نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

رفوزه های انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراها چه عوامل و کسانی بودند؟

بود که زنگ های اعتراض به خرید و فروش گسترده رای در سطح شهرستان شهریار به صدا در آمد و از گوشه و کنار این شهرستان و حتی روستاها نیز صدای اعتراض شنیده می شد که بیرون فلان صندوق دلالان رای کلا گذرها را قرق کرده اند و مجالی برای عرض اندام شایستگان نیست!

 

 

سوله هایی که در حاشیه شهرها، از شب قبل از انتخابات، فروشندگان رای را در خود جای داده بودند و عوامل کاندیدا هم وظیفه پذیرایی از این میهمانان ناخوانده را بر عهده داشتند، ناگهان از همان ساعات اولیه صبح خالی شده و فروشندگان دسته دسته سرازیر شهر شدند و در صفوف اخد رای جای گرفتند. به اقرار عوامل اجرایی انتخابات مستقر در شعب رای که عموما از معتمدین و بومیان همان شهرها بودند، قاطبه جمعیت ایستاده در صفوف، متشکل از غریبه هایی بود که برای اولین بار دیده می شدند. و اینگونه شد که فروشنده های غریبه توانستند معادلات برگزاری یک انتخابات سالم را بر هم زده و…

 

رفوزه های انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراها چه عوامل و کسانی بودند؟

 

الف) خریداران رای؛ در اول صف رفوزه ها قرار دارند که از همان ساعات اولیه انتخابات با بی شرمی تمام صندوق عقب خودروی خود را مملو از “چک پول” کرده و سعی داشتند تا به زور پول های کثیف، سرنوشت ۴ ساله یک شهر را به گونه ای دیگر رقم بزنند. این افراد آنچنان حریص رسیدن به صندلی شورا بودند که در ساعات اوج و  پیک خرید و فروش رای و داغی بازار، حتی  در ازای هر رای مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هم پرداخت کردند.

 

و اما برخی دیگر از این افراد آنچنان سازماندهی شده اقدام به خرید رای می کردند که گویی ساعتها در کارگاه های آموزشی دوره دیده و بسیار ماهرانه و حرفه ای آرا را خریداری می نمودند که به چند نمونه اشاره خواهد شد:

 

برخی دلالان “چک پول” را از نیمه بریده و به عنوان ضمانت نگه می داشتند تا فرد فروشنده با عکسی از برگه رای خود برگردد و نیمه دیگر آنرا بستاند!

 

برخی دلالان نصف مبلغ توافقی را نقدا پرداخت می کردند و برای مابقی آن از فروشنده شماره حساب می گرفتند تا در صورت ارسال عکس از برگه و تعرفه، آنرا کارت به کارت نمایند!

 

و اما دسته دیگری از این دلالان، حتی مبلغی بسیار بیشتر از درخواست فروشنده را می پذیرفتند و به همه فروشندگان رای فقط “چک پول” می داند و فروشنده هم بسیار راضی بود در حالیکه کاشف بعمل امد، سر فروشنده رای کلاه رفته و اکثر این “چک پول ها” قلابی بوده اند!

 

آری، همه این ها رفوزه های انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی بودند که متاسفانه برخی از آنها موفق به کسب آرا شده و در دوره جدید شوراهای حضور خواهند داشت!!!

 

آری، کاندیدای نامحترمی که خود و عواملت از همان ساعات اولیه صبح جلوی مسجد سیدالشهدا (ع) شهر فردوسیه (محله خاوه) ایستادی و با تزریق تراول ۵۰ هزار تومانی رای خریدی، مردم تو را می شناسند و هرگز عمل رشتت از اذهان این مردم پاک نخواهد شد.

 

پس سعی کن وقتی وارد خیابان می شوی و در میان مردم قرار می گیری، نگاه سنگین شهروندان را حس کنی که چگونه از عمل زشت و فبیح تو خبر دارند و بروز نمی دهند. اما پیشنهاد می کنم که همین امروز در مقابل آینه قرار بگیر و کمی با وجدان خود خلوت کن تا شاید حداقل از خودت شرم کنی که البته نمی کنی!!!

 

ب) فروشندگان رای؛ این دسته از رفوزه ها هرگز قابل عفو و بخشش نخواهند بود چون علاوه بر عمل زشت و قبیحی که مرتکب گردیده اند، باعث شدند تا آینده شهر در ۴ سال آتی به گونه ای دیگر رقم بخورد و بعضا افرادی نالایق بر مسند کار بیایند.

 

این افراد خودفروخته، آنچنان ذلیل و خار هستند که مشاهده شد رای خود را در قبال دریافت فقط ۲ هزار تومان فروختند!!!!

