نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

اختصاص 120 میلیارد ریال جهت توسعه و نگهداری فضای سبز شهر قدس

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قدس در گفتگو با خبرنگار از اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال جهت توسعه و نگهداری فضای سبز شهر قدس از سوی مدیریت شهری در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرشهر و روابط عمومی فرمانداری شهرستان قدس اکبر ذبیحی گفت : ما در تمام نقاط شهرستان اجرای فضای سبز داشته‌ایم که ازجمله می‌توان به ایجاد کمربندی فضای سبز در محدوده پادگان الغدیر که در  حومه شهر واقع شده است، اشاره کرد ، تجهیز و نصب انواع ست‌های تندرستی، اجرای کفپوش و ادوات بازی برای کودکان در بلوار ۲۴ متری بهاران، بوستان شهید افراسیابی، بلوار ۲۰ متری حضرت ولیعصر (عج) و بوستان حضرت ولیعصر (عج) و ساخت و افتتاح بوستان سرو، بوستان زیتون، فاز ۲ بوستان سرخه‌حصار،، سبزه الماس و بوستان حنانه تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در طی چند ماه اخیر بوده است.
وی افزود: خوشبختانه با تغییر نگاه مدیریتی و توجه ویژه به نقاط متراکم از جمعیت و نقاط محروم تحول چشمگیری را ازلحاظ افزایش سرانه‌های فضای سبز و ایجاد پارک‌های محلیشاهد بوده ایم که تنها در مدت فعالیت شورای اسلامی دوره چهارم بیش از ۲۰ بوستان در شهر احداث‌شده درصورتی‌که تعداد تمام بوستان‌های شهر تا قبل از این ۳۰ عدد بوده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قدس ادامه داد: بوستان حنانه به‌تنهایی و با مساحت ۳۵ هزار مترمربع تغییر عظیمی در افزایش مقدار سرانه فضای سبز شهری داشته که با بهره داری از این بوستان مقدار سرانه از ۸ و شش‌دهم درصد به ۹ و هفت‌دهم درصد رسیده است.
وی در دربارهٔ هزینه نگهداری فضاهای سبز شهری بیان کرد: در سال جاری بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال از سوی مجموعه شورا برای نگهداری و احیا فضای سبز شهری اختصاص داده‌شده که ازاین‌بین ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بودجه خود سازمان بوده و ۵۰ میلیارد از سوی شهرداری تخصیص داده‌شده است.
ذبیحی گفت: کشور ما طی چند سال اخیر گرفتار تنش خشکی و تغییر اقلیم آب و هوایی و کاهش نزولات شده است که در همین راستا ما کاشت گونه‌های گیاهی را در این شهر بر اساس آب ‌و هوا انجام می‌دهیم که گونه‌هایی را که نسبت به کم‌آبی مقاوم بوده ازجمله چنار، بلوط، توت خاردار، زیتون‌تلخ ابریشم ایرانی، لیل کی و … را کاشت کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردار قدس افزود: در حال حاضر شهر قدس بیش از ۲۸۰۰ هکتار مساحت دارد؛ که از این مقدار باید ۷۰۰ هکتار به فضای سبز اختصاص یابد که در حال حاضر سرانه این شهر با ۵۱ بوستان موجود حدود ۱۲ متر برای هر نفر است.
وی افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز علاوه بر بوستان‌های که خود احداث می‌کند در هر فصلی از سال آمادگی واگذاری نهال و انواع گونه گیاهی به شهروندان دارد که طی سال گذشته بیش از ۳۵ هزار اصله نهال به شهروندان جهت کاشت در منازلشان اهداشده است.

ذبیحی در خاتمه بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات در راستای توسعه فضای سبز در شهرها، تغییر کاربری زمین‌ها است، متذکر شد توسعه سرانه فضای سبز و احداث پارک‌ها علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی باعث زیبا شدن چهره و منظر شهر می‌شود که قطعاً باید در جهت رفع این مشکل اقدام اساسی صورت گیرد.

خروج از نسخه موبایل