نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

آنچه که بیش از سایر موارد جامعه را آزار می دهد قانون گریزی است

نشست هم اندیشی سیاسی، اجتماعی شهرستان شهریار با حضور سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار و فعالان سیاسی اجتماعی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شهریار برگزار شد.

بنا بر این گزارش در این نشست فعالان حوزه سیاسی و اجتماعی شهرستان شهریار دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در بخش های مختلف سیاسی و اجتماعی، مسایل و مشکلات و معضلات مبتلابه شهرستان و راهکارها و ایده ها و راههای مواجهه با این موضوعات را بیان کردند.

 

* با یک نوع فکر و یک جریان فکری نمی توان کشور را اداره کرد و به پیشرفت رسید
در ادامه این نشست صمیمانه سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار با اشاره به مباحث و موضوعات مطرح شده اظهار داشت: باید بپذیریم که افکار و دیدگاه های مختلف وجود داشته باشد چرا که براساس سالها تجربه به این نتیجه رسیده ایم که با یک نوع فکر و یک جریان فکری نمی توان کشور را اداره کرد و نمی شود توسعه پیدا کرد و به پیشرفت رسید.
فرماندار شهرستان شهریار با ذکر این نکته که قرار نیست معجزه ای رخ دهد گفت: هیچگاه نباید به دنبال معجزه بود و معجزه ای هم به وقوع نخواهد پیوست چرا که معجزات مختص افراد خاصی پیش بینی شده بود. بنابراین باید واقع بین باشیم و تلاش کنیم که افکار و اعمال خود را تقویت کنیم.

 

* آنچه که بیشتر از سایر موارد جامعه را آزار می دهد قانون گریزی است
ناجی بر لزوم همگرایی و همفکری در حوزه های سیاسی اجتماعی تاکید کرد و افزود: آنچه که بیشتر از سایر موارد جامعه را آزار می دهد قانون گریزی است و متاسفانه به نوعی فراگیر شده است که کم کم در برخی موارد از یک ناهنجاری به یک هنجار تبدیل شده است.
فرماندار شهریار با اشاره به باز شدن فضای گفتگو در حوزه های اجتماعی و سیاسی در دولت تدبیر و امید گفت: شهرستان شهریار با دارابودن ۷ شهر و گستردگی در بخش های مختلف، بیش از سایر مناطق نیازمند تلاش و کوشش و گفتگو و همفکری برای مدیریت صحیح و قانونمند است.
ناجی دور زدن قانون را سبب اختلال در حوزه های مدیریتی دانست و اظهار داشت: این نوع تعامل در سطوح مختلف مدیریتی و لایه های اجتماعی و فردی نیازمند تغییر در جهت قانونمند شدن است.

 

* راه مقابله با قانون گریزی نظارت مردم بر عملکرد مردم و مسئولان با تشکیل سازمان ها و تشکل های مردم نهاد 
نماینده عالی دولت در شهرستان شهریار بخش عمده ای از انرژی فرماندار را صرف پیگیری عمل به قانون و جلوگیری از اقداماتی دانست که قانون پیش بینی کرده است و دلیل اصلی آن را قانون گریزی ذکر کرد و تنها راه برون رفت از این وضعیت را نظارت مردم بر عملکرد مردم و مسئولان با تشکیل سازمان ها و تشکل های مردم نهاد دانست.
سعید ناجی که در جمع فعالان سیاسی اجتماعی شهرستان شهریار سخن می گفت با اشاره به تلاش فرمانداری به اجرای مر قانون در انتخابات گفت: در این انتخابات افرادی توانستند در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند که تا پیش از این بنا به دلایل سیاسی امکان حضور پیدا نکرده بودند و مجموعه فرمانداری تمام تلاش خود را کرد تا به قانون عمل کند.
وی با ذکر این جمله که نمیشود وجود تخلفات را در هیچ انتخاباتی انکار کرد چرا که اگر تخلفی نبود قانونی برای مقابله با آن تدوین نمی شد؛ افزود: روال رسیدگی به تخلفات و اثبات آن را نیز قانون پیش بینی کرده است.

 

* چرا در جامعه، میل به قانون گریزی افزایش پیدا کرده است؟ ابزار نظارت مردمی را باید فعال کنیم
ناجی قانون گریزی را پدیده ای اجتماعی دانست و اظهار داشت: باید به بدنه جامعه وارد شد تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است که در جامعه میل به قانون گریزی افزایش پیدا کرده است؟ متاسفانه ما یک تصوراتی از ارزش ها در ذهنمان داریم اما در عمل یا خودمان پایبند به آن نیستیم و یا جمع کثیری از افراد جامعه به آن سمت حرکت نمی کند.
وی افزود: اگر تخلفاتی هم در عرصه های مختلف مخصوصا انتخابات شکل می گیرد حتما یک طرف آن خود مردم هستند و این درد جامعه است و نتیجه عدم رسیدگی و توجه به موضوعاتی است که در گذشته باید به آن می پرداختیم.
فرماندار شهرستان شهریار با ذکر این نکته که شوراهای ما هنوز به این نتیجه نرسیده اند که تنها کار و وظیفه آنها پیگیری ساخت و ساز نیست؛ گفت: مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در حوزه وظایف شوراهاست چراکه جزو نیازهای شهروندان است ولی متاسفانه در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی حرکت مناسبی صورت نمی گیرد و اعضای شورا خود را با برخی مسایل خاص مشغول کرده اند.
وی ادامه داد: هنوز شورایی داریم که شهردار انتخاب نکرده است؛ باتوجه به گستردگی وظایف و فعالیت ها ابزار نظارت مردمی را باید فعال کنیم و فعالان اجتماعی سیاسی باید در این مسیر حرکت کنند.

