نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

هیات مرکزی حل اختلاف شوراها، صرفا به شکایات رسیدگی می‌کند/ لزوم وضع قانون برای نظارت مستمر بر شوراها

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: دبیرخانه دائمی نظارت بر شوراها باید در مجلس شورای اسلامی مستقر باشد تا بر عملکرد شوراها نظارت داشته باشد.

 

به گزارش خبرشهر به نقل از خانه ملت، محمد محمودی شاه نشین در گفت‌وگو با خبرنگار، در خصوص تعیین زمان آغاز به کار شوراهای جدید، اظهار داشت: یکی از دلایل تعیین زمان آغاز به کار شوراها این بود که در قانون، روز ثابتی برای همیشه مشخص شود، بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات مقرر شده تا انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عقل و منطق ایجاب می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان پس از برگزاری انتخابات، شوراهای جدید شروع به کار کنند، بیان کرد: برخی معتقدند که اعضای شورای شهری که به  شورای جدید راه نیافته‌اند ممکن است، در مدت باقیمانده از عمر عضویت‌شان در شوراها، با احتیاط کمتری فعالیت کنند، به همین دلیل هر چه زودتر شوراهای جدید مستقر شوند، بهتر است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معمولا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در خرداد ماه انجام خواهد شد، البته این دوره به دلیل همزمان شدن برگزاری انتخابات و ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ماه انتخابات برگزار می‌شود، ادامه داد: با توجه به مهلت بررسی شکایات پس از انتخابات، تیرماه مراحل لازم طی خواهد شد و ۱۳ مرداد ماه، شوراهای جدید نیز شروع به کار خواهند کرد.

محمودی شاه نشین در خصوص هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی، متذکر شد: اینجانب نیز در این هیات عضو هستم ولی متاسفانه هیات مرکزی حل اختلاف تنها به شکایات رسیدگی می‌کند و نظارت مستمر بر عملکردها را شاهد نیستیم و قانونگذار باید برای نظارت دائمی بر شوراها فکر اساسی کند.

وی افزود: هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی به شکایات فرمانداری از هیات‌های استانی بابت تخلفات اعضای شوراها، شامل تغییر محل سکونت آن‌ها، محکومیت قضائی و اختلافات درونی شوراها را مورد رسیدگی قرار می‌دهد، که برخورد این هیات از توبیخ شفاهی بدون درج در پرونده تا سلب عضویت دائم و معرفی به مراجع قضائی می باشد.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه دبیرخانه دائمی نظارت بر شوراها باید در مجلس شورای اسلامی مستقر باشد تا بر عملکرد شوراها نظارت داشته باشد، گفت: این هیئت علاوه بر هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی می‌باشد که می‌تواند سفرهای دوره‌ای را برای نظارت بر شوراها انجام دهد./

 

خروج از نسخه موبایل