نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

بخش خصوصی فرصتی مناسب برای بازسازی بافت فرسوده قدس است

به گزارش خبرشهر، مسعود مختاری، شهردار قدس با بیان اینکه هیات عالی سرمایه‌گذاری وظیفه سنگینی بر عهده دارد، گفت: حضور بخش خصوصی در شهرداری باید منجر به تسهیل در روند سرمایه گذاری در شهر شود.

وی افزود: حضور بخش خصوصی در هر شهری نیاز به بسترسازی مناسب دارد ،باید  فضایی ایجاد شود که سرمایه گذار از بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل نماید.

مختاری بیان داشت: در کنار پیگیری طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشین که در حال انجام است باید راهکارهای مختلفی برای جذب سرمایه‌گذار بررسی شود، به عنوان نمونه، شهرقدس بافت فرسوده وسیعی دارد که بخشی از این سرمایه‌گذاری‌های جذب شده باید به سمت احیای بافت فرسوده برود.
شهردار قدس با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها باید از طریقی انجام شود که پیش از این در شهرهای دیگر امتحان خود را پس داده است، افزود: باید در این بخش به سمت و سوی حذف بافت فرسوده شهری حرکت کرد و این مهم با تحقیق و بررسی موانع و مسایل این حوزه و همراهی و همکاری شورای اسلامی شهر محقق خواهد شد.

مختاری احیای بافت فرسوده شهر را مستلزم جلب مشارکت شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: برای ترغیب مردم به نوسازی املاک خود، شهرداری می‌تواند به جای دریافت عوارض، به صورت مشارکتی به این مساله ورود کرده و در واقع این عوارض را به صورت تهاتر با بخشی از ملک نوسازی‌شده دریافت کند.

وی با بیان اینکه این سیاست در احیای بافت فرسوده بسیار راهگشا و تضمین‌شده است، ادامه داد: در این صورت اجرایی شدن این طرح ۲ اتفاق مهم می‌افتد؛ اول اینکه نقدینگی مردم در همان مرحله نخست کار از شهروندان گرفته نمی‌شود و دوم اینکه ما با این رویکرد به هدف اصلی خود که همانا بازسازی بافت فرسوده است، خواهیم رسید.

مختاری هر شهری را نیازمند یک محور توسعه یا سنبلی برای معرفی آن دانست و گفت: متاسفانه این محور در شهرقدس تعریف نشده است، هر کدام از شهرهای مطرح، معابر یا مراکزی دارند که محور شهر قرار گرفته‌اند و شهرداری روی آن برنامه داردکه قدس نیز باید چنین حرکتی انجام دهد.
شهردار قدس با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر یک برنامه کلان و گسترده است، اما جزئیاتی از قبیل نوع مجوز واحدهای تجاری یا نمای ساختمان‌ها در ان مطرح نشده، بیان داشت: شهرداری باید این اصول و ملزومات را  که محور توسعه شهرسازی هستند وارد طرح نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی هیات عالی نظارت مطالعه روی تضمین بازگشت سرمایه و چشم‌انداز محورهای توسعه شهری است، افزود: انجام مطالعات روی طرح های مختلف در حوزه فعالیت این هیات است و توصیه می شود برای هر چه بهتر انجام دادن این امور از مشاوران با تجربه و کاربلد استفاده نمایند.

 

منبع: شهرداری شهرقدس

خروج از نسخه موبایل