نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

روستا منشاء و مبداء توسعه کشور است

به گزارش خبرشهر،  نشست هم اندیشی اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران با فرماندار شهرستان شهریار در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
بنا بر این گزارش در این نشست علیرضا گرجی بخشدار مرکزی شهرستان شهریار در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در روستاهای شهرستان شهریار توسط شوراهای اسلامی و دهیاران گفت: دولت عزم جدی بر توسعه روستاها دارد و طی چند سال اخیر میزان کمک های دولت به روستاها و میزان پروژه های اجرا شده و اقدامات عمرانی چندین برابر سالهای قبل از آن بوده است و این اتفاق در شرایطی روی داده است که دولت تحت فشار شدیدی در بودجه بوده است.
گرجی در بخش دیگری از سخنان خود همکاری و همراهی مجموعه شوراهای روستا، دهیاران و بخشداری را بسیار بااهمیت دانست و بر ادامه این همکاری ها برای رشد و توسعه بیشتر روستاهای شهرستان اظهار امیدواری کرد.
در این نشست که با حضور اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران برگزار شده بود رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی نیز در سخنانی ضمن برشمردن مسایل و مشکلات عمده روستاها راهکارها و پیشنهادهای شورای اسلامی بخش مرکزی را برای بهبود اوضاع و رفع مشکلات بیان کرد.
در این نشست نیز همانند نشست های هم اندیشی قبلی، اعضای شوراهای اسلامی روستاها نیز مسایل و مشکلات روستاها، نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح نمودند.
در پایان نشست هم اندیشی، سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار در سخنانی ضمن پاسخگویی به بخشی از مسایل مطرح شده، دیدگاه های خود را بیان کردند.
ناجی برگزاری این نشست را به منظور همفکری و هم صحبتی پیرامون امر مهم روستاها دانست و گفت: شناخت فلسفه وجودی شورا و شناخت تعهدات خود نسبت به مردم بسیار مهم و ارزشمند است و مسئولیت پذیری و تعهدپذیری می تواند منشاء خدمات به مردم و نظام و انقلاب باشد.
فرماندار شهرستان شهریار اظهار داشت: باید قدر فرصتی را که پروردگار متعال و انقلاب و مردم در اختیار ما گذاشته است بدانیم و شکرگذاری این نعمت، تلاش عملی بیشتر برای خدمت به مردم است.
ناجی با ذکر این نکته که شوراها وظیفه مهمی بر عهده دارند گفت: اعضای شورا نباید به این مسئولیت به عنوان یک موضوع مقطعی نگاه نکنند و سنگینی این مسئولیت به قدری زیاد است که کوتاهی در آن عواقب سنگینی برای مردم خواهد داشت.

*افزایش بیش از ۱۰ برابری بودجه روستاها
وی با اشاره به افزایش بودجه روستاها گفت: طی این چند سال گذشته بیش از ده برابر افزایش درآمد و اعتبار از محل مالیات ارزش بر افزوده به روستاها بوجود آمده است و نگرانی کنونی ما این است که به شکل کارشناسی نتوان از این امکان در روستاها استفاده کرد.

*توجه شوراها با جلب مشارکت همه مردم
نماینده عالی دولت ادامه داد: موضوعاتی که معمولا در انتخابات پیش می آید باید به سرعت بعد از انتخابات حل و فصل شود و ایجاد وفاق و همدلی از وظایف اصلی شوراهاست و باید از مشارکت همه مردم استفاده کرد که در صورت جلب مشارکت همه مردم شوراها در انجام وظایف شان توفیق بیشتری خواهند داشت

*استقبال از طرح شوراها در ارتباط با آسیب های اجتماعی
ناجی با ذکر این جمله که آسیب های اجتماعی موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت؛ افزود: افزایش طلاق، تکدی گری، اعتیاد و مشکلات اجتماعی مساله ای است که باید برای حل آن در شوراهای اسلامی روستاها راهکاری پیدا کرد؛ هرچند که در روستاها بسیار کمتر است اما باید توجه کرد و فرمانداری از طرح ها و راهکارها در این زمینه در صورت عملیاتی بودن حتما استقبال می کند چرا که در این حوزه ها دچار مشکلات جدی هستیم.

