نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

پیام های دریافتی از ساکنین مسکن مهر اندیشه

به گزارش خبرشهر به نقل از فریبا میرزایی پندار، مسکن مهر طرحی بود در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران، برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند. این طرح پس از افزایش شدید قیمت مسکن در ایران شروع شد و عمده دلایل آغاز عملیات ان در سراسر کشور .خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیهٔ شهرها بودند و گاها حتی فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق آنها نشده بود.
در اواخر ریاست جمهوری احمدی نژاد، مسکن مهر در شهرستانهای غرب استان تهران هم ریشه دواند و با توجه به اوضاع حاد بازار مسکن و نیاز جدی بسیاری از طبقات متوسط و ضعیف و جامعه به امر خانه دار شدن، با استقبال خوبی مواجه شد و پروژه ساخت مسکن مهر شهر جدید اندیشه که مبحث اصلی ماست، در همان دوران با فراخوان های طلایی و ثبت نام های غافلانه مردم آغاز به کار کرد.
در نیمه نخست سال ۱۳۹۰ شرکت عمران شهر جدید اندیشه، فرایند ثبت نام از متقاضیان پروژه تراخیت مسکن مهر را آغاز کرد و بنا بر تعهد این شرکت، مقرر شد که در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ این پروژه اتمام و به ثبت نام کنندگان با مبلغ ابتدایی ۱۸۰میلیون ریال تحویل داده شود. گفته های ساکنین فعلی این مجتمع همگی تعجب از پیشرفت قریب به ۲۰درصدی این پروژه در موعد مقرر تحویل بنا را به خاطر دارند و رویای یکساله خانه دار شدن، به کابوس ناامیدوارانه ایشان تبدیل شده بود.
همه پاسخ های مسئولان، حاکی از بروز بسیاری مشکلات اقتصادی در عملیات احداث این طرح در اندیشه بود و درخواست مبلغ بیشتری از پیش پرداخت این واحد ها در فرصت کوتاهی به مردم ابلاغ شد.
اگر از مشقت های مردم و چشم انتظاران بهره برداری از این پروژه که قریب به پنج سال به طول انجامید بگذریم، هرچند که مساله ای اسف بار به نظر میرسد، باید نگاهی به امروز مسکن مهر در شهر اندیشه بیندازیم که بر خلاف انتظاراتی که از شرکت عمران اندیشه میرفت، بسیاری از نقصان های همیشگی مسکن مهر در اندیشه نیز قابل مشاهده است.
این گزارش بر مبنای پیام های دریافتی از ساکنین مسکن مهر اندیشه است که با رساندن بسیاری از مشکلات و معضلات به گوش رسانه ها، مطالبات بر حقی برای تکمیل و بهسازی این سازه ها ارائه کردند.
بهره برداری پیش از تکمیل نهایی از این پروژه، هرچند بسیار دیر هنگام، با توجه به سیاست های خاص متولیان امر برای سکونت مالکان، موجبات بسیاری از نقصان های جدی در این پروژه هاست که از جمله آنها، میتوان به عدم تکمیل آسانسور های لازمه برای این ساختمان های بلند ارتفاع شهر شهر که اقشار مختلف مردم در آن زیست میکنند و مبلغ قابل توجهی برای تحویل آن برابر با وعده های فراخوان هزینه کرده اند است.
ماجرا از تصور گذشته است و بسیاری از افراد ناتوان و قالب خانواده های مالکین، با مشقت بسیار سختی باید برای عبور از از ده ها پله راهرو های مهر، یا با بیماری های ناشی علیه مواجه شده و یا منتظر بمانند تا شاید اثری کند بوم تعهد…
رهایی کابل های برق فشار قوی در راهروی ساختمان های این مجتمع، خطری جدی است که کودکان و حتی بزرگسالان را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد و حتی اگر از این مساله نیز بگذریم، عدم جمع آوری مصالح ساختمانی مربوط به عملیات احداث پروژه، که در بسیاری از ساختمان ها ناقص است، مشکلات بهداشتی و معضلات بسیاری را گریبان گیر تمامی ساکنان کرده است که نمیتوان چشم از تاثیرات سوء آن چشم پوشید.
تحقیقات ما حاکی از وجود راه حلی برای شرکت عمران اندیشه و متولیان اصلی احداث و بهبود وضعیت پروژه تراخیت اندیشه است و دریافت یارانه های خاصی از وزارت راه و شهرسازی میتوان این پروژه را بهبود بخشید و مردم را از این گرفتاری و تحمل آمال رهایی بخشید.
امید است که متولیان این پروژه با نگاهی گذرا به وضعیت نابسامان معیشت ساکنان این پروژه ها، تلاشی مضاعف برای رفع این معضلات اسف بار به کار گیرند که با ادامه این رویه طاقت فرسا، تاب مقاومت از این مردم رنج کشیده گرفته خواهد شد.



















خروج از نسخه موبایل