نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وابستگی خود به شهریه را کم کنند/تحول در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تحول در کشور منجر خواهد شد

به گزارش خبرشهر، دکتر محمدصادق ضیائى با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است و مقدرات یک کشور را دانشگاه رقم می زند، گفت: با توجه به این فرمایش، رسالت و اولویت دانشگاهیان به طریق اولی درک خواهد شد.

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه ها – که در مناصب کشور تصدی امور را برعهده می گیرند – باید طبق این الگو تربیت شوند، اضافه کرد: علم ابزار می سازد و ایمان هدف می سازد، علم سرعت می بخشد و ایمان جهت. بنابراین خروجی هر دانشگاهی باید تلفیق این دو مجموعه باشد.

دکتر ضیائی با تاکید بر اینکه دانشگاه با دو بال علم و اخلاق پرواز می کند، گفت: هرکدام از این دو بال به تنهایی نمی‌تواند اثرگذار باشد. درواقع علم نیز باید علم نافع باشد؛ علمی که در راستای تحقق اهداف نظام ارزشی حاکم بر جامعه باشد.

وی افزود: نخبگان کشور باید در راستای نظام ارزشی متعالی اسلام، تقویت شده و ابزار لازم در اختیار آنها قرار گیرد چرا که سرعت به تحقق اهداف یک کشور به دست آنها رقم می خورد. بنابراین اگر خروجی دانشگاه ها دچار مشکل باشد، نمی توانیم به سرمنزل مقصود برسیم.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همه در یک کشتی هستیم باید برای حرکت سالم و رو به رشد آن تلاش کنیم، گفت: ناخدای این کشتی مقام معظم رهبری هستند و دارای اقتدار بسیار زیادی بوده و با هر فرمایش ایشان، برنامه ریزی های دشمنان با شکست مواجه می شود و این بزرگترین نعمتی است که در اختیار داریم و این فرصت را باید مغتنم بشماریم.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان دانشکده های علوم انسانی و فنی مهندسی واحد شهریار، تصریح کرد: نباید تنها به شکل و تجهیزات دانشگاه ها بسنده کنیم بلکه محتوای سازمان ها که افراد هستند، از اهمیت بیشتری برخوردارند. این افراد هستند که باید درست جذب و پرورش داده شوند تا با استفاده از تجهیزات دانشگاه به اهداف برنامه‌ریزی‌شده دست پیدا کنند.

دکتر ضیائی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت دانشجویی کشور تقلیل یافته است، گفت: باید در این شرایط با استفاده درست از امکانات، محدودیت ها را مدیریت کرده و در جهت تحقق اهداف دانشگاه همراه و همدل باشیم.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه دارای زیربنای گسترده و امکانات فراوان است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای خانواده بزرگ ۱۰۰هزار نفری است. بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. درواقع می توان گفت این دانشگاه دارای ۲۰ میلیون مخاطب است که بالغ بر یک‌چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً نیمی از بار آموزش عالی کشور را برعهده دارد، گفت: از این رو دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به حمایت دارد. این موضوع تاثیر این دانشگاه را به خوبی نشان می دهد. بنابراین در این دانشگاه نیاز به یک مدیریت دقیق و استفاده حداکثری از حداقل منابع داریم تا سازمانی بهره‌ور و کارآ داشته باشیم و در این زمان با هدایت داهیانه جناب آقای دکتر ولایتی و جناب آقای دکتر رهبر باید به این مقصود نائل آییم زیرا در غیر این صورت خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی دچار آسیب اجتماعی می شود.

دکتر ضیائی با تاکید بر اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید وابستگی خود به شهریه دانشجویان را کم کنند، افزود: واحدها باید بتوانند از فضاها و امکانات خود به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای حدود ۳۰هزار عضو هیات علمی و ۵۰۰هزار دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد است، گفت: این مجموعه یک اتاق فکر بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد که باید از آن بهره کافی برد.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با این ظرفیت و پتانسیل، باید طرح های ملی را اجرا کند چرا که پتانسیل لازم در این دانشگاه وجود دارد و ما باید با یک برنامه‌ریزی بهینه به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص نیازها، امکانات و تبیین استراتژی ، سه موضوع مهم است، گفت: اگر این سه مولفه به خوبی در سازمان ها شناسایی و منطبق شوند، کاستی های سیستم به حداقل خواهد رسید و در غیر این صورت منابع را از دست می دهیم.

تحول در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تحول در کشور منجر خواهد شد

دکتر ضیائی با بیان اینکه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به مباحث مهمی ازجمله توسعه شرکت های دانش بنیان، اصلاح هرم هیات علمی، توانمندسازی نیروی انسانی و… توجه ویژه ای شده است، گفت: اگر این مسائل مورد توجه جدی واقع شود و ابلاغیه های مرتبط عملیاتی شوند حرکت اصلاحی دانشگاه با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً در تمامی نقاط کشور دارای واحد دانشگاهی است و تحول و حرکت در این واحدها، به تحول و حرکت در کشور منجر خواهد شد.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید در دانشگاه از نیروهای متعهد و ارزشی که متعهدانه اداره امور را به دست می گیرند و در تحقق فرمایش امام راحل” کارخانه آدم‌سازی” نقش موثر دارند، استفاده کرد.

دکتر ضیائی با تاکید بر اهمیت حرکت رو به جلوی مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما نباید در گذشته و بررسی های آن بمانیم ، بلکه امکاناتی که امروز در دست داریم را مغتنم شمرده و از آنها برای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه دانشگاه بهره بگیریم.

منبع: دانشگاه آزاد اسلامی

خروج از نسخه موبایل