*لزوم توجه ویژه به جوانان و بانوان در روستا
ناجی توجه به امور جوانان و بانوان را در شهرستان خواستار شد و گفت: برخی مواقع آنقدر درگیر جدول و آسفالت کوچه ها و معابر شده ایم که از جوانی که باید بر روی این آسفالت راه برود غافل شده ایم. آسفالت را ریخته ایم اما جوان آن را نداریم باید به جوانان در روستاها توجه کنیم.
فرماندار شهریار بانوان را به عنوان بخش موثری از جامعه دانست و ادامه داد:  تاثیر زنان در پرورش و تربیت نیروی انسانی در رشد جامعه بی بدیل است و به این حوزه باید توجه کرد و ضمن این که زمینه مشارکت اجتماعی برایشان فراهم می شود باید به این نکته توجه داشته باشند که کانون خانواده به عنوان کانون اصلی جامعه حفظ شود و زن نقش خود را در خانواده به شکل قوی باید بدان پرداخت.

*روستا منشاء و مبداء توسعه کشور است
وی روستا را منشاء و مبداء توسعه در کشور دانست و گفت: من چون روستا را منشا و مبداء توسعه در کشور می دانم روستاها باید اساس و چارچوب خود را حفظ کنند و اگر مشکلی پیش می آید به دلیل فاصله گرفتن از هویت و ساختار روستاهاست. به هیچ وجه دنبال این نباشیم که ادای شهرنشینی را درآوریم و روستاها ضمن برخورداری از رفاه و امکانات باید هویت و ساختار روستا را حفظ کند و فعالیت های روستایی را به شکل جدی باید ادامه داد.
ناجی افزود: در کنار موضوعات خدماتی، عمرانی و رفاهی باید به مسایل اجتماعی، مردم روستا، فرهنگ مردم روستا، رشد و بالندگی فرهنگ روستا توجه کرد و نباید از آن غافل شد و روستا را باید به عنوان مبداء و منشاء توسعه کشور بپذیریم و با این نگاه باید به دنبال پرورش و تربیت جامعه روستایی باشیم.

*هزینه شهرداری های در روستاها سلیقه ای است؛ باید به یک توافق مشخص برسیم
فرماندار شهرستان شهریار در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از موضوعات مطرح شده توسط اعضای شوراهای اسلامی روستاها پرداخت و در زمینه مشکلاتی که در ارتباط با هزینه شهرداری ها در روستاها گفت: به واسطه ابهاماتی که در قانون وجود دارد همیشه در موضوع هزینه های شهرداری در روستاها از ۸۰ درصد حریم با نوعی نگاه سلیقه ای مواجه بودیم و عمدتا این اقدامات، به شکل توافق بوده و در برخی موارد نیز عدم پیگیری ها و سلایق و نحوه ورود شوراهای روستا در آن دخیل بوده است و باید به سمتی حرکت کنیم که با همکاری شورای بخش، بخشداری و فرمانداری به یک توافق مشخص با شهرداری ها برسیم.

*توافق فرمانداری با بنیاد مسکن در ارتباط با طرح هادی روستاها
ناجی در زمینه مشکلات مربوط به طرح هادی روستاها نیز اظهار داشت: طرح هادی برخی روستاها بیش از ده سال است که منقضی شده است و با بنیاد مسکن به یک توافق کلی رسیده ایم که با پیگیری مناسب در آینده به نتایج مشخصی خواهیم رسید و شوراهای روستاها نیز در این زمینه همکاری کنند.

*مشکلات مدارس روستایی مرتفع می شود
فرسوده بودن مدارس در روستاها و اقدامات انجام شده در این خصوص موضوع دیگری بود که فرماندار شهرستان بدان پرداخت و گفت: در زمینه ساخت و یا نوسازی مدارس توافقنامه هایی آماده شده است و در پی عملیاتی کردن آن هستیم تا مشکل مدرسه روستاها و فضای آموزشی رفع شود.

*احداث سالن ورزشی، کتابخانه و سرای محله در روستاها 
ناجی افزود: در حوزه ورزش روستاها کارهای خوبی انجام شده است و سالن های ورزشی زیادی در روستاها احداث شده است و بخشی نیز در حال احداث است و سرای محله و کتابخانه ها نیز در دست پیگیری است که امیدواریم بتوانیم در روستاها سرای محله و کتابخانه را در یک مجموعه داشته باشیم.

