نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

۳۲ نماینده به‌مجلس‌ اضافه می‌شوند

به گزارش خبرشهر،‌براساس طرحی که در کمیسیون شوراها و امور داخلی نهایی شده و آن‌طور که یکی از اعضای کمیسیون شوراها خبر داده قرار است طرح افزایش ۳۲کرسی به تعداد صندلی‌های بهارستان در مجلس یازدهم پس از بررسی لایحه بودجه سال ۹۷در دستور کار صحن علنی بهارستان قرار بگیرد.

با رأی مجلس به افزایش ۳۲کرسی به صحن بهارستان، شمار نمایندگان مجلس آتی از ۲۹۰نماینده به ۳۲۲نماینده افزایش خواهد یافت. پیش‌تر اما کمیسیون شوراها اعلام کرده بود که افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی به مجلس به موافقت وزارت کشور رسیده و به کارشناسان شورای نگهبان نیز اعلام شده است.به‌نظر می‌رسد تأمین بار مالی طرح ازجمله دلایل کاهش عدد ۴۰به ۳۲نماینده است.

محمدمحمودی‌شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره چگونگی تعیین عدد ۳۲نماینده ، می‌گوید: ۳۲نماینده براساس جمعیت کشور تعیین شده است یعنی به ازای افزایش ۲۵۰هزار نفر جمعیت به یک حوزه انتخابیه، یک نماینده به تعداد نمایندگان آن حوزه در بهارستان اضافه خواهد شد. نماینده شهریار ادامه می‌دهد:عدد ۲۵۰هزار نفر یک نماینده عدد تقریبی است که مورد تأیید همه مجامع نمایندگان استان‌ها قرار گرفته است چرا که در برخی استان‌ها چون یزد این عدد به ازای ۱۸۰هزار نفر یک نماینده است و در برخی دیگر از استان‌ها چون تهران این عدد ۴۵۰هزار نفر است.

او می‌گوید: به‌رغم این اشکالات از آنجا که نمی‌توان شمار نمایندگان استانی را کم کرد در مذاکرات کمیسیون شوراها به ازای هر ۲۵۰هزار نفر یک نماینده، مورد توافق اکثر نمایندگان واقع شد و نماینده دولت هم در پی این موافقت وعده تأمین بار مالی طرح را داده است.

محمودی شاه نشین با یاد آوری مجدد اینکه مجامع استانی نمایندگان طی ماه‌های اخیر به کمیسیون شوراها آمده‌اند و نظرات‌شان را درخصوص افزایش تعداد نمایندگان اعلام کرده‌اند، تأکید می‌کند: به‌واسطه این همفکری و همنظری افزوده شدن ۳۲نماینده به مجلس بعدی مورد توافق همه نمایندگان است.

او می‌افزاید: افزایش تعداد نمایندگان بر مبنای افزایش جمعیت ایران از سوی کمیسیون شوراها به‌زودی به صحن بهارستان ارجاع داده خواهد شد و با توجه با اخذ موافقت ضمنی نمایندگان این طرح در اسفند ماه۹۶و نهایتا فروردین‌ماه سال ۹۷تصویب خواهد شد چرا که عزم مجلس اجرایی شدن آن در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند‌ماه ۹۸است.

براساس اصل ۶۴ قانون اساسی، هر ۱۰ سال یک‌بار امکان افزایش ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس وجود دارد. برای آخرین‌بار دولت اصلاحات در سال ۷۸برای افزایش تعداد نمایندگان لایحه‌ای به مجلس فرستاد و با رأی نمایندگان وقت، تعداد نمایندگان مجلس به۲۹۰نفر افزایش یافت. اما از آن زمان تاکنون یعنی قریب به ۱۸سال پیش این عدد تغییری نکرده است.

البته در سال ۸۸ نمایندگان مجلس لایحه دولت دهم در این‌باره را رد کردند.منتقدان لایحه افزایش تعداد نمایندگان در مجلس هشتم معتقد بودند در این لایحه برخی استان‌ها از افزایش نمایندگان محروم مانده بودند.

در همین راستا نماینده شهریار با اشاره به تأکید قانون بر تنظیم لایحه‌ای از سوی دولت در زمینه افزایش تعداد نمایندگان می‌گوید: دولت در زمینه افزایش تعداد نمایندگان پیش نویس لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده است اما طرح مجلس در این راستا دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر است و در همین راستا نماینده دولت نیز موافقتش را با طرح مجلس اعلام کرده و از طرف دولت وعده تأمین هزینه‌ها را داده است.

طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس آینده مخالفانی هم داردکه دلیل مخالفتشان تحمیل بار مالی به دولت است.از جمله این مخالفان احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم است. او با بیان اینکه قانون اساسی موضوع افزایش تعداد نمایندگان را الزام نکرده بلکه به دولت و مجلس اجازه داده تا براساس شرایط و مقتضیات زمان تصمیم‌گیری کنند، می‌گوید: هزینه‌های جاری کشور بسیار بالاست و افزایش تعداد نمایندگان نیز هزینه جاری را افزایش خواهد داد،‌لذا با توجه به مشکلات اقتصادی که مردم دارند و وضعیتی که لازم است برای ایجاد اشتغال به‌وجود آوریم، موضوع افزایش تعداد نمایندگان نمی‌تواند جزو اولویت‌های کشور باشد. در مقابل منتقدان، اما موافقان بر ضرورت افزایش تعداد نمایندگان آن هم پس از دو دهه تأکید می‌کنند و می‌گویند پرداختن به امور حوزه‌های انتخابیه حتی با عدد هر ۲۵۰هزار نفر یک نماینده نیز وظیفه‌ای دشوار و سنگین است.

خروج از نسخه موبایل