 

و این یعنی یک فاجعه بزرگ که شخصی تمام آینده شهر را فقط با ۲ هزار تومان معامله کند. خودت را ارزان فروختی ای بدبخت و فلک زده!!!!

 

در حقیقت قیمت تو همان ۲ هزار تومان و یا نهایتا همان ۱۰۰ هزار تومانی بود که عزت و شرف خود را با آن معامله کردی. در حقیقت افتضاح ترین قسمت این تراژدی دردآور تو بودی و گناه تو بسیار سنگین تر از کسی است که رای تو را خرید. چون در آینده ای نزدیک آن خریدار رای و همپالگی هایش که با دست تو به شورا راه یافته اند، در قبال هر ۲ هزار تومانی که از تو و امثال تو دریافت کرده اند، دویست میلیون تومان از بیت المال را چپاول می کنند که اتفاقا سهم تو در این گناه کثیف بیشتر از بقیه است!!!

 

و شما کسانی که در قبال یک پرس چلوکباب رای خود را فروختید، اف بر شما، اف بر شما…

 

ج) دستگاه مکانیزه اخذ رای؛ انتخابات این دوره شوراها در چهار شهر شهریار، اندیشه، صباشهر و باغستان بصورت مکانیزه برگزار گردید و انتظار می رفت که علاوه بر تسریع در شمارش آرا، آمار خطاهای انسانی هم کاهش یابد که متاسفانه اینگونه نشد و با دلایل مختلفی همچون عدم تسلط کافی متصدیان شعب در استفاده از این دستگاه، قفل شدن مقطعی دستگاه در هنگام رای گیری، سوختن کارت ها و مستاصل شدن عوامل و رای دهندگان همه و همه باعث شد تا انتظار شهروندان در صفوف بیشتر از حد معمول باشد و در انتها هم که تعدادی از این عزیزان موفق به دادن رای نشدند.

 

اما نکته قابل تامل در خصوص بکارگیری از دستگاه مکانیزه در این شعب، سوء استفاده هایی بود که بعضا طرفداران کاندیداهای مستقر در پای صندوق که در قالب مجری و ناظر حضور داشتند برمی گردد. این افراد که مسئولیت آموزش استفاده از دستگاه مکانیزه به رای دهندگان را بر عهده داشتند، به محض اینکه فردی بیسواد و کم سواد که قادر به استفاده از دستگاه نبود و از ایشان کمک می خواست، در همان ابتدای آموزش، کد مربوط به کاندیدای محبوب خود را وارد کرده و از رای دهنده می خواستند که مابقی کدها را هم مثل نمونه وارد کند!!! و این یعنی یک نوع کلاه بردای و اغفال شهروندان! که در صورت صحت خبر، آیا دستگاه مکانیزه و فرد عامل هر دو رفوزه این انتخابات نبودند؟

 

شایان ذکر است؛ رفوزه های دیگری هم بودند که امکان باز شدن مباحث مصداقی آن وجود ندارد و اما مثل نقل و نبات در محافل دهان به دهان می شود.

 

علی ایحال این انتخابات هم با تمام تلخی هایش به پایان رسید و اما تا سالهای سال نتایج زهرآگین آن در جامعه خواهد ماند. اثرات مخربی که هر یک می تواند برای نابودی آینده یک شهر کافی باشد. موارد شرم آوری که آیندگان قضاوت های دقیقی از آن می کنند و مسببین آنرا لعن و نفرین می کنند. بدعت های زشت و کثیفی که روند انتخابات ادوار پیش رو را هم تحت تاثیر قرار خواهند داد و باعث قلع و قمع شایستگان و فرهیختگان از صحنه خدمت به مردم خواهند شد.

 

خاطر نشان می سازد؛ دوست عزیز، شایسته و فرهیخته ای که خود نیز به عنوان کاندیدا قربانی همین رفوزه ها شده و زورش به پول های کثیف نرسید، دیروز برایم مطلبی در همین خصوص ارسال کرد که عینا درج می کنم:

 

“اگر مسؤولین اجرایی و نظارت شهرستانی و استانی فکری برای خرید و فروش آرای مردم نکنند، چهار سال بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

قیمت رای چقدر خواهد بود؟

چه کسانی بعد از این شورای مردم یا نماینده مجلس شورای اسلامی خواهند بود؟

هر کسی به جای کارهای نیک و برنامه های خود، لیست دارایی اش را منتشر خواهد کرد!

کاندیداهای احتمالی به جای پیشینه ی فرهنگی، از سرقت های بزرگ گذشتگان خود خواهند گفت و اینکه سارق ماهرتری است و پول بیشتری دارد و پول بیشتری تقسیم خواهد کرد…

و در نهایت در سالهای آینده سارقان بیت المال بر مناسب کشور حکومت خواهند کرد و فیلم “سارق به شورا و مجلس می رود” در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد…

خروج از نسخه موبایل