*تمام تلاش مان را برای حراست از محصولات باغی انجام می دهیم
حفظ و حراست از محصولات باغی موضوع دیگری بود که ناجی بدان پرداخت و گفت: در ارتباط با نگرانی های موجود در حفظ و حراست از محصولات باغی، تمام تلاش خود را کرده ایم که کسانی که باغدار هستند و به دنبال کارهای دیگری نیستند بتوانند از باغ و محصولات باغی خود حراست کنند.
فرماندار شهریار ادامه داد: در زمینه آب شرب تاجایی که توانسته ایم با پیگیری ها، اقدامات و تزریق اعتبارات، نگذاشته ایم مشکلات حاد و جدی ایجاد شود هرچند در برخی موارد رفع مشکلات در این حوزه زمان بر است و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

* بسیاری از مشکلات اجتماعی و معضلات به دلیل نبود اشتغال است
نماینده عالی دولت عدم وجود اشتغال را موضوع اساسی در شکل گیری آسیب های اجتماعی دانست و گفت: در روستاها در ارتباط با اشتغال برنامه ریزی و تعریف پروژه صورت گیرد و در این موضوع فرمانداری، بخشداری و دهیاری ها کمک می کنند چرا که بسیاری از مشکلات اجتماعی و معضلات به دلیل نبود اشتغال است.

*اقدامات مهمی در سطح شهرستان صورت گرفته است
سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در سطح شهرستان و پرداختن به برخی پروژه های زمین مانده از سال های دور اشارهخ کرد و گفت: تنوع مسایل و موضوعات در شهرستان بسیار زیاد است و برخی مسایل بیش از ۲۰ سال موضوع اصلی شهرستان بوده و با مشارکت مردم و کمک دولت در حال انجام است که بیمارستان امام خمینی(ع) از جمله این موضوعات است و در این حوزه بیمارستان امام سجاد(ع) و تامین اجتماعی شاهد رشد تخت بیمارستانی و توسعه تجهیزات بودند و بیمارستان خصوص نور نیز به بهره برداری رسید و این درحالی است که برخی شهرستان های همجوار حتی دارای یک تخت بیمارستانی نیز نیستند.
وی افزود: در زمینه آبیاری تحت فشار حدود ۱۰۰۰ هکتار در گذشته کار انجام شده بود که در این سه سال بیش از ۳۰۰۰ هکتار به سرانجام رسیده است.
ناجی گفت: کمتر روز و هفته ای است که برای مسایل مختلف برنامه ریزی و پیگیری صورت نمیگیرد که در صورت عدم کمک و همراهی اعضای شورای تامین می تواند برای مردم مشکل ایجاد کند.

*برگزاری نشست های هم اندیشی ما برای طرح مطالبات اصلی مردم است 
فرماندار شهریار ادامه داد: توجه به این نشست ها و همفکری ها هم ما را از نقطه نظرات فعالان در حوزه های مختلف بهره مند می کند و هم کمک می کند که ما از مسیر خدمتگزاری منحرف نشویم و مطالبات اصلی مردم مطرح می شود چرا که همه دستگاه ها و شوراها به منظور خدمت به مردم و کسب رضایت مردم بوجود آمده اند.

*آرامش حاکم بر شهرستان نتیجه تلاش های فرمانداری در مدیریت صحیح نظرات و مجموعه های مختلف شهرستان است
وی در پایان سخنان خود آرامش حاکم در شهرستان را نتیجه تلاش های فرمانداری در مدیریت صحیح نظرات و مجموعه های مختلف دانست و گفت: شهرستان شهریار دارای ۷ شهر، ۷شهردار، شوراهای شهر، شوراهای روستا، دهیاران، ائمه محترم جمعه، ادارات و دستگاه ها همه علاقمندند که کار کنند، موثر باشند و مدیریت کنند و کنار هم قرارگرفتن همه این نظرات و هماهنگی مجموعه ها در حالی که آرامش نسبی در شهرستان هم حکمفرما باشد از وظایف سنگین فرمانداری بوده است که بحمدلله این اتفاق افتاده است.

منبع: فرمانداری شهریار

خروج از نسخه موبایل