نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

ساخت‌وسازهای غیرمجاز عامل اصلی تلفات در زلزله است

به گزارش خبرشهر، سیدمهدی محمدی عصر امروز در جلسه مدیریت بحران شهرستان قدس که با حضور همه‌ رؤسای ادارات شهرستان و اعضای بیست‌گانه کمیته بحران در محل فرماندار قدس برگزار شد اظهار داشت: این زلزله به ‌نوعی یک زنگ هشدار و مانوری برای مردم و دستگاه‌ها و مسئولان بود، که در این فرصت پیش‌ آمده برای آمادگی و نیز جدی گرفتن اصول پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله احتمالی تصمیم جدی اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه حفاظت از جان و مال مردم وظیفه تمام دستگاه‌های متولی است افزود: متأسفانه در هنگام زلزله بیشتر آسیب و خسارت‌ها ناشی از عدم آموزشی کافی به شهروندان و واکنش‌های نامناسب است که سبب افزایش خسارات می‌شود.

فرماندار قدس با تأکید بر اینکه مردم باید بتوانند اصول اولیه و اساسی مقابله با زلزله را بیاموزند تصریح کرد: دولت به‌ تنهایی نمی‌تواند عمل کند و در این ‌بین نهادهای مدنی، تشکل‌های مردمی و سایر دستگاه‌های متولی نیز باید وارد کار شده و به وظایف خود عمل کنند.

محمدی ادامه داد: عدم کنترل بحران و آسیب‌های روانی پس از زلزله از موارد بسیار مهّمی است که در ۲ ساعت اول پس از زلزله باید اجرایی شود که سوق دادن مردم به سمت مکان‌های امن و اسکان آن‌ها در خارج از بافت مسکونی بخشی از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما ملزومات اولیه را هم در این شهر نداریم خاطرنشان کرد: در این راستا تمام ادارات خدماتی از جمله شهرداری و بخشداری وارد عمل شده‌اند و در حال تهیه ملزومات اولیه امداد و نجات و کمک‌رسانی هستند.

فرماندار قدس همچنین با بیان اینکه تعدد سوله در این شهرستان از نقاط مثبت آن است افزود: خوشبختانه سوله‌های زیادی در سطح شهرستان وجود دارد که در هنگام زلزله و پس آن می‌تواند به محل امنی برای استقرار و اسکان شهروندان مبدل شود.

محمدی با اشاره به اینکه عمده تلفات در این شهرستان بی‌تردید به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز خواهد بود اظهار داشت: شهرداری باید با نظارت بیشتری وارد عمل شده و با قاطعیت از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آورد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه هلال‌احمر هنوز در شهرستان قدس مستقر نشده است بیان کرد: هلال‌احمر یکی از بازوان پرقدرت در کنار سایر اعضای کمیته بیست‌گانه مدیریت بحران و امداد و نجات است که باید هرچه سریع‌تر اقدامات استقرار آن‌ها در شهرستان قدس مهیا شود.

در ادامه سرهنگ فیاض الهیاری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس اظهار داشت: خوشبختانه سپاه با در دست گرفتن مرمّت بیش از یک هزار و ۹۷۰ روستا در استان زلزله‌زده کرمانشاه تجربه‌های بسیاری را در مواقع بحران کسب کرده است.

وی افزود: در شهرستان قدس نیز باید به تعداد خانواده‌های این شهر و جمعیت موجود نسبت به ایجاد محل اسکان چادر اقدام کرد که پس از زلزله تمامی افراد به این محل‌ها هدایت شوند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس در پایان با تأکید بر تقویت نیروهای امداد و نجات شهرستان تصریح کرد: تأمین مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و مخزن‌های آب موردنیاز از دیگر مواردی است که باید در زمان بحران با دسترسی آسان در اختیار مردم قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل