نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

روستاهادر جذب و ایجاد درآمد پایدار کوشا باشند

به گزارش خبرشهر، در شهر ستان ملارد،رحیم سلیمانی راد،مدیرکل روستایی استانداری تهران در همایش مدیریت روستایی و اقتصاد مقاومتی که با حضور جمعی از دهیاران استان تهران در،فرهنگسرای بعثتِ بخش صفادشتِ شهرستان ملارد برگزار شد،با اشاره به نقش بسیار برجسته و تعیین کننده روستاها در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور،اظهار داشت:به تبع روستاها به عنوان یکی از قدیمی ترین کانون های جمعیتی در کشور،از قدمت و سابقه تاریخی طولانی مدتی برخوردارند و علیرغم وسعت محدود و تکثر جمعیتی پایین این مناطق(در مقایسه با محدوده ها و حوزه های شهری)نقش آنها در بالندگی و پویایی جامعه غیر قابل انکار می باشد.

وی افزود:در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی،تولید  اشتغال مزین شده،نقش روستاها در تسهیل و تحقق سیاست های مربوط به اقتصاد مقاومتی بسزا،نافذ و برجسته می باشد.

سلیمانی راد گفت:با چنین اوصافی،انتظار می رود شوراها و دهیاری ها در روستاها از این فرصت خدمتگذاری به بهترین و اصولی ترین نحو ممکن استفاده کننده و در بستری که حمایت های دولت از روستاها بصورت مشهود و ملموسی تقویت شده،می طلبد با برنامه ریزی مدون و اصولی از مالیات بر ارزش افزوده اختصاص یافته بصورتی هدفمند در جهت توسعه روستاها بهره گیری نمایند.

مدیرکل روستایی استانداری تهران عنوان کرد:به موازات فرصت هایی که در بخش ها و حوزه های روستایی قابل احساس است،به همان میزان شاهد وجود برخی نواقص و کاستی ها می باشیم که باید برای رفع آن با همگرایی و تعامل سازنده، تلاش شود.

وی افزود:یکی از کاستی های موجود در این عرصه،به عدم اطلاع و آگاهی کافی برخی شوراهای روستایی و دهیاری ها نسبت به کیفیت مراودات و تعاملات فی ما بین باز می گردد.

سلیمانی راد گفت:راهکار برون رفت از این نارسایی،صرفا به کسب آگاهی و اطلاعات معطوف می شود که حصول آن با مطالعه قوانین مطروحه و مُصَرَح امکان پذیر خواهد شد.

مدیرکل روستایی و شوراهای استانداری تهران عنوان کرد:اصل مهم و حائز اهیمت دیگر به ضرورت تلاش دهیاران برای جذب و ایجاد درآمدهای پایدار در روستاها معطوف می شود که قطعا با عملیاتی شدن آن،بُنیِه و توانمندی اقتصادی روستاها تقویت می شود و این روند در آینده نیز کمک حال و گره گشای مشکلات احتمالی روستاها در بخش های مالی و اقتصادی خواهد بود.

<وی افزود:اگرچه در حال حاضر شاهد حمایت مضاعف دولت از روستاها هستیم اما مشخص نیست این رویکرد در ادوار بعدی نیز امکان پذیر باشد یا به یک دوره چهار تا پنج ساله خلاصه شود،لذا می طلبد از این فرصتِ ویژه ، در راستای حصول توسعه و جذب درآمدهای پایدار بهره برداری شود.

سلیمانی راد با اشاره به افزایش ۶ برابری ارزش افزوده در روستاهای استان تهران در مقایسه با سنوات گذشته گفت:در کنار ارزش افزوده پرداختی به روستاها که نقش قابل توجهی در مدیریت مطلوب تر این حوزه ها ایفا می کند،توسعه گردشگری از دیگر ضروریاتی است که باید برای تحقق آن تلاش هر چه بیشتری لحاظ شود.

وی در خاتمه یادآور شد:شناسایی کارآفرینان برتر،از دیگر ضروریاتی است که امیدواریم دهیاران استان تهران مد نظر قرار دهند زیرا معرفی آنها به جامعه و تقدیر و قدردانی از این قشر،علاوه بر ایجاد انگیزه کارآفرینی،در فرآیند الگو سازی نیز مثمر ثمر خواهد بود.

 

خروج از نسخه موبایل