 

* در عرصه های اجتماعی گرفتار یک وضعیت بسیار ناخوشایندی هستیم
فرماندار شهریار با انتقاد از وضعیت ناخوشایند اجتماعی گفت: ما هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ مدیریتی دچار مشکل هستیم و شما که در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی فعالیت می کنید می توانید کمک کنید از این وضعیت خارج شویم چراکه در عرصه های اجتماعی گرفتار یک وضعیت بسیار ناخوشایندی هستیم.
ناجی ادامه داد: هرچند که امروز توانسته ایم هویت فرمانداری را برگردانیم اما دولت و فرمانداری به تنهایی نمی تواند بر حجم وسیعی از مشکلات و معضلات فایق آید.

 

* با برنامه ریزی صحیح در حوزه تعاونی های اعتبار و موسسات مالی و اعتباری مشکلی پیش نیامد
ناجی به بخش هایی از عملکرد فرمانداری در ۳ سال گذشته نیز اشاره کرد و با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت موسسات مالی و اعتباری در کشور اظهار داشت: در حالی که طی ماه های گذشته در بسیاری از شهرستان ها و مناطق کشور تعاونی ها و موسسات مالی و اعتباری مشکلات وسیعی را در حوزه های مختلف ایجاد کرده است اما باتوجه به برنامه ریزی ها و تصمیمات شورای تامین شهرستان و مجموعه فرمانداری شهریار باتوجه به تعداد بیشتر موسسات نسبت به شهرستان های دیگر و حجم بالای سپرده ها مشکلی پیش نیامد و مدیریت صحیحی صورت گرفت.
فرماندار شهریار حل مشکل استفاده از کانال آب محمدیه را یکی دیگر از اقدامات مناسب دانست و گفت: استفاده از کانال آب محمدیه و حل مشکلات کشاورزان یکی دیگر از اقدامات بسیار مهمی بود که در سکوت خبری پیگیری شد و به نتیجه رسید و دستگاه قضا و مجموعه فرمانداری در این موضوع از حداقل حقوق شهرستان کوتاه نیامدند.

 

 

* هرکس بخواهد در این شهرستان بیاید و به کسی توهین کند من برخورد می کنم
وی وجود مشکلات مختلف در حوزه فعالیت های اجتماعی و سیاسی در گذشته را یادآور شد و اظهار داشت: اگر کمی به عقب برگردیم در حوزه فعالیت های اجتماعی و سیاسی و برگزاری نشست ها، مراسم ها و همایش ها مشکلات فراوانی در این شهرستان وجود داشت، چه از جانب کسانی که با برگزاری برنامه ها و سخنرانی ها بیشترین توهین ها را به رئیس جمهور و مجموعه دولت داشتند و محدودیتی نداشتند و چه کسانی که نمی توانستند در مجموعه سربسته نیز نشست های عادی خود را برگزار کنند. در هردو بخش مشکل داشتیم، هم آن طرف که بی قانونی صورت می گرفت و هم این طرف که عدم توجه به قانون داشتیم و به گفته روحانی دیوارشان کوتاه بود.
سعید ناجی افزود: فعالیت جدی و شبانه روزی صورت گرفت برای پذیرفتن قانون و به رسمیت شناختن قانون چرا که قانون می گوید یک حزب سیاسی می تواند نشست برگزار کند و من وظیفه دارم کمک کنم قانون اجرا شود و هرکس بخواهد در این شهرستان بیاید و به کسی توهین کند من برخورد می کنم و امروز در این حوزه وضعیت شهرستان خیلی خوب است.

 

 

 

* بسیاری از کارهای بر زمین مانده از سال های دور به نتیجه رسید
فرماندار شهریار به برخی دیگر از فعالیت های مهم صورت گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه کشاورزی تصفیه خانه ای در این دولت راه اندازی شد، آبیاری تحت فشار طی سه سال اخیر از ۱۰۰۰ هکتار به بیش از ۳۰۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است و باید در حوزه آب تلاش کرد چرا که بحران آب جدی است.
ناجی با ذکر این نکته که برخی کارها سالها زمین مانده بود که به برخی از آنها اشاره می کنم؛ ادامه داد: زیرگذر فاز ۴ اندیشه ۱۳ سال زمین مانده بود که ۲ سال انرژی گذاشتیم و حل شد. یکی دیگر از پروژه های زمین مانده بیمارستان بود که بر روی این موضوع نیز تمرکز شد و پیگیری شد و حرکت های قابل قبولی صورت گرفت. کانال آبی بود که آب کشاورزان کردزار و قصطانک را تامین می کرد و مشکلات فراوانی داشت که با پیگیری های صورت گرفته به نتیجه رسید.
نماینده عالی دولت در شهرستان شهریار بااشاره به این مطلب که فرمانداری فقط در حوزه سیاسی کار نکرده است بلکه در سایر زمینه ها هم کارهای مناسبی صورت گرفته است؛ به ذکر برخی دیگر از اقدامات فرمانداری پرداخت که سال ها بر زمین مانده بود و گفت: زمین های آزادگان نزدیک به ۲۰ سال دچار مشکل بود که حل شد و همه این مسایل در شرایط فعلی کشور و با کمبود اعتبارات و مشکلات موجود به نتیجه رسیده است.
وی در پایان افزود: حجم کارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بسیار بالاست و امیدوارم در بخش استفاده از نخبگان و شورای مشورتی اقدامات مناسب تر و بهتری صورت گیرد.

 

منبع: فرمانداری شهرستان شهریار

خروج از نسخه موبایل