی لایحه پیشنهادی بدجه سال ۱۳۹۷ را حداکثر تا      در چارچوب و ساختار محتوایی مشتمل بر سرفصلها به همراه پیوست ۴ با رعایت توضیحات زیر به شورای اسلامی شهر قدس ارائه نماید.

الف-سرفصل های لایحه بودجه

۱- منابع: شامل درآمدها، واگذاری دارایی های مالی و واگذاری دارایی های سرمایه ای

۲- مصارف: در تفکیک های سه گانه ارائه شود

الف) به تفکیک اعتبارات هزینه ای ، تملک دارایی های سرمایه ای، تملک دارایی های مالی

ب) به تفکیک مأموریت، برنامه، خدمت، طرح و پروژه

ج) به تفکیک واحدهای اجرایی

۳- بودجه سازمانها: مشتمل بر منابع و مصارف کلیه سازمانهای وابسته به شهرداری قدس

ب) پیوستها:

۱- ارائه گزارش عملکرد بودجه سال ۱۳۹۵ (براساس تفریغ بودجه) و عملکرد ۹ ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری قدس

۲- ارائه گزارش جامع از عملکرد ۹ ماهه تبصره های بودجه سال ۱۳۹۶ به همراه مستندات و دلایل مأموریتها و ظائف انجام نشده و اثرات ناشی از آن در مصارف بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷

۳- فهرست پیشنهادی دارایی ها شامل اموال و املاک قابل فروش پیش بینی شده در بخشنامه منابع بودجه سال ۱۳۹۷ به همراه مشخصات کامل و براورد ارزش اولیه آنها

۴- فهرست برنامه های سرمایه گذاری و مشارکت و میزان مشارکت مالی و نوع آنها

۵- فهرست پروژه های نیمه تمام شناسایی شده شهرداری قدس که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند. امنایی

۶- فهرست اماکن در حال بهره برداری شناسایی شده شهرداری قدس که قابلیت واگذاری به سازمانهای مردم نهاد، اداره به صورت هیئت یا واگذاری به مدیریت محلی را دارند.

 

منبع: شورای شهرقدس

خروج از نسخه موبایل