نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

فراخوان تشکیل سازمان های مردم نهاد جوانان

به گزارش خبرشهر، فعالیت داوطلبانه، فعالیتی آگاهانه، مسئولانه و انسان دوستانه است و قالب های شناخته شده برای این گونه فعالیت ها NGO (سازمان مردم نهاد/ سمن) و مراکز خیریه هستند. تفاوت خیریه ها و سازمانهای مردم نهاد در رویکرد آنها نسبت به مسائل اجتماعی جامعه است.

خیریه ها عموماً توان خود را صرف کمک مستقیم به نیازمندان می کنند و سازمان های مردم نهاد غالباً به دنبال تاثیر گذاری بر روند قانون های جاری برای بهبود اوضاع جامعه مخاطب خود (زنان، کودکان،بیماران خاص،اقشار ویژه و…)هستند. همچنین فعالیتهای خاص ترویجی مانند توجه دادن آحاد جامعه نسبت به مسائلی از قبیل حفظ محیط زیست، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی،حاشیه نشینی، پیشگیری از اعتیادو ایدز،اشاعه ورزش همگانی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک، توسعه کسب و کارهای اجتماعی و.. در حیطه فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد می باشد.
از ویژگی های سازمانهای مردم نهاد میتوان به غیر دولتی، غیر سیاسی،غیر انتفاعی،مستقل بودن، بشر دوستانه، داوطلبانه بودن، جوان بودن و عضو پذیری بودن اشاره کرد.
کلیه اهداف سازمانهای مردم نهاد جوانان بشر دوستانه بوده و فعالیت هایشان در راستای منفعت انسانها و تحقق حقوق مشروع بشریت صورت میگیرد و سه چهارم کلیه افراد عضو در سازمان باید در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال باشند.
مراحل تاسیس سازمانهای مردم نهاد بدین صورت است که ابتدا درخواست ثبت تقاضا در سامانه ، تعیین وقت ملاقات حضوری، تکمیل فرم اهداف و برنامه ها و اسامی پیشنهادی انجام می پذیرد . سپس تائید نام توسط اداره کل مشارکتهای اجتماعی، تکمیل فرم مشخصات هیات موسس و الصاق مدارک، استعلامات سه گانه بعلاوه تدوین اساسنامه و معرفی اعضا مجمع عمومی باید برگزار گردد . در قدم بعدی برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی، انتخاب دبیر، بازرس و مسئول امورمالی و اعضا صورت می پذیرد . صدور اعتبار نامه، معرفی به بانک و صدور کارت شناسایی اعضا آخرین مرحله برای شروع فعالیت یک سمن در نظر گرفته شده است .

گفتنی است در ایران متولی اصلی صدور مجوز سازمان مردم نهاد وزارت کشور است و جوانان (۱۸ تا ۲۹ سال) که برای انجام فعالیت داوطلبانه تمایل داشته باشند بر مبنای تفاهم نامه منعقده میان وزارت کشور و سازمان ملی جوانان سابق می توانند جهت دریافت مجوز فعالیت سمن از وزارت ورزش و جوانان با مراجعه به آدرس saman.msy.gov.ir  و یا ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها اقدام نمایند.

خروج از نسخه موبایل