نماد سایت پایگاه خبری تحلیلی خبرشهر

تحقق مدیریت یکپارچه شهری سبب تسریع در امور شهری می‌شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهرقدس گفت: تحقق مدیریت یکپارچه شهری موجب تسریع در امور شهری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانیخبرشهر، داوود گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار، با اشاره به محدودیت‌های شوارها اظهار داشت: پس از گذشت چهار دوره از عمر شوراهای شهر در ایران شاهد وجود نوعی محدودیت در حوزه اختیارات شوراها در مدیریت شهری هستیم که زمینه ناکارآمدی شوراها را در حد انتظار مردم سبب شده است.

وی افزود: به علاوه گسترده بودن حوزه دولت در امور محلی باعث شده است که شوراها در راستای اجرای وظایف، نظارت و ساماندهی در امور نتوانند بازدهی لازم را داشته باشند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهرقدس با تأکید بر تحقق مدیریت واحد شهری تصریح کرد: یکی از چالش‌های پیش‌روی شوراها، عدم مدیریت واحد شهری است که مراکز تصمیم‌گیری در مورد دستگاه‌های خدمات‌رسان در یک شهر به چند شاخه تقسیم شده و شورای شهر نقشی در آن‌ها ندارد که اگر این خلأ در قانون اصلاح  و از سیستم  و ساختار دولت به شوراها تفویض شود، قطعاً شاهد رونق در توسعه شهری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

گرجی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی شوراها  بیان کرد: موانع اجرایی از دیگر چالش‌های وضع موجود در پیشرفت شوراها است که در قانون با نوعی عدم شفافیت در این زمینه رو‌به‌رو هستیم و تا زمانی که این خلأهای قانونی برطرف نشود، قطعاً شوراها کارآمد و موفق نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اگر به اصول قانون اساسی مراجعه کنیم، به شورا به‌عنوان ارگانی تصمیم گیر، تصمیم‌ساز و ناظر نگاه شده است، اما با آنچه در قانون برای آن تعریف‌شده است فاصله زیادی دارد و به‌عنوان‌مثال، در متن قانون شوراها همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به ارائه گزارش به شورای شهر می‌باشند اما در عمل این‌گونه نیست.

عضو شورای اسلامی شهرقدس خاطرنشان کرد: با رصد کردن عمر چندین ساله شورا می‌توان به این موضوع پی برد که در چهار دوره گذشته عوامل مختلفی مثل عدم آشنایی اغلب دولتمردان محلی و اعضای شوراها با حدود اختیارات و وظایف قانونی خود، ضعف و ابهامات قوانین موضوعه شوراها، احتمال انحراف شوراها از نقش مدنی خویش و سیاسی کردن شوراها، عدم آشنایی شهروندان با حدود وظایف و اختیارات شورا ازجمله مشکلاتی است که می‌تواند حیات و اعتبار شوراها را که ارگان‌هایی مردم‌نهاد هستند در معرض تهدید قرار دهد.

خروج از نسخه موبایل